Recommended Posts

Gomorron !!

Upplevde i går kväll att min laptop (e-Machines E732) bara la av. Jag startade om, men efter ett tag la den av igen.

Datorn står på ett "fläktande underlag", så den borde väl inte vara för varm ??

OM den nu lätt blir för varm, är det nåt jag kan göra åt det ?? ELLER är det kanske ny dator som gäller ??

Googlade på bäst i test och fick snabbt fram bland andra HPs Envy.

Såg en video om den som indikerade fantastiskt LJUD, vilket impade på mej, som idag har en dator med uselt ljud.

Förvirringen blir ju dock total när man upptäcker hur många olika varianter det finns av denna modell.

När jag ändå grunnar på nytt, så går funderingarna på en STÖRRE skärm, kanske 17". (plattan kan man ju ha på resan)

Vilket tar en vidare i tanken ...

om man "trådlöst" kunde sitta i soffan med ett tangentbord och samtidigt ha blicken på TV:n som skärm ??

-eller är man ute och cyklar då ??

Säker på att det finns fräscha idéer på forumet ....tackar på förhand :-)

Vilket tar en vidare i tanken ...

om man "trådlöst" kunde sitta i soffan med ett tangentbord och samtidigt ha blicken på TV:n som skärm ??

-eller är man ute och cyklar då ??

Den enklaste är att skaffa trådlös mus och tangentbort. Anslut dator och Tv med lämplig kabel (hdmi, Pci/mic eller DVI/mic) och ställ datorn intill TV. Sätt dig i soffan och surfa på eller vad du nu önskar göra.

Hur enkelt som helst att fixa och absolut inget avancerat. Det som behövs är lämplig kabel eller något trådlöst alternativ för koppling mellan TV och dator.

Edit: köp inte 17" tums laptop för dem är så klumpiga.

Edited by fredde

1: Känner du att datorn blir varm? Är det värme som stänger ner den så borde det kännas både på undersidan och kring tangentbordet på ovansidan. Det är tidigare diskuterat på forumet hur man bäst går till väga för att "damma av" en laptop. Lättast är kanske om du knallar förbi en datorservice och låter dem blåsa av den. Alternativet är att du går in till en bilverkstad/mack som har tryckluft och ber att få låna den... bara att trycka in luft lagom försiktigt på högra sidan av gallret där fläkten suger in luft... då kommer ev igensatt damm tryckas ut av farten.

2: Så länge du har en displayport på datorn... oavsett om det är en bärbar eller stationär så kan du koppla in en TV som skärm. De flesta Laptops har HDMI eller VGA-kontakt som möjliggör detta. Tangentbord kör man trådlöst och internet som du gör idag... trådlöst.

Ja, en Envy är inte alls pinkig... :-)

Ska kolla avdammningen, men innan dess, jag har ju ingen större nytta av nån superdyr dator, men blev ju som sagt impad av att man prisade ljudet.

Jag vet ju att du gillar HP, så hur skulle du motivera den HP Envy 15-j012eo  - som fått bäst i test trots att andra modeller får högre betyg ??

Priset ligger ju i en klass som jag tycker är ok.

Tycker den är helt Ok. Tyvärr så har HP en förmåga att använda viss "gammal" hårdvara för att tömma ut sina befintliga lager. I detta fallet har den aktuella datorn en 5400-varvs SATA hårddisk vilket är en riktig flaskhals och hör inte hemma i en modern dator. Hade dom levererat datorn med en SSD-disk istället så hade den blivit perfekt. Detta är dock något du kan göra själv med tiden... och för dryga 6000 så är det ett riktigt bra köp!

Så, vad föreslår du ?? En annan lika prisvärd-med lika bra ljud- eller lika bra att byta disk direkt ??

Kollat lite på Price Runner och det finns ju tydligen i alla prislägen. Vad är det som skiljer en billig från en dyr SSD disk, förutom antalet GB ??

Känns ju lite fel/konstigt  att börja med att byta ut disken....Hur menar du att den befintliga skiljer sej från en SSD ?? Alltså hur märker jag skillnaden.

Njae... den är helt klart kompetent som den är och du kommer nog själv uppleva den som en raket. Själv är man väl lite "skadad" när det kommer till datorer... snabbt ska det gå. Att investera i en SSD och sen installera kräver lite jobb och det kostar ju om du ska ha en storlek som kan vara något värt. Att tänka på är att garantin på datorn är lite svajig om du byter hårddisken. Det går snabbt att återställa innan man lämnar in den på garantin men det tål att tänkas på.

Skillnaden mellan en SSD och en vanlig hårddisk är att SSD är egentligen ett stort minneskort. En traditionell hårddisk är mekanisk och har en läsarm som rör sig i takt med att den blir skriven på. Med en SSD får man snabbare behandling av data som ska skrivas vilket påverkar datorns prestanda till det bättre. Dessutom är livslängden på en SSD betydligt högre, då det inte finns några rörliga delar i den som kan haverera.

Dryga 6000 för den datorn är ett riktigt bra köp. Dessutom är det en välbyggd maskin som ger kvalitetskänsla! Så oroa dig inte för att du köper något dåligt... det gör du inte.

OK, ska gå in i nån butik och känna på. Bra med upplysta tangenter också...nästa steg blir ju att tanka över en del dokument och bilder, hur man nu gör,

det löser sej nog,

men kanske du har en länk till hur man bäst delitar allt på datorn som jag ger bort sedan ??

Har du en återställningspartition eller återställningsskivor till den "gamla" datorn så är det oftast tillräckligt att köra det. Man får ofta alternativet med en total återställning och då raderas alla gamla systempartitioner och det räcker oftast... om man inte har försvarshemligheter på hårddisken. Oavsett kan du skapa en ny tråd om det där det blir aktuellt.

Av tidigare inlägg att bedöma och att du som reser till varmare trakter kan det fungera med tex en Lenovo som har lite olika modeller av laptops som går att utrusta med en extra fläkt eller någonting annat. Kan plockas in en ssd dessutom.

Ska gå som en klocka eller hårfön mer eller mindre för att skoja till det lite. :)

Edited by plastiq

Googlade på bäst i test och fick snabbt fram bland andra HPs Envy.

Såg en video om den som indikerade fantastiskt LJUD, vilket impade på mej, som idag har en dator med uselt ljud.

Haj Sandis, kul å se daj. :)

Du skall nog lyssna på ljudet innan, det är bättre sound såsett, men inget ljud som en HIFI-guru skulle godkänna.

Det kallas för "Beats-audio". Tror det var HTC (smartphone) och Beat som tog fram detta, för att få fylligare ljud

i små telefoner.

Så skall du avnjuta god musik så vetetusan om det är godkänt, en smaksak på kräsenhet.

Edited by Marion

Utan att bumpa alltför mycket, Lenovo har bra upplysta tangenter,, modellerna finns ifrån 14" och upp till 15.6". En speldator i princip men en god sådan för att vara en laptop,,  prismässigt ok.  Någonting i stil med Y400 - 500 eller så. :)

Det efterfrågas ideer.  

Edited by plastiq

OK go vänner, sant som sagt säkert Marion. Ska lyssna. Ska bli ett besök i stor butik, ska också "blåsa ur" den nuvarande som dör helt plötsligt.

Kollen ska så klart även inkludera Lenovo.

Marion, du verkar vara på hugget vad ljud beträffar, vad skulle du föreslå i sammanhanget ??

Tack så länge.

Edited by Sandstone50

OK go vänner, sant som sagt säkert Marion. 

Marion, du verkar vara på hugget vad ljud beträffar, vad skulle du föreslå i sammanhanget ??

Tack så länge.

Hej Sandis.

Jag sitter just och skruvar med en HP Envy beats-audio, fast "all-in-one".

Och efter läst ditt inlägg av behov, så skulle jag inte välja en 17" laptop, de blir för "smått men ändå klumpigt".

Så varför inte tänka om helt? Typ en HP envy med 23" display kanske skulle passa?

Du ser bilden bra från soffan, tar mindre bordsyta, lätt att flytta undan, samt ljudet blir avsevärt bättre på denna modell,

då du har en stor högtalar-brygga, med bra resonans i lådan. (se bild)

Dagens Lenovo skulle jag aldrig köpa.. huuu..

post-6485-0-53443000-1399454267_thumb.jp

post-6485-0-23809500-1399454271_thumb.jp

@Marion: Vad anser du vara problemet med Lenovo? Jag står i begrepp att byta jobb och då måste jag välja dator och har funderat på just Lenovo. Har bra erfarenheter av tidigare modeller vad gäller kvalitet, men det är ca 5 år sen. Vad är läget nu?

@Marion: Vad anser du vara problemet med Lenovo? Jag står i begrepp att byta jobb och då måste jag välja dator och har funderat på just Lenovo. Har bra erfarenheter av tidigare modeller vad gäller kvalitet, men det är ca 5 år sen. Vad är läget nu?

Lenovo är fortfarande bra sålänge man håller sig till de dyrare ex T-serien,

Däremot vad gäller deras EDGE-serie är det rena skräpet i jämförelse, de skulle jag välja bort.

Tanken är att man ska få en billigare thinkpad, och det är precis det man får intrycket av när man använder dessa.

Kvaliteten tummar man på rejält men priset för dessa är ädå för högt, då kan man få ett annat märke och få mer dator för pengarna.

Att Lenovo ens märker dessa med Thinkpad logotyp är egentligen rena skammen, om det stod endast lenovo på dessa vore det kanske mer okej.

Varför inte göra det enkelt för mej Marion, ge mej en direktlänk, så ska jag ta den under övervägande :-)

Så stor skärm låter ju fantastiskt.

Annars, hur kör man trådlöst till TV:n (jag har sladd, men en sån är ju alltid i vägen)

Varför inte göra det enkelt för mej Marion, ge mej en direktlänk, så ska jag ta den under övervägande :-)

Så stor skärm låter ju fantastiskt.

Annars, hur kör man trådlöst till TV:n (jag har sladd, men en sån är ju alltid i vägen)

De finns 3 st. på blocket över hela landet.. du prutar lätt till 4000:-   ;)

Det är även touchscreen på dessa, lite onödig "lyx" men det medföljer.

Alltså.. du får billigare och bättre dator för ditt ändamål verkar det som?!

http://www.blocket.se/goteborg?q=HP+ENVY+23&cg=0&w=3&st=s&ca=15&is=1&l=0&md=th

edit:

Gällande trådlös HDMI, finns det från 500:-  men ta en sak i taget.

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/hdmi/tradlas-hdmi

Edited by Marion

Alex_m beskriver Lenovos koncept med problem korrekt.

Jag köpte 10 st Lenovo till ett företag, både intel & nVidia bestyckad. Enligt deras önskemål.

Jag skall inte gå in i detalj men det blev inte så bra, vi la in w7 på dessa ganska omgående, det blev bättre men inte godkänt.