Gå till innehåll

Kan jag uppgradera från Windows 7 till 8.1?


bmalm

Recommended Posts

När jag kör uppgraderingsassistenten för Windows 8.1 säger den att:

"Säker start är inte kompatibelt med datorn
Datorns inbyggda programvara stöder inte säker start och det kan därför inte användas i Windows 8.1."
Vad innebär det? Kan jag uppgradera och vad innebär det i så fall för nackdel?
 
Jag har en Packard Bell IMEDIA D7123 med Intel Pentium Dual-Core E2160 1,8 GHz, 4 Gb DDR2 RAM
Datorn är köpt 2008.
 
Behöver jag en bättre dator???
Jag bifogar resultatet från uppgraderingsassistenten:Uppgraderingsassistenten för Windows 8_1.html
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Datorn borde fungera med 8.1.

Det går att kringgå vissa systemfunktioner som för dvd eller för "panelhönorna- sidopanelsgadgetar".

Säker start funktionen är jag väldigt osäker på.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/windows-startup-settings-including-safe-mode

http://pcsupport.about.com/od/windows-8/ss/windows-8-safe-mode.htm Ati kortet kan ställä till med problem om du får igång datorn med 8.1.

Hur kommer det sig att du har .Net 1.1 ?

Det är inte helt 100 att uppgraderingsassitenten fungerar som den är tänkt att göra med din dator.

Någon annan som vet ?

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

 

När jag kör uppgraderingsassistenten för Windows 8.1 säger den att:

"Säker start är inte kompatibelt med datorn
Datorns inbyggda programvara stöder inte säker start och det kan därför inte användas i Windows 8.1."
Vad innebär det? Kan jag uppgradera och vad innebär det i så fall för nackdel?
 
Jag har en Packard Bell IMEDIA D7123 med Intel Pentium Dual-Core E2160 1,8 GHz, 4 Gb DDR2 RAM
Datorn är köpt 2008.
 
Behöver jag en bättre dator???
Jag bifogar resultatet från uppgraderingsassistenten:attachicon.gifUppgraderingsassistenten för Windows 8_1.html

 

 

"Säker start" är en säkerhetshöjande funktion i modernare BIOS/UEFI som din äldre dator inte stödjer. Det går utmärkt att installera Windows 8/8.1 ändå men säkerheten blir något sämre än i en modern dator.

 

"Sidopanelsgadgetar stöds inte i Windows 8.1"

Innebär att de "gadgets" som du har på skrivbordet nu inte kommer att finnas efter att du har installerat Windows 8.1.

 

"Adobe Reader 8" och "Malwarebytes Anti-Malware version 1.61.0.1400"

Det där är gamla versioner, för bästa säkerhet installera de senaste om du inte kommer att installera Windows 8.1 väldigt snart.

 

Sen håller jag med gsb att det är bättre att se till att ta bort allt gammalt i samband med installationen av Windows 8.1 och inte göra en uppgraderingsinstallation.

 

Har du haft alla skrivare och annan kringutrustning anslutna och igång när du körde uppgraderingsassistenten?

Det behövs om du ska få dem kollade.

 

Uppgraderingsassisten listar bara kända problem, det innebär att det kan dyka upp problem med t ex drivrutiner ändå.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna!

 

Jag vet inte om jag ska investera i Windows 8.1 ännu... Jag trivs rätt bra med 7:an, men den har börjat krångla lite ibland, t.ex vill den göra start-reparation ibland, vilken aldrig lyckas utan jag väljer vanlig start och då går det bra! Men om jag missar att ändra vid frågan, tar det vääällldigt lång tid att starta...

 

Det har talats om att det skulle komma en gratisvariant av Windows 8.1. Någon som vet något om den?????

 

Ett annat problem är att jag måste starta om datorn varje gång jag vill skriva ut, om jag har stängt av skrivaren! Så därför stänger jag av datorn varje gång och använder inte viloläget, vilket annars skulle snabba upp starten. Jag har varit i kontakt med HP om detta, men dom kan inte lösa detta problem!!

 

Jag använder inte "Malwarebytes Anti-Malware" utan jag har "G Data Internet Security 2014", som jag tycker fungerar mycket bra.

 

Jag har en "gadget", en klocka uppe i högra hörnet, som jag tycker mycket om. Någon som vet om det finns någon app elller liknande som ger samma funktion? Eller kan man få Windows egen analoga klocka permanent på skrivbordet (fast den är lite stor)?

 

Jag hade min HP Officejet Pro 8600 påslagen och min "C-Pen 20" ansluten när jag körde uppgraderingsassistenten, så jag hoppas att de fungerar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, kanske det,,,

 

Men hur får jag tillbaka alla program som jag har installerat genom åren?

Var hittar jag bästa listan över dem och då måste jag väl kopiera över alla installationsfiler till min externa USB-disk?

Tänk om jag tappar bort aktiveringskoderna om det behövs sådana...

 

Någon som är van vid ominstallationer?

Några bra tips???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske prova en systemreparation:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/create-a-system-repair-disc

 

 

Någon som är van vid ominstallationer?

Några bra tips???

Att tänka efter mer än en gång så att man verkligen har sparat allt som man vill behålla. Har du märkesdator så brukar det vara enkelt att ominstallera via återställningskonsollen:

Återställa HP Packard Bell datorn till fabriksinställningar kan vara nödvändigt efter malware eller system problem har lämnat dig inget annat val än att börja om från början. Du kan göra detta genom Backup and Recovery Center för din HP-dator, så att du snabbt och effektivt återgå datorn till det ursprungliga fabriksinstallerade 
1. 
Starta om datorn. 
2. 
Tryck på "F11" som datorn laddas. 
3. 
Markera "Återskapa PC" och tryck på "Enter". 
4. 
Tryck på "Y" för att bekräfta restaurering, där gång datorn automatiskt återställas. 

 

 

 

 

Men hur får jag tillbaka alla program som jag har installerat genom åren?

Ominstallation även av dessa. Brukar vara mycket skräp som man ändå inte använder längre. Du får väl skriva upp en lista på vilka de är. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kopiera över bokmärken och sådant som kan behövas och eftersom de kan vara viktiga. Program och drivrutiner kan du göra samma sak med och ev leta upp på nätet och spara.Du får rota i datorn lite och kolla vad som du vill behålla. Följ annars instruktionerna som finns här på denna tråd. "Aktiveringskoder "för" vadför någonting". Det är inte lätt att försöka att hjälpa till om du inte talar om vad du vill göra. Ominstallationen brukar normalt sätt fungera bra med w7 om du har en "w7 clean iso".  Men det kan finnas en återställningspartition som du kanske också kan använda dig av ?

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...