Gå till innehåll

Genvägar till Internet sidor på skrivbordet har slutat fungera... ?


2stroke

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej !

 

Mina genvägar som jag har liggnade på skrivbordet till internet sidor har slutat att fungera

Varför ?

Kan någon hjälpa mig fixa det ?

 

:unsure:

 

 

 

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Mina genvägar som jag har liggnade på skrivbordet till internet sidor har slutat att fungera

Varför ?

Kan någon hjälpa mig fixa det ?

 

:unsure:

 

Du nämner inte vilken webläsare du använder, eller om installerat en webläsare till eller förändrat nåt annat?!

Om du drar ut en ny genväg från webläsaren, fungerar inte den heller då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nämner inte vilken webläsare du använder, eller om installerat en webläsare till eller förändrat nåt annat?!

Om du drar ut en ny genväg från webläsaren, fungerar inte den heller då?

Internet Explorer-8

Nej, jag har inte ominstalerat något i webläsaren.

Nej, det fungerar inte om jag drar ut någon ny genväg till skrivbordet.

 

 

Hmmmm...........

...för ett par dagar sedan så installerades Windows EMET för att få bättre säkerhet på mitt XP

det är nog den enda förändringen som är gjord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet Explorer-8

Nej, jag har inte ominstalerat något i webläsaren.

Nej, det fungerar inte om jag drar ut någon ny genväg till skrivbordet.

 

 

Hmmmm...........

...för ett par dagar sedan så installerades Windows EMET för att få bättre säkerhet på mitt XP

det är nog den enda förändringen som är gjord.

 

Din XP har nog tappat sökvägen till vilket "standardprogram" som skall öppna dina HTML -extension.

Jag minns inte var extensions ligger på XP men fixit fixar säkert den söksträngen, så den blir rätt.

 

http://support.microsoft.com/fixit/sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din XP har nog tappat sökvägen till vilket "standardprogram" som skall öppna dina HTML -extension.

Jag minns inte var extensions ligger på XP men fixit fixar säkert den söksträngen, så den blir rätt.

 

http://support.microsoft.com/fixit/sv

:(  jag med mina begränsade kunskaper hittar inte någon lösning på FixIt

...kanske någon kan styra mig på rätt spår ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag vet inte men om man inte är eller har som trådskaparen själv skriver begränsade kunskaper så kanske man borde undvika installera saker som "Windows EMET".

en internetgenväg (.url) öppnas ju normalt med Internet Explorer, kan du högerklicka på den och välja öppna eller Öppna med och sen välja internet Explorer som standardprogram så bör det vara löst.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

EMET bör man definitivt INTE undvika att installera... oavsett Windows-version, och oavsett kunskapsnivå.

Redan i grundkonfigurationen får man ett extra skyddslager för de mest utsatta applikationerna, såsom Internet Explorer, Office, Java m.fl. Utan att ändra så mycket som en enda inställning, har man alltså förbättrat säkerheten ganska rejält. Däremot kanske man inte skall experimentera med inställningar, eller utökade funktioner om man saknar kunskap. I grundkonfiguration är programmet "ofarligt".

 

För att återgå till TS problem så löser man det enklast genom att återställa registernycklarna för aktuell filassociation, och starta om datorn. Oklart om det är .lnk eller .url som strular, så fix för bägge bifogas.

 

default_lnk_fix_xp.reg

default_url_fix_xp.reg

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hände detta nyligen ? prova backa den ?

Hmmmm....

Du menar alltså att jag bör göra en systemåterstållning..

..Eller ?

 

Hur vore det att installera en säkrare webbläsare än Internet Explorer i XP?

Jag har tyvärr ingen aning om hur man gör.

Har alltid kört med IE

 

Kan du högerklicka på den och välja öppna eller Öppna med och sen välja internet Explorer som standardprogram ?

Jaa, jag kan höger klicka på genvägarna och där få fram "Öppna" , men sedan så händer absolut inget.

 

Man kanske inte skall experimentera med inställningar i EMET, eller utökade funktioner om man saknar kunskap.

I grundkonfiguration är programmet "ofarligt".

Ditt problem löser man nog enklast genom att återställa registernycklarna för aktuell filassociation, och starta om datorn.

Oklart om det är .lnk eller .url som strular, så fix för bägge bifogas.

 

attachicon.gifdefault_lnk_fix_xp.reg

attachicon.gifdefault_url_fix_xp.reg

Jag har bara installerat EMET och inte pillat det minsta i det.

 

Jag har nu laddat ner ovanstående båda fixar och startat om datorn, men tyvärr fungerar det fortfarande inte !!

 

:unsure:  HJÄLP !  :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr ingen aning om hur man gör.

Har alltid kört med IE

 

 

Finns många webbläsare som uppdateras till skillnad från XP med Internet Explorer och som därför är säkrare. Man installerar dem på samma sätt som man installerar andra program.

 

Några exempel:

SRWare Iron http://www.alltomwindows.se/forum/topic/14934-srware-iron/

Comodo Dragon  http://www.alltomwindows.se/forum/topic/20152-comodo-dragon/

Firefox http://www.alltomwindows.se/forum/forum/70-firefox/

Opera http://www.alltomwindows.se/forum/topic/14639-opera-opera-next-opera-developer/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu laddat ner ovanstående båda fixar och startat om datorn, men tyvärr fungerar det fortfarande inte !!

 

Har du kört fixarna också? Alltså startat dem med dubbelklick?

Fungerar det inte efter fixarna, så är det Internet Explorer som är trasig. Ominstallation kanske hjälper i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört fixarna också? Alltså startat dem med dubbelklick?

Fungerar det inte efter fixarna, så är det Internet Explorer som är trasig. Ominstallation kanske hjälper i så fall.

Joo jag har kört fixarna med dubbelklick, men inget händer.

Provade nyss att ominstallera IE-8 men det går inte heller ifrån Microsofts hemsida.

Kommer medellande om att all support osv upphörde sammtidigt för Windows-XP och IE-8

Kan detta verkligen stämma ?

 

Kompletterar Cecilias lista med Google Chrome, den enda webbläsare som erbjuder XP-användare en rimligt säker Flash Player: https://www.google.com/intl/sv/chrome/browser/

Vad händer med alla mina "Favoriter" som ligger sparade då man byter webbläsare ?

Eller hör inte favortiter till webbläsaren ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hmmmm....

Du menar alltså att jag bör göra en systemåterstållning..

..Eller ?

 

 

Vaddå Hmmm?

Ja, iom att detta hände nyss, skulle du "backa datorn" till "gårdagens datum" - då det fungera.

 

Sen kan du kalla det för systemåterställning eller vad du vill.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...

Anknyter till samma problem som trådskaparen .Jag har också problem med genvägarna som inte fungerar .

 

Jag har läst i forumet om en "fixar" för att återställa registernycklarna . Enligt förslaget gäller der dessa nycklar.

reg_icon.gif  default_lnk_fix_xp.reg   4,96KB  

reg_icon.gif  default_url_fix_xp.reg   6,65KB  

 

Problemet för mig är att jag inte vet hur jag ska handtera dem , när jag laddar ner dem får jag dem som textfiler. Jag har gjort en mapp och sparat bägge filerna där.   Hur ska jag få in dom  på rätt plats i registret ?

mvh/rolass

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första, se till att filerna fortfarande har filändelsen .reg, och att dom inte ändrats till .reg.txt. Exempelvis, Firefox brukar lägga till ändelsen .txt. Bara att byta nam på filen och ta bort den extra filändelsen.

När du är säker på att filändelsen är rätt, kan du högerklicka på var och en av dem och välja "Slå samman"... om det inte funkar med vanligt dubbelklick.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för snbby besked.

Jag tog bort .txt  högerklickade på filerna valde "infoga i registret"  och jag uppfattade det som att det registrerades. Startade om datorn men tyvärr ingen förändring för genvägarana, de fungerar inte. 

Behövs fler registerfiler åtgärdas ?

mvh/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte för att återställa associationerna för vanliga länkfiler i alla fall. Du måste ha något annat fel. Hundra år sedan jag pillade XP, så jag har lite svårt att komma på något just nu, men vi kan ju börja med att precisera dina "genvägar". Var ligger dom? kan du se vilken filändelse dom har (högerklicka och välj Egenskaper, om du inte ser den)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...