Gå till innehåll

Bäst operativ för kodning av film och musik


hasse99910

Recommended Posts

Vilket operativ är bäst att köra när man redigerar film och musik (klippning, kodning m.m.)?

Vet inte om det är någon större skillnad på t.ex. Win 7 HE och Win 7 Pro eller Win 8/8.1,

min tanke är att ju mindre komponeter som installeras ju mer lättdrivet.

 

Kanske är helt ute och seglar i denna fråga, men bara en sak som slog mig.

 

i7-4770K.

SSD-disk + vanliga diskar.

16 GB /  2133 MHz-Ram.

HD 7950 3 GB Sapphire Radeon.

550 Watt PSU-Modulärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En gammal (MYT?) är väl att OSX är snabbare och bättre på video och bild-redigering medan PC är bättre för text, var vad jag fick lära för många år sedan på ett studiebesök på en dagstidning, detta kanske var mera en sanning förr när MAC datorer hade Power-PC processorer och inte x86.

Så mitt svar på din fråga om vilket operativsystem så OSX :)

Vilken version av Windows som är mest passande är svårare att svara på.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

@si3rra

Det är nog ingen "myt", har hört samma sak för många år sedan, och det var någon grafiker som sade detta.

 

@hasse

Tycker nog att du tänker riktigt med hårdvaran,, fungerar det med psu'n borde det vara ok med i princip vilket os som helst, bara att du har bra redigeringsmjukvara. Tycker att du inte är ute och seglar.

 

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC

Är det ett operativsystem? Eller en persondator (personal computer) oavsett fabrikat och operstivsystem?

MAC

Du menar nog Mac(intosh). MAC är en akronym för diverse andra saker.

För övrigt förtjänar inte gamla myter att ges vidare spridning, och OS X kan inte skaffas separat och installeras på valfri dator, utan är bundet till Apples datorer.

 

Apples datorer (PC :P) har alltid haft en stark ställning i mediebranschen (det är väl därför det har daltats med företaget). Det har nog sin grund i att Apple deltog i Desktop publishings födelse, med ett operativsystem med grafiskt gränssnitt (Windows hade inte lanserats) och deras PostScript-baserade LaserWriter och layoutprogrammet PageMaker från Aldus (nu Adobe). Det var 1985. I november samma år släpptes Windows 1.0, baserat på MS-DOS, men det var inte ett fullvärdigt alternativ till Macintosh System Software (System 1). Med tiden blev förstås Windows ett alternativ, men industrin är trögrörlig, inte minst då den inte ser någon stor anledning att byta leverantör, system och hårdvara.

 

Till frågeställaren: satsa på det senaste. 64-bit är en självklarhet (och ett krav för vissa program).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för svaren.

 

Men "Äpplet" är inget jag har varken som mobil eller PC, och tänker inte skaffa heller.

 

Så Win 7 Home Premium är helt Ok då? Enda nackdelen med den är val att det går att ha max 16 GB ram i W7HP.

Kanske säkrast att lägga i Win 7 Pro, då ram går upp till 192 Gb har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Beror kanske lite på om du ska köpa ny dator eller har en befintlig. Köper man ny så skulle jag gå på det senaste alltså Windows 8.1

Då ingår ju ofta operativsystemet oavsett.

 

Kollade lite snabbt i programbutiken och det finns en hel del film/editeringssprogram att välja på både gratis och betalalternativ.

Allt man kan göra i Windows 7 går ju att göra i de senare versionerna också.

 

Är det ev, startmenyn eller andra saker du saknar får du det inom kort också:

http://blogg.tkj.se/windows-8-2-aterinfor-startmenyn/

 

Men redan nu kan du starta i det vanliga skrivbordsläget om man så vill.

 

Ett generellt råd är att alltid välja det senaste operativsystemet för att så att säga vara framtidssäker med uppdateringar, drivrutiner och support.

Är det helt ny hårdvara så är det säkrare trots allt:

http://www.computerworld.com/s/article/9233388/HP_urges_consumer_customers_not_to_downgrade_new_PCs_to_Windows_7

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvaran har jag.

Har både W7 och W8 tillgängliga.

Har testat lite och det verkar som om W7 Pro är lite säkrare/stabilare att köra på än W8 Pro, verkar som om inte allt är uppgraderat ännu till W8.

Fast W8 är snabbare än W7 tycker jag på det mesta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade) · Gömd av Manneman, Maj 10, 2014 - Fjanterier
Gömd av Manneman, Maj 10, 2014 - Fjanterier

Fast innan Äpple-företaget gick över till att använda samma arkitektur så var ju marknaden på sätt och vis segregerad i MAC vs. PC läger vilket hänger kvar än idag.

Fast nog heter det just MAC https://www.apple.com/se/mac/

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Postad · Gömd av Manneman, Maj 10, 2014 - Fjanterier
Gömd av Manneman, Maj 10, 2014 - Fjanterier

Fast innan Äpple-företaget gick över till att använda samma arkitektur så var ju marknaden på sätt och vis segregerad i MAC vs. PC läger vilket hänger kvar än idag.

En PC kan ha vilken processorarkitektur som helst.

Fast nog heter det just MAC https://www.apple.com/se/mac/

Är det så svårt? Macintosh, eller Mac (inte MAC)

Länk till kommentar
Postad · Gömd av Manneman, Maj 10, 2014 - Fjanterier
Gömd av Manneman, Maj 10, 2014 - Fjanterier

Förstår inte varför du vill diskutera detta med mig, om du är ett fanboy eller vad men för gemene man och de flesta användare på detta forum så är en MAC/mac/Mac/mAC/maC/mAc/macintosh en dator tillverkad av företaget Apple eller APPLE kanske det heter? och en s.k PC är en dator tillverkad av annan tillverkare.

Länk till kommentar

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...