Gå till innehåll

Backup program för Windows 8.1 64 bit


CGD

Recommended Posts

Har ni några förslag på passande program.

 

Gratis, bra om det finns.

64 bitars, riktigt bra

Viktigast av allt och egentligen ett krav är att det backar upp hela filstrukturen och allt. Det skall bli som en kopia.

Jag hade tidigare Backup4all som kom med PC Förr Alla. Ett i mitt tycke riktigt bra program vet dock inte om det passar för Windows 8.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows har väl ett bra backupprogram även i Windows 8? Jag använde det flitigt i Windows 7... tar en klon på hela C-enheten och kan återinstalleras med en bootbar skiva som skapas vid backuptillfället. Se till att ha ett stort USB-minne eller en extern hårddisk att lägga imagen på, bara.

 

Får nog titta närmare på det i Åttan... hittar det inte härifrån

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

 

Snabbt och suveränt. :lol:

Se till att skapa en start-usb (rescue media) så du kan lägga tillbaka backupen vid behov.

Programmet uppdateras ovanligt flitigt för att vara ett "freeware".

Jag använder det själv och placerar backuperna på en extern hårddisk. Har aldrig misslyckats och har gjort flera återställningar p.g.a. jag testat diverse m.e.m. bra program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Någon avbild av C disken behöver jag inte. Mitt Acronis program funkar här också. Med Backup4all som jag hade på XP Kunde jag ställa in så att jag gjorde en backupp varann dag. Jag hade då en backup på Måndag, Onsdag, Fredag och Söndag. Att bara ha en backupp som man sedan skriver över nästa gång är inte bra. Skulle det hända något så är det inte säker att man hinner se det och då skrivs den rätta backuppen över med en felaktig. Därför gör jag fyra olika backupper varje vecka och hoppas att jag upptäcker eventuella fel inom den tiden. Dessutom gör jag backupp på utvalda kataloger och kan även skriva in om det är något som inte skall med. Att backuppen sedan är en rak kopia gör ju att det bara är att öppna backuppen och titta efter om något har hänt. Slutligen att det gjordes helt automatiskt. Naturligtvis till annan hårddisk men än så länge till samma dator.

Får hoppas att PC För Alla kan komma med ett nytt bra backupprogram. Innan jag började använda Backup4all laddade jag ner gratisprogram jag kunde hitta och Backup4all var ju det klart bästa. Men nu har det ju gått några år så det hade kanske kommit något nytt bra. Jag letar vidare och ser om någon visar vägen till ett bra gratisprogram, annars får jag väl ta och köpa mig det nya Backup4all. Alla program kan ju inte vara gratis.

Mericum Reflect  kan ju vara ett bra program men jag tyckte att 60 dollar verkade lite dyrt. Jag vill ha funktionen "Restore to dissimilar hardware" och då måste jag köpa Pro varianten. Sedan kan jag inte se om Reflect gör en rak kopia av det jag vill göra backupp på eller om det blir en speciell fil av allt.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du hur det gör backuppen?

Blir det som en ren kopia av det jag gör backupp på?

 

Tyvärr, har ingen erfarenhet av programmet (använder backup4all!), men av allt att döma är användarna mycket positiva till den fria versionen.

Några möjliga tips att ta reda på mer:

Sofpedia har recenserat tidigare version,  den nya, 2.0 versionen, är bara någon vecka gammal:

http://www.softpedia.com/get/System/Back-Up-and-Recovery/AOMEI-Data-Backuper.shtml

 

Du kan även bläddra igenom de kommentarer som finns i bifogade länken, det finns en del om den fria versionen

AOMEI Backupper Pro provides basic and advanced features to ensure the safety of your system and data.

 

"PRO"versionen kostar 49$ (?) och kan användas på 2 PC, för ytterligare 10$ få du "livtids" uppdateringar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, fgh_732. Har du möjligen fått ditt exemplar av Backup4all från PC För Alla? Jag har använt Backup4all i många år, ja ända sedan PC För Alla gav bort det. Vilken version har du och vilket Windows använder du? Jag har precis installerat den sista versionen som fungerade med PC För Alla, 4.8.275 och det tycks fungera bra. Har dock bara startat programmet hittills. Fundera på om jag skall vara nöjd eller köpa den senaste 5.x versionen. Det här är ju trotts allt ett program som jag tycker är mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har backup4all Lite som jag har fått via dotech, för flera år sedan och efter en gratis uppdatering under tiden är det samma version som du har. Efter flera gratis erbjudande i flera omgångar sedan 2010, har jag programmet installerat i både XP och W7.

För ett par månader sedan, fick jag erbjudandet att uppgradera till ver 5, men för 3 PC, dock ansåg jag att det var för dyrt (mins inte priset). Har kollat deras hemsida och  backup4all Lite ver 5 (ny reg nyckeln) kan köpas för 19,99$ (plus moms), uppgradering, om reg nyckeln godkänns, kostar 12$ (inkl moms).

 

På länken nedan väljer du vilket backup4all du har, och sedan klicka på uppgradering, ifall du kan uppgradera till ver 5 (billigare!) än att köpa ny reg nyckel  

http://www.backup4all.com/buy-now.html

Nedan finns uppgraderingspriser för alla varianter:

https://secure.backup4all.com/shop/upgrade/step3.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Freefilesync var suveränt ända tills man började lägga in adware i uppdateringarna. Har någon lyckats kringgå det otyget?

 

Det är bara att vara uppmärksam vid installationen/uppdateringen och bocka ur eventuella tillägg i början av installationen.

 

post-1936-0-78229600-1414427385.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har stängt av Spybot och provat men resultatet är PUPs som kommer från Freefilesync poppar upp och kräveratt bli installerade så Spybot blir nog kvar.

Har dock hittat flera alternativ som liknar Freefilesync som jag håller på att testa. Det irriterande är att jag har batchjobb med Freefilesync som jag använt ett par år och nu blir det att börja från början.

Skall oxo prova Robocopy, tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har stängt av Spybot och provat men resultatet är PUPs som kommer från Freefilesync poppar upp och kräveratt bli installerade så Spybot blir nog kvar. Har dock hittat flera alternativ som liknar Freefilesync som jag håller på att testa. Det irriterande är att jag har batchjobb med Freefilesync som jag använt ett par år och nu blir det att börja från början. Skall oxo prova Robocopy, tack för tipset.

 

Jag kan garantera att det inte kommer några popups från FFS installationsfil, om du inte redan har godkänt installation av något tilläggsprogram. FFS utvecklare skulle aldrig distribuera något sådant. Antingen har du något annat skit i datorn, eller också godkände du installation av tilläggsprogrammet redan första gången du försökte, men kanske lyckades avbryta det då.

Har du provat att starta om burken? Någonstans i någon cache, ligger det säkert en avbruten installation och väntar på att få fortsätta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Önskar du hade rätt men det är inte bara jag som har detta problemet. I något av FFS forum, minns inte vilket, är det fler som klagar på Freefilesync. Burken är omstartad ett otal gånger, registret rensat och med hjälp av Spybot så är det för ögonblicket lugnt. Har hittat ett par gratis program Create Syncronicity och Synkron som jobbar ungefär som Freefilesync så jag är väl inte helt ställd.

Tack för kommentarerna iallafall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Önskar du hade rätt men det är inte bara jag som har detta problemet. I något av FFS forum, minns inte vilket, är det fler som klagar på Freefilesync. Burken är omstartad ett otal gånger, registret rensat och med hjälp av Spybot så är det för ögonblicket lugnt. Har hittat ett par gratis program Create Syncronicity och Synkron som jobbar ungefär som Freefilesync så jag är väl inte helt ställd. Tack för kommentarerna iallafall

 

Ja, folk klagar på allt möjligt som dom inte förstår. Det är ju betydligt mer stärkande för självkänslan, än att erkänna att man själv har gjort fel, på grund av oaktsamhet eller okunnskap.

 

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jowa: har tyvärr inte kunskaper nog att läsa kod dessutom är det inte programmet i sig jag tvivlar på utan någonting med själva installationen.

 

e-son: klantat mig har jag säkert gjort mer än vid ett tillfälle men man lär sig ju. Okunskapen försöker man ju råda bot på med hjälp av diverse forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son: klantat mig har jag säkert gjort mer än vid ett tillfälle men man lär sig ju. Okunskapen försöker man ju råda bot på med hjälp av diverse forum.

 

Inget illa menat, jag tyckte bara att du inte skall dumpa FFS bara för det här. Det är ett mycket kompetent program.

Har du nu fått bort installationen som loopade, kan du lugnt göra ett nytt försök med FFS... fast den här gången bockar du ur tilläggsprogrammet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...