Gå till innehåll

Radera enhetsbeteckningar för borttagna volymer


ycc

Recommended Posts

I alla fall något som föhoppningsvis blev fixat :) Kan ev ha varit malware också, men Avast kör jag alltid.

 

Min egen ide att skapa nya partitioner och skriva över felet funkade inte. Diskhantering betraktar de överflödiga partitionsbeteckningarna som upptagna och tillåter inte att man använder dem för nyskapade partitioner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Man ser inte de felaktiga logiska enheterna (F,G) med diskpart. Däremot kommer de upp med ett kommando som heter wmic. Jag vet inte så mycket om wmic, men jag tror det finns en raderingsmöjlighet där. Skkall ev prova den.

http://www.computerhope.com/wmic.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Management_Instrumentation

 

DISKPART> list volume

Volume ### Ltr Label Fs Type Size Status Info
---------- --- ----------- ----- ---------- ------- --------- --------
Volume 0 E DVD-ROM 0 B No Media
Volume 1 C NTFS Partition 233 GB Healthy System

.

C:\Users\Foo>wmic logicaldisk get name
Name
C:
E:
F:
G:

.

C:\Windows\system32>fsutil fsinfo drives

Drives: C:\ E:\ F:\ G:\

.

 

 

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslagen.

 

si3rras länk föreföll ju vara en möjlighet, Men enheterna syns inte i Enhetshanteraren. Möjligen syns inte partitioner där, Man ser bara hårdvaran, dvs disken de ligger på. (Dessutom existerar ju inte partitionerna fysiskt längre, Bara deras representation i "Den här datorn") Felet kanske ligger "högre upp" än bland drivrutinerna?

 

Jag skall ev prova att lägga in ett par nya partitioner för att se om de kan skriva över de gamla, men vill defragmentera först. Datorn skriver att defragmentering inte behövs, Men jag vill ändå defragmentera innan jag krymper den gamla partitionen. Den defragmenterade en hel natt utan att bli färdig så jag får köra några gånger till.

 

Det går att installera t.ex USB-device. Det enda underliga är om man installerarar flera USB-device. Då representeras två av devicen med vardera två ikoner under "Den här datorn". De nya devicen får en ny ikon och dessutom går de att nå dem via en av de gamla, överflödiga ikonerna. Men allt fungerar praktiskt, även "säker borttagning".

 

Jag tog bort motsvarande beteckningar på två ställen i systemregistret. De överflödiga ikonerna blev ändå kvar, men tappade sina ursprungliga partitionsbeteckningar och kallas nu "Lokal disk".

 

Jag skall ev prova att lägga in nya partitioner, bara defragmentering blir färdig.

Fast kom du i håg att aktivera alternativet för att visa "dolda" enheter då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast kom du i håg att aktivera alternativet för att visa "dolda" enheter då?

 

Låter som en viktig detalj :) Finns det något sådant i Diskhanteraren? Var aktiverar jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De första stegen på den länken du fick tidigare ( http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/remove-old-drivers-after-upgrading-to-new-hardware/ ) där man ska gå in i kommandotolken (som ska köras som administratör och ange kommandot) för att sedan få upp alternativet i enhetshanteraren som bilden visar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

De första stegen på den länken du fick tidigare ( http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/remove-old-drivers-after-upgrading-to-new-hardware/ ) där man ska gå in i kommandotolken (som ska köras som administratör och ange kommandot) för att sedan få upp alternativet i enhetshanteraren som bilden visar.

 

Tack för påpekandet, jag hade missat det.

 

Det kommer upp fler poster, men vad jag kan se har de mest med hårdvaran att göra. Lista på vilka USB- och andra device som varit anslutna, t.ex.

 

Jag funderar på att använda fsutil och wmic för att försöka radera de logiska enheterna F och G. Skall bara läsa lite mer först och försöka bedöma vad som kan hända.

post-8038-0-04358300-1401119721.jpg

post-8038-0-82154900-1401119727.jpg

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera om, det är jäkla tidsödande att hitta på en lösning, dessutom finns det åtminstone två bra killar som försöker att hjälpa dig. Ta backup på allt,, om burken har gått i 4 år är det nog dags att göra någonting åt det. Absolut ingenting illa menat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Måste hitta diskarna till alla program till att börja med :)

Trist att det samlades så mycket data att det var svårt att köra Norton Ghost.

Om jag får tid att ordna ett system som jag verkligen vill ha det kanske jag skall ha systemet på en inte alltför stor partition och data på andra partitioner. Då kan man köra Norton Ghost på enbart systempartitionen.

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ahaa, nu börjar jag fatta, om datorn har gått i 4 år, torde det ha blivit en hel del program  :)  Fördelen med ominstallation är att du får ett rent system och kanske inte alla program ? Gör systempartitionen åtminstone i storleksordningen 50GB, det beror lite på vad du använder datorn till. Det kan även inte behövas att partitioneras beroende på diskstorleken, men att mekaniska diskar behöver att defragmenteras och det kan ta tid med diskar i storleksordningen 1TB.

( det var någon som sa, 'att som jag snackar, borde jag även kunna sälja ismaskiner till eskimoer' ;) )

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag funderar naturligtvis även på ominstallation, som ni föreslår. Tack för alla förslag.

Har just hittat codecarna som behövs vid ominstallation. Vill minnas ffdshow var nödvändig för de vanligare formaten av t.ex. video. Just nu stupar det dock på att jag inte hittar Photoshop-skivan.

Hittar också en Norton Ghost image från 2010. Men jag är inte säker på att den skulle funka eftersom jag partitionerat om sedan dess.Kommer inte heller ihåg vilken version av NG den är gjord med. (Men det sista kan kanske lösa sig.)

 

Om jag installerar om funderar jag också att strunta i att köra uppdateringar av Vista. De flesta säger ju att det är nödvändigt, men de senaste åren tycker jag systemet har blivit trögare efter större uppdateringar. (Jag kommer inte att ha några servrar gående kontinuerligt.) Finns det beskrivet fall där intrång gjorts i vanliga persondatorer pga bristande uppdateringar? Jag undrar verkligen om min fyra år gamla dator klarar alla uppdateringar.

 

(Detta funkade inte:)

wmic:root\cli>logicaldisk where drivetype=1 delete /interactive:on
Delete '\\YCC-PORT-4\ROOT\CIMV2:Win32_LogicalDisk.DeviceID="F:"' (Y/N/?)? Y
Deleting instance \\YCC-PORT-4\ROOT\CIMV2:Win32_LogicalDisk.DeviceID="F:"
ERROR:
Code = 0x80041024
Description = Provider is not capable of the attempted operation
Facility = WMI
wmic:root\cli>
Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om jag installerar om funderar jag också att strunta i att köra uppdateringar av Vista. De flesta säger ju att det är nödvändigt, men de senaste åren tycker jag systemet har blivit trögare efter större uppdateringar. (Jag kommer inte att ha några servrar gående kontinuerligt.) Finns det beskrivet fall där intrång gjorts i vanliga persondatorer pga bristande uppdateringar? Jag undrar verkligen om min fyra år gamla dator klarar alla uppdateringar.

 

 

Polistrojanen har du kanske hört talas om, den som blockerar datorn med ett meddelande om man har sett barnporr och nu måste betala för att kunna använda datorn, och den kommer normalt in i datorn genom säkerhetshål i en gammal Java-version.

 

Conficker:

 

It uses flaws in Windows OS software and dictionary attacks on administrator passwords to propagate while forming a botnet, and has been unusually difficult to counter because of its combined use of many advanced malware techniques.[2][3] The Conficker infected millions of computers including government, business and home computers in over 200 countries, making it the largest known computer worm infection since the 2003 Welchia.

...

  • Exploits MS08-067 vulnerability in Server service[27]

https://en.wikipedia.org/wiki/Conficker

 

 

2003

August 12: The Blaster worm, aka the Lovesan worm, rapidly spreads by exploiting a vulnerability in system services present on Windows computers.

https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_notable_computer_viruses_and_worms

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt felkoden ser det ut att vara något problem med systemfilerna, eller alternativt med något program kopplat till dvd. Testa med vlc : http://www.videolan.org/vlc/ Behöver inte att ladda ned kodekar till spelaren. Dessutom fungerar Vista alldeles utmärkt utan java som kan fortfarande behövas med vissa spel eller med vissa webbsidor, och de är inte många. Ladda ned alla uppdateringar via windows update ( det lönar sig i längden ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

plastiq skrev:

 Dessutom fungerar Vista alldeles utmärkt utan java som kan fortfarande behövas med vissa spel eller med vissa webbsidor, och de är inte många.

----

 

Jag fick en gång ett tips i Avasts forum att ta bort Java. Då pajade fingeravtrycksläsaren och något mer, jag kommer inte ihåg vad. (Avasts forum är tydligen nere för ögonblicket så jag kan inte söka.) Felen gick att fixa med systemåterställning. Jag tar därefter inte gärna bort Java igen.

 

Jag funderar alltså på om man kan basera systemsäkerheten, eller i alla fall funktionaliteten för en skrivbordsdator på

1. Vista systemåterställning

2. Norton Ghost (och ha en liten systempartition)

3. Avast (Som funkat bra i min dator och inte lastat ner den så mycket.)

 

Frågan är alltså hur man skulle klara ev. virusattacker på det sättet, utan Vistas uppdateringar. För uppdateringarna kan verkligen lasta ned en äldre dator.

 

Fast nu letar jag CD. Office, Nero och Photoshop har högsta prioriteten. Det blir en del CD och DVD med åren. Men burken funkar så det är ingen panik.

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm. jag är rätt "brutal" med mina datorer, har det slutat att fungera så har det.
Systemåterställningen kommer du ingen vart med.( i det långa loppet )
Nortons produkter brukar jag inte använda mig av.
Avast har fungerat mycket bra.

Har faktiskt aldrig haft några större problem med tex windows update och det har inte lastat ned prestandan.

Återstår att hitta en lämplig lösning och en möjlig nedladdningspunkt för det du önskar och accepterar.( även burken likaledes )

Man brukar samla på sig en hel del genom åren :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick en gång ett tips i Avasts forum att ta bort Java. Då pajade fingeravtrycksläsaren och något mer, jag kommer inte ihåg vad. (Avasts forum är tydligen nere för ögonblicket så jag kan inte söka.) Felen gick att fixa med systemåterställning. Jag tar därefter inte gärna bort Java igen.

 

Jag funderar alltså på om man kan basera systemsäkerheten, eller i alla fall funktionaliteten för en skrivbordsdator på

1. Vista systemåterställning

2. Norton Ghost (och ha en liten systempartition)

3. Avast (Som funkat bra i min dator och inte lastat ner den så mycket.)

 

Frågan är alltså hur man skulle klara ev. virusattacker på det sättet, utan Vistas uppdateringar. För uppdateringarna kan verkligen lasta ned en äldre dator.

 

Fast nu letar jag CD. Office, Nero och Photoshop har högsta prioriteten. Det blir en del CD och DVD med åren. Men burken funkar så det är ingen panik.

 

Java är bara ett exempel där gamla versioner har utnyttjas, andra vanliga tillägg i webbläsare som Flash, Adobe Reader och Foxit Reader har också utnyttjas för att få in skadliga program i datorn.

 

Systemåterställning till en tidigare tidpunkt räcker inte långt när det gäller att få bort skadliga program.

 

Om datorn är full med säkerhetshål och Avast råkar missa just det skadliga program du råkar ut för kan dina lösenord till e-post, detta forum mm vara skickade till någon annan långt innan du upptäcker att du har ett skadligt program i datorn, som ett exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

 

Systemåterställning till en tidigare tidpunkt räcker inte långt när det gäller att få bort skadliga program.

 

...

 

 

Det var intressant att höra. Jag är ingen Windowsexpert, men de gånger jag har kört systemåterställning har datorns beteende återställts. Men jag har väl haft tur vid de tillfällena. Att jag inte kört det den här gången beror på att felet är rester av ompartitionering så jag tror inte återställning fungerar då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De gånger jag har kört med systemåterställning har det inte fungerat på det sättet som jag har önskat mig. Numera kör jag inte med det och har dessutom inaktiverat tjänsten "volume shadow copy" plus lite till. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...