Gå till innehåll

Radera enhetsbeteckningar för borttagna volymer


ycc

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag håller på att ändra partitionerna mha Vistas diskhanterare. Några borttagna partitioner (F:, G:) visas dock fortfarande under "Den här datorn". Klickar man diskhantering ser man att de är borttagna. Se bifogade skärmdumpar.

 

Hur tar jag bort dem helt?

 
(Att starta om datorn hjälper ej.)
 

/ycc

 

post-8038-0-71694700-1400923446.jpg

post-8038-0-44887600-1400923457_thumb.jp

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tror inte det är fel i MBR, Jag tror enhetsbeteckningarna ligger kvar någonstans i Vista.

Man ser dem inte med GParted, vv se skärmdump.

(Återställningspartition finns inte.)

post-8038-0-34396500-1400948474_thumb.jp

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det känns riskabelt att skriva i MBR. Jag gör helst inte det om jag inte vet säkert att det är fel. Jag gissar att dessa överflödiga enhetsbetedkningar lagras någonstans i Vista.


DISKPART> list volume

  Volume ###  Ltr  Label        Fs     Type        Size     Status     Info
  ----------  ---  -----------  -----  ----------  -------  ---------  --------
  Volume 0     E                       DVD-ROM         0 B  No Media
  Volume 1     C                NTFS   Partition    233 GB  Healthy    System

DISKPART> detail volume

There is no volume selected.
Please select a volume and try again.

DISKPART> list disk

  Disk ###  Status      Size     Free     Dyn  Gpt
  --------  ----------  -------  -------  ---  ---
  Disk 0    Online       233 GB      0 B

DISKPART> select disk 0

Disk 0 is now the selected disk.

DISKPART> list partition

  Partition ###  Type              Size     Offset
  -------------  ----------------  -------  -------
  Partition 1    Primary            233 GB    32 KB
Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Skulle kunna köra med "sfc /scannow" via tolken och kolla systemfilerna, och det går att köra samma sak med via vistaskivan.
Det är på ett "normalt" sätt inte riskabelt att skriva över mbr.

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna köra med "sfc /scannow" via tolken och kolla systemfilerna, och det går att köra samma sak med via vistaskivan.

Det är på ett "normalt" sätt inte riskabelt att skriva över mbr.

Hur skriver man över MBR?

Informationen på disken måste vara kvar, förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta Registereditorn och navigera till "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\IDE"... radera undernycklarna för de partitioner/enheter som inte finns längre.

Vet inte säkert om det löser problemet, men det bör vara ofarligt att försöka. Ta backup på de berörda nycklarna innan du tar bort dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Verkar bara finnas nycklar för det som "skall" finnas, dvs C och E.

Ok... det var ett långskott som tydligen inte funkade, men att enheterna syns i Den här datorn, beror helt klart på "kvarglömda" registerposter... frågan är bara var!

Det är heller ingen tvekan om att felet är ett symptom på underliggande systemfel, vilket säkerligen är komplicerat och tidsödande att hitta. Jag hade nog satsat på en ominstallation, för att säkerställa ett felfritt system.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit bort motsvarande nycklar i DriveIcons.

Tog även bort dem i LocalMachine/System/MountedDevices vilket jag trodde skulle fixa problemet, men tyvärr inte, De forna partitionerna visas fortfarande  i "Den här datorn".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Japp och joo, installera om, men om det inte får bli fel, kan du prova med att installera "easybcd", (det var ett tag sedan jag gjorde så det är inte färskt i minnet) där ska det finnas ett alternativ för mbr. Jag är inte helt 100 på att det fungerar, men om och troligen "måste" du installera om systemet kan du försöka med detta innan. e-son brukar ha bra långskott annars.

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har inget annat problem i systemet och att installera om kan ta dagar. En ominstallation av hela systemet kan ju också möta oförutsedda problem. Jag är inte heller säker på att jag har tillgång till alla programdiskar. Så tills vidare avvaktar jag med att installera om. Jag hoppas att felet bara är rester från någon tidigare ompartitionering och inget djupare.

Det går att montera USB-enheter, ibland uppträder dock samma enhet under två logiska namn/bokstäver, men den går att nå.

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för förslagen.

 

si3rras länk föreföll ju vara en möjlighet, Men enheterna syns inte i Enhetshanteraren. Möjligen syns inte partitioner där, Man ser bara hårdvaran, dvs disken de ligger på. (Dessutom existerar ju inte partitionerna fysiskt längre, Bara deras representation i "Den här datorn") Felet kanske ligger "högre upp" än bland drivrutinerna?

 

Jag skall ev prova att lägga in ett par nya partitioner för att se om de kan skriva över de gamla, men vill defragmentera först. Datorn skriver att defragmentering inte behövs, Men jag vill ändå defragmentera innan jag krymper den gamla partitionen. Den defragmenterade en hel natt utan att bli färdig så jag får köra några gånger till.

 

Det går att installera t.ex USB-device. Det enda underliga är om man installerarar flera USB-device. Då representeras två av devicen med vardera två ikoner under "Den här datorn". De nya devicen får en ny ikon och dessutom går de att nå dem via en av de gamla, överflödiga ikonerna. Men allt fungerar praktiskt, även "säker borttagning".

 

Jag tog bort motsvarande beteckningar på två ställen i systemregistret. De överflödiga ikonerna blev ändå kvar, men tappade sina ursprungliga partitionsbeteckningar och kallas nu "Lokal disk".

 

Jag skall ev prova att lägga in nya partitioner, bara defragmentering blir färdig.

post-8038-0-28140300-1401079698.jpg

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har peronligen bollat med vista och som jag fortfarande använder dagligen, har aldrig råkat ut för samma problem.
Utan att propsa tror jag fortfarande att det kan vara "fel" på mbr eller på systemfilerna. Någon annan har kanske en bättre ide ?

 

Edit : vad kör du med för defragmenterare ? den inbyggda är väldigt längsam. Kan testa med "auslogics" som är snabbare.

 

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Eftersom GParted eller Diskhantering inte visar fel i MBR så avvaktar jag med att försöka skriva om där. En felskrivning kan ju ge en jobbig situation. Att bara klicka "reparera MBR" känns osäkert. Vill läsa MBR och hitta ett fel där innan jag skriver om.

 

Jag tror felet ligger i "Vista" och har letat med regedit.

 

T.v. har jag kört med Vistas defragmenterare. Skall kolla auslogics om Vistas defrag tar för lång tid.

 

Hur utreder man det du kallar "systemfilerna"?.

 

EDIT: jag har tidigare ansett att det borde vara säkrare att använda t.ex. Vistas Diskhantering för ompartitionering av ett Vista-system, än att använda GParted, eftersom Diskhantering ingår i systemet. Därför har jag också kört Vistas defrag. (GParted är dock mycket bra, anser jag. Partition Magic var ju också mycket bra, men går ju inte att installera i Vista, vill jag minnas.)

 

Fast det fel jag har nu har troligen skapats av Vistas Diskhantering trots att inget oväntat hände, varken när partitionerna skapades eller raderades.

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All diskinformation finns i mbr och inte i registret (lite beroende på om det finns uefi), däremot kan det finnas genvägar den vägen också som e-son föreslår.
Kör så "enkelt som möjligt". Systemfilerna kan du kolla via  "cmd" och promta  " sfc /scannow " och du kan se vad som eventuellt felar,

om det felar det finns det andra lösningar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

sfc gjorde något, se nedan. Programmet Anteckningar (och Notepad++) hänger dock när jag försöker öppna logfilen (som administratör) som är på 50K. De överflödiga partitionsbeteckningarna är dock kvar. Jag har bootat om.

C:\Windows\system32>sfc /scannow

Beginning system scan.  This process will take some time.

Beginning verification phase of system scan.
Verification 100% complete.

Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired
them. Details are included in the CBS.Log windir\Logs\CBS\CBS.log. For
example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log

The system file repair changes will take effect after the next reboot.

C:\Windows\system32>

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

sfc gjorde något, se nedan. Programmet Anteckningar (och Notepad++) hänger dock när jag försöker öppna logfilen (som administratör) som är på 50K. De överflödiga partitionsbeteckningarna är dock kvar. Jag har bootat om.

 

 

Loggfilen kan du inte öppna direkt i systemmappen, den måste först kopieras till en plats där du har behörighet... t.ex. skrivbordet. Du kan kopiera den till skrivbordet med kommandot...

findstr /c:"[sR]" %windir%\logs\cbs\cbs.log >%userprofile%\Desktop\sfcresultat.txt

...starta kommandotolken som administratör.

 

En "workaround" som iofs inte lagar felet, men eftersom du inte upplever några andra problem så kanske det duger? Du kan helt enkelt dölja de obefintliga enheterna. Det krångliga sättet att göra detta... Ett enkalre alternativ är NoDrivesManager.

Jag vidhåller dock att de kvarliggande enhetsbeteckningarna beror på något underliggande systemfel som du förmodligen aldrig kommer att hitta... så för ett felfritt system, rekommenderas ominstallation. Det är nog minst tidsödande trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Loggfilen kan du inte öppna direkt i systemmappen, den måste först kopieras till en plats där du har behörighet... t.ex. skrivbordet. Du kan kopiera den till skrivbordet med kommandot...

findstr /c:"[sR]" %windir%\logs\cbs\cbs.log >%userprofile%\Desktop\sfcresultat.txt

...starta kommandotolken som administratör.

 

En "workaround" som iofs inte lagar felet, men eftersom du inte upplever några andra problem så kanske det duger? Du kan helt enkelt dölja de obefintliga enheterna. Det krångliga sättet att göra detta... Ett enkalre alternativ är NoDrivesManager.

Jag vidhåller dock att de kvarliggande enhetsbeteckningarna beror på något underliggande systemfel som du förmodligen aldrig kommer att hitta... så för ett felfritt system, rekommenderas ominstallation. Det är nog minst tidsödande trots allt.

 

Tack för länken där man kan gömma diskdrivarna med regedit. Jag hade letat men inte hittat den.

 

Den främsta orsaken att jag försöker fixa felet är att systemet måste funka. Jag vill om möjligt fixa något som kanske kan bli värre. Jag har inte tid just nu för ominstallation, Jag har kört i fyra år på datorn, tror jag. Tidigare körde jag Norton Ghost, men har väl slarvat lite med det på sistone, också beroende på att jag inte har externa medier med tillräckligt utrymme för att lagra imagen. Det kan ju också vara krångligt med återställning efter ompartitionering.

 

Om det ser lite tokigt ut nu gör det inte så mycket. Men felet får inte bli värre.

 

Försöker ev skapa några partitioner när defragmenteringen är klar för att se om felet skrivs över.

 

Det här skrev sfc

http://pastebin.com/kGa3XD1G

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...