Gå till innehåll

XPpro_händelse_segar


.RIHTT

Recommended Posts

Hej!

Hjälper en bekant med en dator som betett sig märkligt  imorse  /inatt.

 

XP  Professional    build  5.1.2600    SP3

 

 

Brukarens utsago:

Misslyckad AVG-scan (programfönstret endast svart)
Seghet
Omstart
Datorn laddade aldrig upp profilen (ikoner utan visade endast skrivbordet)

 


*som sagt vad som egentligen hänt, vad han inte kommer ihåg eller den inbördes ordningen på saker kan man ju inte lita på
då det är många gånger jag försökt hjälpa den här personen som ofta får varierande och konstiga utgångar på det mesta.
Bla AVG scans och försöker göra en del "på egen hand" . Så här tittade jag istället i  Loggboken efter händelser som jag inte begriper mig på:

 

 

Exempel under systemhändelser. Styrenhetsfelet finns massor av gånger i rad

 

 

popup application  "netsh.exe"
Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk4\D 

 

 

 

Tittar man under Program  är det en hel del konstigheter (så datorn har ju stått på över natten)

Felaktigt program nkbpproj.exe, version 1.7.5.3003, felaktig modul unknown, version 0.0.0.0, felaktig adress 0x00050000.




*Datorn är till åren och hårddisken börjar sega kanske och väldigt långsam just i skrivande stund faktiskt med förvånande antalal hungapps  med en teamviewersession då jag först försökte skriva detta på min hemdator inledningsvis.
Ska tilläggas att det är på gång att köpa en helt ny dator med Win 8.1   så det är brådskande att börja flytta över all

lagring till extern NAS  nu i helgen!

Vad tror ni? Säg till om mer data behövs. Tack

 

post-18238-0-48999600-1401294943_thumb.p

post-18238-0-39595400-1401294956_thumb.p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk4\D

Kan ju vara hårddisken som håller på och ger upp. Eftersom datorn i alla fall ska sluta användas så använd den bara till att säkerhetskopiera viktiga filer. För att minska användningen av hårddisken kan det t om m vara smart att inte starta Windows utan starta datorn från en CD-skiva som det beskrivs på http://www.idg.se/2.1085/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din-kraschade-pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hittade detta..

 

 

NkbPProj.exe is the associated file of NkbPProj.exe error which has been categorized as a serious system error. The undesirable system error has the power to lead to further complicated system problems, including unexpected Blue Screen of Death errors, network connection problems, deterioration of network performance, Black Screen of Death pops- up, inexplicable loss of computer performance and system security problem. Due to the fact that the file plays a crucial role in Windows operating system, the undesirable associated error can not be easily repaired through system utilities.

 

 

How to fix NkbPProj.exe error with manual solutions?

Solution One: Replace the problematic version with an invalid one from Windows CD.

Step One: Insert a Windows install CD into the hard disk.

Step Two: Click Start, click Run, or press the WINDOWS KEY + R button.

Step Three: Expand cd Drive through typing the command one by one: \i386\NkbPProj.exe c:\windows\system32\NkbPProj.exe.

Step Four: Press Enter to confirm the modification.

Step Five: Restart the computer.

 

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så att hårddisken håller på att ge upp, brukar den paja ganska exakt på det 

sättet som jag beskrev och det kan ge ett tips till trådskaparen. Och dessutom håller jag med 

med Cecilia. Trådskaparen har lämnat mycket bra information.

 

http://www.maximumpc.com/estimating_life_expectancy_hard_drives_tricky_business2013

 

http://www.extremetech.com/computing/170748-how-long-do-hard-drives-actually-live-for

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...