Gå till innehåll

UAC User Account Control, kontroll


CGD

Recommended Posts

När vi hade en Vista 32 bitars dator så kunde man från Norton ladda ner ett litet program som gav användaren kontroll över UAC. När den kom upp för ett nytt program så kunde man markera så att markera så att det blev ihågkommet nästa gång och därmed blev man inte besvärad utav UAC trotts att UAC var igång.

Jag har försökt hitta ett liknande UAC tillägg nu nr jag har Windows 8.1 men ej lyckats.

Vet någon om det finns ett sådant program?

Hur gör ni andra med era UAC? Stänger ni helt av dem eller låter ni er störas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Avstängd här, kolla om det fungerar med att stänga av den via "användarkonton". Brukar inte ens ha security center igång ( går en annan väg ). Kommer inte ihåg hur den fungerar med åttan. Behöver inte  att gå via tredje-part om man dessutom diskuterar  om "motorcyklar". ;)

 

Edit : "kommer väl en säkerhetsnörd som talar om att det inte är bra"  :P

 

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, UAC har en säkerhetshöjande funktion, plastiq, det är en av de förbättringar som gör att det är svårare att infektera datorer med Vista och senare Windows-versioner jämfört med XP.

 

CGD: Under normal användning är det mycket sällan man får några frågor från UAC tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, UAC har en säkerhetshöjande funktion, plastiq, det är en av de förbättringar som gör att det är svårare att infektera datorer med Vista och senare Windows-versioner jämfört med XP.

 

Irriterande funktion som jag inte anser vara ett dugg säkerhetshöjande , ska det irriteras testa CIS  samtidigt med UAC. Det är bara att klicka på :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte User Account Contro framhoppandes varje gång man startar ett program? Som jag skrev först så hade Nortons UAC:s tilläggsprogram en funktion där man markerade så att UAC nästa gång kom ihåg programmet. Men det fungerade bara på 32 bitar varianten av Vista.

 

CIS kostar ju inte pengar, jag hade tänkt komma undan med ett gratisalternativ. Jag har nu prövat AVG och Avast. AVG har ju massor med inställningar och Avast mycket få men bägge är fulla med reklam för deras betalvarianter. Mest AVG tyckte jag. Ni som kan det här bättre, vilken är egentligen bäst att använda, Avast eller AVG eller något annat program? Eller rekommenderar ni ett betalalternativ. Tycker mig ha läst på flera ställen att dessa gratisalternativ på intet sätt skulle vara sämre än betalvarianter men innehåller bara antivirus och inte alla de extrafunktioner som betalprogrammen har.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du stänger av UAC för du följande försämringar:

 

1. Du kör troligtvis alltid som admin och är mer utsatt för sårbarheter (kända såväl som okända) vilket ökar sannolikheten att du får in skräp på din dator.

2. Kör du Windows 8/8.1 fungerar inte moderna appar om du stänger av UAC.

3. Oavsett Vista eller senare så körs Internet Explorer inte i "sandboxat" läge om du stänger av UAC.

4. UAC File and registry virtualization kan faktiskt göra så att framför allt äldre applikationer eller dåligt skrivna sådana fungerar, dvs det ger en viss kompatibilitetsfunktion tack vare virtualisering av skrivningar till exempelvis C:\Program files eller HEKY_LOCAL_MACHINE som applikationer och spel utför.

 

Punkt 1 är skäl nog att hålla UAC aktiverat, om man inte separerar sitt vanliga konto med sitt adminkonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Andreas jag är medveten om det. Det är just därför Symatecs tilläggsprogram till UAC var så bra, fast med den nackdelen att det bara fungerade på 32 bitar operativ. Men när vi hade Vista så var det bara på 32 bitar. Vid den här tiden så kunde jag på nätet se att det arbetades på en 64 bitars variant utav andra företag än Symatec. Men vad jag kommer ihåg så var det tydligen svårare att göra ett liknande tilläggsprogram för ett 64 bitar system. Jag hade ju hoppats att det skulle vara löst vid det här laget men så tycks ju inte vara.

 

http://securitywatch.pcmag.com/security-software/284914-symantec-releases-uac-ui-replacement-tool

http://norton-uac-tool.software.informer.com/download/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Testa att köra "naket" dvs. utan tredjepart ( om du inte surfar in på skumma sidor ),, defender eller security essentials fungerar,. Annars har avast fungerat ua. Om du kör med ms produkter kan du då ha uac aktiverat. Har själv blivit heligt förbenad på uac om man kör med tredjepart. Inte kul att klicka runt halva dagen.

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det går inte säga att man är säker så länge man surfar på "hederliga" sidor och undviker skumma sidor. Skadlig kod och sårbarheter i webbläsare utnyttjas med fördel på "hederliga" sidor via attacker för exempelvis annonser på sajter. Kan inte annat än rekommendera att UAC ska vara aktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många trådar om uac,, om användaren ( som tex. jag själv) vill installera ett program som inte har en digital signatur
blir den ändå installerad av användaren och då hjälper inte uac väldigt mycket. (en slags hinderbana).
Dessutom var det lite problem med digitala signaturer ett tag sedan,,, hur det gick till vet jag inte.

Men är man ute och "gladsurfar" och hittar något som man vill installera fungerar uac.
Så rekommendationerna omkring att ha uac på är helt ok.

Börja nu inte att göra som jag. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon av de kommande dagarna skall jag pröva det programmet. Skall försöka komma ihåg att skriva en rad här. Men först skall jag lyssna på Cecilia och se efter vilka av de program jag använder som skickar upp UAC rutan. När jag tänker efter så är det ju inte alla som gör det, men de som gör det har varit program som jag använder dagligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ingen ordning på UAC Pass

Kanske gjorde jag helt fel. Antingen så fick jag det inte till att fungera eller så startade de program jag försökte med automatiskt med Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...