Gå till innehåll

ASCII-koder fungerar inte i Windows 8.1


-64
Gå till lösning Löst av si3rra,

Recommended Posts

Ibland när jag skriver på forum har jag behov av att skriva tecknet för grader, den lilla ringen uppe till höger efter siffran. Tidigare har jag använt Alt och siffrorna 248. När jag gör så i Win 8.1 försvinner det fönster jag har öppet och allt jag har skrivit där raderas!

 

Är det en "ny" ASCII-kod för Win 8.1 eller hur gör man? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag prövade med förslaget Alt + 0176, men "åkte ur" direkt. Datorn är ganska ny, en HP Pavilion 17 Notebook. Det var Win 8.0  när jag köpte den i våras, men efter någon månad kom 8.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för engagemang, men Fn fungerar inte heller. Varken till eller från. Jag "åker ur" i båda fallen.

 

Cecilia: Jag prövar på både forum och i Word. På ett valfritt forum "åker jag ut", men i Word får jag "stanna kvar" men det blir inget ASCII-tecken med Alt + 248 (eller några andra siffror). Jag tolkar era svar och motfrågor som att det fungerar för er i Win 8.1 ?

 

Jag tror att detta blir en fråga för HP-supporten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Frågan e lite vad är det för dator du har, och hur ser tangentbordet ut, kan ju vara upp till 3 funktioner som delar på en tangent,

Har du siffrorna separata eller delar dem med andra tangenter som bokstäver? för t.ex ALT - A - A avslutar ju internet Explorer,

När du säger att du "Åker ur" vad betyder det? stängs webbläsaren ner eller går den framåt/bakåt till tidigare sida? (i så fall är det numlock)

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en bild på just den modellen och det ser ut som att det är ett separat numeriskt tangentbord på den modellen (http://www.notebookcheck.net/fileadmin/_processed_/csm_Pavillion_Queransicht_212b86ff58.jpg). Det borde alltså innebär att du bara behöver aktivera Num Lock och sedan trycka Alt + siffrorna på det numeriska tangentbordet, men det fungerar inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

si3rra: Du ställde frågan vad "åker ut" betyder. Det var så att om jag ville skriva t.ex tecknet för grader, den lilla ringen efter siffran, med Alt + 248 så försvann det fönstret som jag skrev i och det gick inte att backa tillbaka. Det jag hade skrivit var också borta ur datorn. Om jag försökte i Word blev det inget tecken alls, men jag åkte inte ur Word. Men nu vet vi ju hur det ligger till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tydligt att det finns olika tangentbord eller olika ASCII-koder. Om jag skriver  Alt och 248 så får jag tecknet för grader °. Om jag skriver Alt och 176 får jag det här ░.

Bara man vet var dom vanligaste tecknen finns och det fungerar så är allt väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill se koderna för tecken så finns något i Windows som heter "Teckenuppsättning", återfinns oftast under tillbehör på startmenyn eller start, kör "charmap" (utan "")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...