Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej

Har införskaffat en liten USB-radio då jag har så extremt obefintligt ljud i min dator, MEN har ju ingen usb i datorn utan har köpt en sån där liten usb-plugg.

Ja, den sitter ju där och blinkar och ser ut att fungera, men varför ser man inte i datorn under " den här datorn" att den finns ?? Man ser ju cd - spelaren och modemet för det mobila bredbandet..

Nu har jag laddat radion som har ett fantastiskt ljud, men när jag sen vill ha den via Bluetooth för att minska på alla sladdar så går jag bet.

Om jag till ex. spelar en låt från spotify på datorn så kommer inte ett enda ljud. Varken från dator eller den nya lilla radion :-(

Jag trodde ju att jag i datorn skulle se att den lilla radion var kopplad via Bluetooth... fel alltså ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vänta nu en USB radio?? en FM-radio med usb uttag?

En USB-plugg? En USB Bluetooth adapter?

vart är vad inkopplat, hur är "pluggen" inkopplad om det inte finns någon usb? vad är detta för radio och har den stöd för Bluetooth, har du Bluetooth aktiverat i datorn och sökt efter nya enheter för att skapa en par koppling?

 

T.ex en sån här: http://www.o-digital.com/wholesale-products/2227/2282-1/Designer-Wooden-AMFM-Radio-With-USBSDMMC-MP3-Playback-219461.html

med usb uttag kan ju bara spela upp från USB-minne den har ju ingen dator i sig som hanterar bluetooth

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radio med sladd till datorns usb

usb Bluetooth adepter i datorn, ja det kallas det nog

det är nog synkningen jag behöver, när jag försöka söka en bluetoothenhet med radion så svarar inte bluetoth "bluggen" som sitter i datorn.

- MEN den blinkar så fint den lilla Bluetooth grejen som jag satt i usbuttaget

 

www.lumigraph.se  Veho M6

 

(återkommer, måste ut med vovven)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Försök istället lägga till /söka efter ny enhet via datorns bluetooth inställningar.

 

Den borde då hitta radion,detta krävs för att det ska fungera.

 

(de flesta usb bluetooth adaptrar blinkar även fall de inte skickar/tar emot data, har du installerat drivrutiner separat för denna?)

Redigerad av alex_m
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  GUBTCR42G, så heter den lilla blåa tanden som sitter i datorns usb uttag.

Hittar inte drivrutinerna på företagets hemsida så jag har skrivit och bett dom maila mej en länk. Får se hur det går.

Annars kanske det är det där eländiga Windows som strular till det ?? Bara att vänta tills i morron.

Var man ber datorn söka efter nya manicker, det vet jag inte....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, intressant. Har nu kommit på vart jag ska hitta inställningen du tipsade om.

För det första så söker datorn och hittar ingen Bluetooth manick i usb uttaget. ... korkad dator ??- eller intelligent ??

Sen gick jag ner ett snäpp och där stod det att datorn fick inte kontakt med radion därför att datorn känner på sej att det kunde vara förknippat med uppkopplingskostnader !!??

 

Så undrar vart jag hittar en knapp som säger att datorn inte ska lägga sej i mina eventuella kostnader ??

 

Vilket mörker.... flera goda ideer kära vänner ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Lugn och fin här nu börjar vi,

Det här med uppkopplingskostnader, finns en inställning i Windows 8 där man kan välja att Windows automatiskt inte ska hämta drivrutiner från internet om det kan medföra en kostnad för uppkoppling emot internet, kan vara så att den är inställd på att inte hämta och därför kan ljud enheten inte installeras.

Datorinställningar -> Dator och enheter -> Enheter -> "ladda ned vid anslutning med datapriser"

Annars..

Du behöver ju först en drivrutin till din Bluetooth, skulle gissa att det är denna du ska ha

http://www.billionton.com/english/technology02-3.aspx?P_id=10&index=148

den är för 2.1 + edr precis som stickan beskrivs här: http://www.billionton.com/english/product01-3.aspx?ParentID=5&id=14

Kika sedan i enhetshanteraren så att det finns en kategori som heter "Bluetooth-radio" och eventuellt en blå symbol nere vid klockan.

Då bör vi veta att din dator hittar och kan använda enheten.

Efter det kan du gå in och försöka söka efter andra enheter, och antagligen måste din högtalare ställas i ett s.k par-part läge (pairing mode) kika i manualen hur du får den att bli möjlig att upptäcka, samt vad lösenordet för den är.

Kan ju vara så att din enhet redan är installerad i windows så prova om du känner dig nyfiken att sätta högtalaren direkt i det läget och gör en sökning.

(återkommer och är nyfiken på hur det ska lösa sig, men jobbet kallar).

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk så man får mycket support. Tack Tack och åter tack

Nu har jag hittat radion i datorn och tagit bort datorns tyranniska metoder att neka tillträde på grund av ev. kostnader

Symbolen för Bluetooth finns där den ska vara, nere i högra hörnet och nu bevars så börjar radion spela !!
Tänk att det ska vara så svårt ??

Ska nu köpa en ny usb hub så att jag får 2 utmed varandra på den sidan jag vill ha radion. Tyvärr vet jag ju inte vad man kan förvänta sej för prestanda, men nu hör jag ju i alla fall nånting B)

 

tack alla !!
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...