Gå till innehåll

Windows 8,1 skärm blir mörk automatiskt


Bengtzzon

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej

 

För två dagar sedan upptäckte jag att windows 8,1 på min stationära dator var mörkare än vanligt, jag startade om datorn, och upptäckte att skärmen automatiskt blev mörkare 30-60 sek efter att jag lämnat låsskärmen. Jag förstår inte hur detta plötsligt kom igång eftersom jag inte installerat någon särskild uppdatering för två dagar sedan. 

 

Att justera ljusstyrkan på monitorn förändrar inte operativsystemets ton som plötsligt ändras efter att jag startat om datorn, stänger jag bara av datorn behålls samma mörka ton. 

 

Jag har en ihopmonterad "speldator" från Komplett.se med Windows 8 förinstallerat, jag har försökt att ändra energisparinställningarna, uppdatera grafikkortsdrivrutinerna, inget har hjälpt. Just nu gör jag en "fullständig" undersökning av skadlig programvara med antivirusprogram och installerar en ny uppdatering för Windows, men problemet består. 

 

Mina specifikationer:

 

Version: 6.2.9200 build 9200

 

Datortillverkare: MSI

 

Processor: Intel core -i5 3570k

 

Datortyp: x64 Based PC

 

Grafikkort: AMD Radeon HD 7870

 

Tacksam för svar.

Redigerad av Bengtzzon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu vet jag inte om din skärm har några separata "energispar inställningar". Men du har rätt att det borde ligga under "energialternativ".

 

Kan du prova att ställa om drivrutiner för grafikkortet, till standard VGA och se om det blir någon skillnad?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det framgick att jag använder DVI-kabel, menar du att jag skall byta till VGA-kabel och testa med det(jag testade att ta bort adaptiv ljusstyrka på skärmen under "energialternativ", det löste sig inte)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ett typiskt komponentfel, alltså inte programstyrt. Kan vara nåt som glappat loss eller bara ålderskrämpa. Skärmar är ju trots allt, förbrukningsvara och går efter många år ner i styrka.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...