Windows 8,1 skärm blir mörk automatiskt

Bengtzzon

Recommended Posts

Hej

För två dagar sedan upptäckte jag att windows 8,1 på min stationära dator var mörkare än vanligt, jag startade om datorn, och upptäckte att skärmen automatiskt blev mörkare 30-60 sek efter att jag lämnat låsskärmen. Jag förstår inte hur detta plötsligt kom igång eftersom jag inte installerat någon särskild uppdatering för två dagar sedan. 

Att justera ljusstyrkan på monitorn förändrar inte operativsystemets ton som plötsligt ändras efter att jag startat om datorn, stänger jag bara av datorn behålls samma mörka ton. 

Jag har en ihopmonterad "speldator" från Komplett.se med Windows 8 förinstallerat, jag har försökt att ändra energisparinställningarna, uppdatera grafikkortsdrivrutinerna, inget har hjälpt. Just nu gör jag en "fullständig" undersökning av skadlig programvara med antivirusprogram och installerar en ny uppdatering för Windows, men problemet består. 

Mina specifikationer:

Version: 6.2.9200 build 9200

Datortillverkare: MSI

Processor: Intel core -i5 3570k

Datortyp: x64 Based PC

Grafikkort: AMD Radeon HD 7870

Tacksam för svar.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu vet jag inte om din skärm har några separata "energispar inställningar". Men du har rätt att det borde ligga under "energialternativ".

Kan du prova att ställa om drivrutiner för grafikkortet, till standard VGA och se om det blir någon skillnad?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

• Liknande innehåll

• Av Wheninrome
      Har en stationär dator som jag av arbetsmässiga skäl måste ha Windows XP på, men lyckas inte plocka ner några updates. Har provat alla möjliga och omöjliga tips och idéer som florerar på internet utan att ett enda hjälper. Testade också på en laptop som skulle återställas, och inte ens där fungerar det. Den gröna blobban åker fram och åter och bara "söker uppdateringar", men det sjuka är att svchost.exe numera tangerar 100% hela tiden och fryser datorn mer eller mindre. Ska vi gissa på Microsoft som stänger WU och vill tvinga användarna till nyare system, eller beror detta på nåt annat? Har testat två olika datorer, och flera olika varianter av XP men med samma resultat. Windows Update (WU) svarar inte...tips?
    • Av Pierre Nilsson
      Jag försöker att installera Windows 8.1 på min dator. När jag ska installera det från Windows Store så startar aldrig installationen. Det står bara "Väntande", trots att jag varken installerar eller uppdaterar några andra appar. 

• Av shysstkille
      Hej
      Jag har ett nvidia gtx570 som grafikkort i min dator,två skärmar funkar bra men jag skulle vilja ha en tredje inkopplad,måste jag skaffa ett grafikkort till då eller finns det ngn annan lösning?,på baksidan har jag ett hdmi-uttag och två st "vita" uttag!
    • Av shysstkille
      Hej
      Jag tänkte jag skulle koppla in ytterliggaren en skärm till så att jag har två st,har gogglat på nätet men har inte hittat något lättförståligt,ngn här som kan berätta hur man ska göra?, jag vill att det ska funka med båda två då jag spelar också!
    • Av gurran97
      Hej! Jag har en HP pavilion zt3300 som startar och går igång som den ska, det är bara det att skärmen inte visar någon bild alls. Man ser att den ändrar nyans så att den blir lite ljusare ibland osv. Testade att koppla in den till en datorskärm och då funkade den perfekt. Alltså måste det vara något fel på skärmen eller liknande. Är det någon som vet vad det är för fel och vad det är jag behöver göra för att få igång den? Vill gärna ha den fungerande som en laptop för smidighetens skull! Tack på förhand.
      MVH Gustav
    • Av JoWa
      MacWorld: Apple skrotar Safari för Windows