Gå till innehåll

Mus och tagentbordsproblem [LÖST]


CGD

Recommended Posts

Jag har nu Windows 8.1 och använder ett Microsoft Desktop Elite Keyboard och Intellimouse Explorer 2.0. Det är ett sett och har modellnummer 1011.

Båda fungerar utmärkt problemet består i att de inte vill starta. De finns med i Autostart som listas i Aktivitetshanteraren. Men när jag startar datorn så fungerar ingen av enheterna. Jag avser nu bara alla specialfunktioner. Men om jag tar upp programmen och kör igång dem så fungerar allt som det skall.

Vad är fel? Hur kan ja få det hela att gå igång per automatik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det finns bara drivrutiner till W7 för denna hårdvara enligt:

http://www.microsoft.com/hardware/sv-se/d/wireless-desktop-elite-keyboard

och

http://www.microsoft.com/hardware/sv-se/d/wireless-intellimouse-explorer-2.0

 

Du kan även titta här för felsökning av möss och tangentbord:

http://www.microsoft.com/hardware/sv-se/help/windows-8/troubleshooting/mouse/which-software

 

Vad är det som startas exakt via Autostart?

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna sätta "pekaren" på "specialprogrammet" som du vill starta automatiskt / med sökväg osv. och

addera den till autostart ? Är osäker på om det fungerar, men det borde gå.. :unsure:
http://askleo.com/how-do-i-add-a-program-to-auto-start-in-windows-8/
http://www.tech-recipes.com/rx/28206/windows-8-how-to-add-applications-startup-folder/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredde jag har de drivrutinerna.

Problemet är värre än så och det började redan när jag hade Windows XP. Sedan för en tid sedan när jag bytte till Windows 8.1 på samma dator hittade jag en drivrutin som gjorde att allt fungerade helt OK. Jag vet inte riktigt vad det var för drivrutin men jag misstänker att den egentligen var för ett annat tangentbord. Nu har jag även en helt ny dator men tangentbordet passar mig precis så jag vill behålla det. Men nu kan jag inte få ordning på drivrutinerna och samma problem som jag hade på XP och i viss  grad med Windows 8.1 på samma dator har jag även på den helt nya datorn.

Svårigheten är att få drivrutinerna att starta. När de väl är igång så fungerar allt som det ska.

När man installerar drivrutinerna så lägger de sig som autostart i Aktivitetshanteraren. Gör det inte så för er andra? Jag kan lägga dem under Autostart i startmenyn men då startar programmen helt upp och jag måste stänga ner dem varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, programmen lägger sig in i  autostartmenyn, men drivrutinerna syns inte där.
Det hjälper ju föga även om du måste kolla med typ Autoruns :
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx

Det borde gå att gå runt med en "genväg" till autostart eftersom det är ett "program" i programmet och försöka att
forcera "programmet" att starta via autostart ? Drivrutinerna borde finnas där. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

När man installerar drivrutinerna så lägger de sig som autostart i Aktivitetshanteraren. Gör det inte så för er andra? Jag kan lägga dem under Autostart i startmenyn men då startar programmen helt upp och jag måste stänga ner dem varje gång.

Det vanliga är att hårdvara startas via registret och inte via Autostart-mappen. Har inte Microsoft mus/tangentbord själv. Plastiq skrev precis vad jag tänkte skriva  :) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det hela är mycket märkligt. Det är ju inga nya saker och det har ju fungerat helt OK under alla år. Jag köpte det här settet 2004.

Nu senast när jag körde det under Windows 8.1 på min äldre dator så fungerade allt helt OK. Men det var trögt i starten så det tog några minuter efter det att jag startat datorn innan det fungerade. Ni är med på att det är specialfunktionerna jag avser för grundfunktionerna fungerar ju.

Jag är lite osäker men undrar om det inte var när jag började koppla settet till USB istället för PS/2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det inte är längre en "IBM Ballwriter", dessutom brukar prylarna bli utrangerade vid 3-4 år,

har själv råkat ut för samma problem,,, krasst som attan men vad ska ska man göra.. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tydligen något som gör att drivrutinerna inte startas.

Om jag lägger programmen i autostart så startas de upp varje gång jag startar datorn och deras fönster öppnas. Jag stänger då ner bägge fönstren och sedan fungerar både musens och tangentbordets alla specialfunktioner helt OK.

Det här hör till den stora nackdelen med datorer, man kan ha helt perfekt fungerade enheter men drivrutiner skrivs inte så därför går de inte att använda. Så därför blir det till att slänga helt fungerande enheter. Tala om resursslöseri.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går hur bra som helst att använda gamla tangentbord och möss om man använder operativsystemets standarddrivrutiner. Själv klarar jag mig utan de onödiga specialfunktioner som följer med drivrutinerna för mus och tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går hur bra som helst att använda gamla tangentbord och möss om man använder operativsystemets standarddrivrutiner. Själv klarar jag mig utan de onödiga specialfunktioner som följer med drivrutinerna för mus och tangentbord.

 

Jo, det gör ju det, men har att göra med "tycke och smak"  eller vad man är van vid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju just det som är problemet. Det känns som att jag inte kommer att klara mig utan de specialfunktioner som det här tangentbordet har. En bra sak som ingen annan har är mushjulet. Men jag får nog börja leta efter något annat trivsamt tangentbord som har flera extraknappar för att kunna styra musik, volym och öppna en rad olika program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag la både tangentbords och musprogramet i autostart så varje gång jag loggar in så startar dessa program och jag har då att stänga dem. Det fungerar OK men eftersom jag egentligen inte riktigt gillar det skall jag börja se mig om efter något nytt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har här i olika trådar skrivit om problem med mitt tangentbord och bilder i Office Outlook. Men jag har även haft stora problem med grafiken i spel. Därför tog jag ut grafikkortet, ett MSI GeForce 770 4 GB, och installerade om allt från början och använde nu bara den inbyggda grafiken i CPU:n, en Intel i74790K.

Jag har inte fått full upplösning utan bara 1920x1080. Men tangentbord och mus fungerar klanderfritt. Det är inga problem med bilder i Outlook och grafiken i spel är helt OK.

Kan det vara grafikkortet som ger mig alla problem? Men finns det inte fler här som har samma grafikkort och hur fungerar det då för er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har här i olika trådar skrivit om problem med mitt tangentbord och bilder i Office Outlook. Men jag har även haft stora problem med grafiken i spel. Därför tog jag ut grafikkortet, ett MSI GeForce 770 4 GB, och installerade om allt från början och använde nu bara den inbyggda grafiken i CPU:n, en Intel i74790K.

Jag har inte fått full upplösning utan bara 1920x1080. Men tangentbord och mus fungerar klanderfritt. Det är inga problem med bilder i Outlook och grafiken i spel är helt OK.

Kan det vara grafikkortet som ger mig alla problem? Men finns det inte fler här som har samma grafikkort och hur fungerar det då för er?

 

Menar du att ditt Microsoft Desktop Elite Keyboard och Intellimouse  fungerar riktigt igen, sen du tog ut ditt MSI-kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hedersmedlemmar!

 

Nej inte bara tog ut det. Jag installerade om hela datorn också så nu finns det inget spår av Nvidia drivrutiner på datorn och inget grafikkort. Det var inte bara tangentbordet och musen  som började fungera helt felfritt, även Office Outlook 2007 gör det. Problemet med tangentbord och mus var ju att dess program inte startade. Så om jag startade programmen och sedan stängde ner dem så fungerade de. Nu fungerar alt felfritt. Si3rra, det programmet har jag prövat utan positivt resultat. Det är inte det program jag använder nu.

Jag köpte ju grafikkortet för att få lite bättre flyt i krävande spel och istället fick jag grafikproblem. Istället för den normala spelbilden blev det konstiga färger och mönster. Även det här problemet försvann när jag tog ut grafikkortet. Men jag vill ju ha MSI kortet i. Det är ju bra mycket bättre på grafik än vad Intel är så nu när jag installerat allt och håller på att se om allt fungerar normalt så skall jag installera GeForce drivrutiner och sätta i kortet igen. Fungerar det inte då heller så får jag prata med Inet om det är något fel på kortet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

blev det konstiga färger och mönster. Inet om det är något fel på kortet.

 

MSI har aldrig lyckats med sina G-kort, (deras moderkorten är gränsfall att äga..)

Konstiga "färger å mönster" beror oftast på varmgång, åberopa detta fel - och byt ut det.

 

Välj Sparkle eller Gigabyte, (aldrig Asus)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte ett EVGA Supernova G2 750W nätaggregat. Det borde räcka. Har aldrig sett något om MSI och jag kan ju knappast vara den ende som använder deras kort.

 

 

Njaa men du skrev:

"Fungerar det inte då heller så får jag prata med Inet om det är något fel på kortet."

 

Och då sa Inet (ett affärsdrivane företag) att du behöver ett större nätagg.

Inet sa hoppa, CGD hoppade.

 

Att du inte passa på att uppgradera ditt keyboard på samma gång, som idag är princip gratis, som bevisligen är tvivelaktigt, det var ju ändå detta tråden och problemet handla om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, vad är det nu din illvilliga hjärna tänkt ut?

Förklara dig lite bättre vad du menar nu. På vilket sätt är Inet inblandat i vilket nätaggregat jag köpte?

Jag vill inte uppgradera tangentbordet för att jag tycker det är bra. Det har funktioner som jag inte kan hitta på nya tangentbord. Hade det inte varit så hade ju det varit lätt att lösa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...