Gå till innehåll

Råd begagnad dator


Recommended Posts

Hej medlemmar!

 

Jag vet att jag ger mig ut på farlig mark men jag måste ju fråga någonstans...

 

Jag har en granne som tänkte köpa en dator till sin son. Det ska kunna spelas på den... kanske inte de allra senaste och tyngsta spelen men med nersatta grafiknivåer ska det iaf kunna funka.

 

Själv sitter jag knappt och spelar längre och skulle jag göra det så funkar min värstinglaptop till ganska mycket. Poängen är att jag har tappat mycket av vad som händer på hårdvarumarknaden numera.

 

 

Specen på datorn som verkar bli aktuell:

 

I grunden är det en Acer Aspire X3300. Datorn har fått ett nytt chassi, en ny nätdel på 1000W, 6 gb RAM (tror det är ddr3) och ett G-force GT 630 med 2 gb minne. 2 separata hårddiskar på vardera 500gb.

 

Kan detta vara en kandidat för spel? Vi pratar om en AMD Athlon II X2 215 processor.

 

Tacksam för input!

 

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så mycket råd detta kanske...men GeForce Gt 630 är ett extremt dåligt grafikkort, han lär nog få dra ner ganska ordentligt på inställningarna om det ska va intressant (då utan att peka på några särskilda spel eftersom det inte nämns i frågan). Med risk för att förstöra grabbens hela ungdom genom att utsätta honom för detta vrak till dator  :rolleyes:  :D  :D  :D Men som sagt, allt är ju en prisfråga i datorernas värld, men det finns inga genvägar tyvärr!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för det!

 

Ja, jag misstänkte att det var något åt det hållet och har redan framfört detta. Grafikkortet är ju sin sak, men sen kommer vi till processorn också. Inte den vassaste hönan i hönsgården, har jag nu läst. Usch... jag får nog skaffa mig en ny stationär så man kommer ifatt på den fronten.

 

Mvh // Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En märkesburk som Acer Aspire X3300 har ingen prestanda på nånting, men det är ju dumt å kasta, 

sedan går prisbilden på G-korten i symbios med typ "antal FPS-prestanda = antal kronor i pengar".

 

Nätdel på 1000W är klart i överkant såsett, men om du har burken princip färdigbyggd, så känns ett G-kort på runt 5-700kr lagom  :mellow: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...