Gå till innehåll

Smart Iphone - byggd för att gå sönder


Marion

Recommended Posts

Halloj.

Jag umgås endel med folk som ofta tjatar om sina problem, fått många förfrågningar om jag kan laga deras on/off-knapp,

alltid svarat:  "Bryr mej inte om iphone, släng den å köp en Android"

 

Men denna gången beslöt jag mej för "find out", så jag plocka isär och bytte "flexikabeln", som den kallas.

Reagera på att man måste plocka isär precis allt, som vanligt lika dåligt tänkande (skruvförband) som allt annat inom Apple.

 

Knappen är konstruerad får att gå sönder, de sitter en liten plastpinne som är gjord för att smulas sönder.

(Därför syns den inte på bild) Pinnen håller oftast i 1,5-2 år vid normal användning.

 

 

post-6485-0-55307500-1407960569_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast borde inte rubriken varit "Smart Apple"? för nån smart Iphone har jag då aldrig hört talas om.. :-P *wink wink*



--
(väntar på anstormningen av Apple-fanboys) (Ctrl+A)

--

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl slänga in en notis angående iPhone och Apples tanke bakom hållbarheten. När iPhone 4 och 5 designades så gjordes kanten på glaset några tiondels millimeter för högt, vilket i praktiken innebär att små lätta slag och stötar får skärmen att spricka. Detta är "By design" och det finns läckta dokument som visar att avsikten var att få sälja reservdelar. Just glas och touchskärm brukar endast finnas i original det första året, så det blir en del att tjäna för Apple. Som alla säkert känner igen så täcker inte butiksgaranti eller Apples egna garanti detta utan det kommer ur kundens plånbok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man läser en del om deras batterier (sväller) också:

http://www.metro.se/nyheter/mobilreparator-vanligt-fel-med-expanderad-iphone/EVHmbA!twgWzWPOm8MWk/

http://www.metro.se/teknik/sprangd-iphone-helt-normalt-enligt-apple/EVHmbA!aerLCzRvKaSlM/

 

Den mest svårrepade telefonen sägs annars vara Amazon Fire Phone:

http://www.morningledger.com/amazon-fire-phone-is-hard-to-repair-according-to-ifixit/137435/

 

Så det är bara att hoppas att den håller bra. <_<

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Detta är "By design" och det finns läckta dokument som visar att avsikten var att få sälja reservdelar.

 

En grej till som är anmärkningsvärd. (Detta gäller även deras macbooks)

Inne i telefonen sitter c:a 25 skruv. Dessa är onödigt små och ligger med 5-6 olika storlekar.

De är sizen 0.3 till 0,5 mm, svårt att se storlek med blotta ögat. Sätter man för stor skruv på fel ställe, så medför detta att nitmuttrarna lossnar.

 

Sätter man fel i chassit går skruven av. Tar man fel längd så blir det samma fel, allting måste märkas upp noga, fast man är van.

 

Resultatet, de som försöker laga sin telefon via walktrough på youtube, så kommer minst 50% klanta till det. Vilket är sannolikt syftet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...