Gå till innehåll

PDF-länkar i Windows 8.1


-64

Recommended Posts

Jag har Win 8.1, 64 bitars och kör med klassisk visning. Har t.o.m installerat programmet Classic Shell. Jag känner mig inte bekväm med dessa apprutor som Win 8 vill "ösa på mig".

 

Häromdagen upptäckte jag ett problem. Jag skulle kopiera en PDF-länk som jag tänkte skicka i ett e-mail. Det är så när man öppnar en PDF-sida att den tar upp hela bildskärmen. Det finns alltså inga marginaler eller andra kanter och således ingen adressrad. (I förekommande fall när det är en stor sida finns det en tunn skrollningslist i högerkanten, men den har ju ingen betydelse i detta aktuella problemet)

Det har säkert varit så sedan jag köpte datorn i våras, men det var först nu som jag upptäckte problemet.

 

Jag gick in på PDF-sidan från en annan sida. Det var en sådan hänvisning i en text som det t.ex kan vara med läs mer här och i en avvikande färg och man kommer direkt till den aktuella sidan. Därför har jag aldrig sett adressraden till den aktuella sidan.

 

Så hur kommer jag åt den aktuella PDF-adressen om jag t.ex vill skicka vidare eller spara etc. etc?

 

Om någon undrar hur man kommer ur PDF-sidan om det inte finns några marginaler eller andra kanter? Då pekar man högst upp i det vänstra hörnet med musen. Då kommer det upp en liten miniatyrruta som föreställer den sidan man var på då man gick in på PDF-sidan. Om man klickar på den kommer man ur PDF'en. Den finns dock kvar längst ner i aktivitetsfältet, men går att stänga därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hur kommer jag åt den aktuella PDF-adressen om jag t.ex vill skicka vidare eller spara etc. etc?

 

Högerklicka på länken och välj "Kopiera genväg"! Finns i samtliga webbläsare, även om menyvalet heter lite olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera adobe acrobat reader och välj att den ska vara default läsare för pdf filer

 

Funkar helt perfekt för mig

 

Jag använder dock en startknapp som heter start8 kostar typ 40 kronor den funkar bättre än classic shell

 

sök på det namnet jag antar att man inte får lägga in länken men söker du på det namnet hittar du den firman

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet Explorer, senaste upplagan, (är det 10 eller 11?) Datorn är inköpt i april i år och uppdaterad under försommaren med win 8.1 så allt bör vara så "färskt som det går".

 

Med andra ord använder du Windows 8:s inbyggda pdf-läsare och den suger!

 

Gör som Beldia skriver, installera Adobe Reader, eller ännu hellre, installera en ännu bättre pdf-läsare. Jag rekommenderar Foxit Reader.

När du kommit så långt så tror jag att det hela kommer att lösa sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son: Som jag skriver i inlägget så finns det ingen länk att kopiera. Det syns ingen i alla fall. Därav min fråga..

 

Du hade inte kunnat öppna PDF:en om det inte funnits en länk. En länk kan döljas i vilken text som helst... som t.ex den här.

Högerklicka på ovanstående och "kopiera genväg", så ser du den rätta webbadressen när du klistrar in den någonstans.

 

Förövrigt tycker jag inte att du skall installera någon annan pdf-läsare utan fortsätta använda den inbyggda. Den är betydligt säkrare än vilken tredjepartslösning som helst. Den dåliga sägerheten i Adobe Reader (och andra tredjepartsprogram) är den direkta anledningen till att Microsoft integrerat en egen pdf-läsare... i en sandlådeliknande lösning.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...