Gå till innehåll

DVDFab 9 undertexter


CGD

Recommended Posts

Jag försöker rippa DVD skivor till hårddisken som mkv filer. Det verkar fungera bra men jag får inte med de svenska undertexterna, det finns bara engelsk text. Kan jag ställa in Fab 9 så att även de andra undertexterna kommer med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort någon inställning enligt sidan 37 (8.5.2) i manualen? http://download.dvdfab.cn/manual/dvdfab9/a-user-guide-of-dvdfab9.pdf?d=0802

Och väljer du Svenska i "operations window" som visas på sidan 16?

Samt har du kikat i din mediaspelare så att det inte är så att engelska är förvalt och du kan byta till Svenska?

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort någon inställning enligt sidan 37 (8.5.2) i manualen? http://download.dvdfab.cn/manual/dvdfab9/a-user-guide-of-dvdfab9.pdf?d=0802

Och väljer du Svenska i "operations window" som visas på sidan 16?

Samt har du kikat i din mediaspelare så att det inte är så att engelska är förvalt och du kan byta till Svenska?

 

Han har troligen en DVD med flera språk, då ligger undertexterna för sig.

Så han måste mounta in dessa, ev konvertera det till "sub" .srt -format innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst är det så Marion. Det är en helt vanlig DVD film som jag skulle vilja ha över till hårddisk som en mkv fil. Jag kan då spela upp den enkelt via blu-ray spelaren. Men hur skall jag då göra Marion. Jag har prövat att göra en  kopia och då blir det helt OK men då kan jag inte få en mkv fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst är det så Marion. Det är en helt vanlig DVD film som jag skulle vilja ha över till hårddisk som en mkv fil. Jag kan då spela upp den enkelt via blu-ray spelaren. Men hur skall jag då göra Marion. Jag har prövat att göra en  kopia och då blir det helt OK men då kan jag inte få en mkv fil.

 

Texterna ligger på skivan men i fel format och dolt. Förut fanns undertexter på nätet, så icke längre.

 

Då måste du vara klurig, eftersom du äger DVD.n, kan du leta upp skivan P-bay, och där hämta endast undertexterna.

Så leta upp filen som heter DVD-rip.xxx.namn.på.filmen.xxx. Du måste välja denna, annars stämmer inte text-intervallen.

 

Men du går över ån efter vattnet nu, lägger massa jobb till ingen nytta, hur man gör räknar du ut själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gollum, det där programmet kanske kan fungera. Jag kan inte hitta någon inställning för kvalité så jag hoppas att det är FULL kvalité på filerna. Det verkar också som programmet gör flera kopior. Jag skall titta mer på det. Har du något bra förslag på att göra Iso filer utav både >DVD och Blu-Ray?

 

Fungerade inte så bra. Bra bild och undertexter var med, men ljudet det var inte med.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte problemet, detta är ju enklast möjliga program. Stoppa i en dvd, kryssa i vilka ljudspår du vill ha, välj språk på sub. Välj vilken mapp du vill att filen ska hamna i. Tryck på knappen Make MKV. Finns ju en online hjälp på sidan med bilder som visar vad som ska göras. Enklare förklaring är ju svårt att hitta. Konverterar ju även Iso till MKV. Good Luck :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det fungerar bra i datorn, det är när jag kopplar en hårddisk till min blu-ray spelare, en Panasonic DMP-BDT 700 som det inte fungerar alltid. Jag håller på att pröva olika varianter men det som verkar ge mig mest problem är om jag har en film som en Iso fil. Trotts att text finns vill inte spelaren spela upp dem. I datorn är det inga problem. Jag har även en samling mkv filer som har svensk text  när jag kör dem i datorn men blu-ray spelaren kan inte hitta texten.

När jag rippar från en DVD skiva ser det ut att fungera helt OK. Jag har ännu ingen blu-ray spelare till datorn så där vet jag ännu inte hur det går.

Jag kanske måste fundera på att skaffa mig en HTPC eller någon bra mediaspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar bra i datorn, det är när jag kopplar en hårddisk till min blu-ray spelare, en Panasonic DMP-BDT 700 som det inte fungerar alltid. Jag håller på att pröva olika varianter men det som verkar ge mig mest problem är om jag har en film som en Iso fil. Trotts att text finns vill inte spelaren spela upp dem. I datorn är det inga problem. Jag har även en samling mkv filer som har svensk text  när jag kör dem i datorn men blu-ray spelaren kan inte hitta texten.

När jag rippar från en DVD skiva ser det ut att fungera helt OK. Jag har ännu ingen blu-ray spelare till datorn så där vet jag ännu inte hur det går.

Jag kanske måste fundera på att skaffa mig en HTPC eller någon bra mediaspelare.

 

Tror inte din blueray-spelare har stöd för ISO. Du måste konvertera den till t.ex MKV, du kan därefter lyfta ut en textfil ur MKV:n i formatet ".srt".

Subtitle edit är ett förträffligt program för att plocka ut textfiler ur diverse filmformat. --> http://www.nikse.dk/subtitleedit/

 

Sen lägger man MKV:n och SRT-filen tillsammans med likadana namn. T.ex, "Min fina film.mkv" och "Min fina film.srt"

Då ska det fungera om du kopplar din disk till blueray-spelaren.

Allt detta om text och filmformat står säkert i din instruktionsbok till bluerayspelaren om du kollar. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har prövat föreslagna program och det fungerar. Men det fungerar ju inte så där jättebra. Det läser ju av texten som ett OCR från själva bilden så det blir massor med fel. Men nu när du visat detta för mig så tycker jag mig komma ihåg att jag för många år sedan, kanske 10 år, hade ett program som på ett annat sätt kunde ta ut undertexten från mkv filer.

Jodå min nyköpta blu-ray spelare har inga problem med mkv filer med separat undertext. Om texten är integrerad i mkv filen så fungerar det ibland och ibland inte. Stöd för iso filer ser inte ut att finnas på någon spelare idag. Oppo hade stödet i tidigare modeller men har plockat bort det. Kanske protester från håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...