Gå till innehåll

Tror du Windows 9 kommer att tas emot på samma sätt som Windows 7?


Andreas Stenhall

Tror du att Windows 9 kommer tas emot på samma sätt som Windows 7?  

19 medlemmar har röstat

  1. 1. Tror du att Windows 9 kommer tas emot på samma sätt som Windows 7?

    • Ja, Windows 9 blir en succé efter fiaskot med Windows 8/8.1
      12
    • Nej, det kommer att bli tungt även för Windows 9 att slå igenom
      8


Recommended Posts

Windows 7 togs emot med öppna armar och som det förlösande OS:et alla väntat på efter det skandalomsusade Windows Vista. Med tanke på alla kritik Windows 8/8.1 fått utstå är det med snarlika känslor vi med samma höga förväntningar nu riktar hoppet mot Windows 9 och att det kommer att ge oss den där wow-känslan som Windows 7 ingav oss alla. Vad tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en viss försiktighet till en början. Sköter MS sina kort rätt och presenterar en mer färdig "preview" av Windows 9 så tror jag absolut att det kommer bli en succé. Det verkar som det råder ganska stor skepsis mot MS´s förmåga att leverera ett nytt succéOS än så länge. Lite "upptillbevis-mentalitet" kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upp till bevis, definitivt. Jag tror ändå att det krävs mycket (läs: fler mindre smarta beslut från MS sida) för att det inte ska bli annat än succé, största och enda anledningen till att Windows 8 floppade stavas en person, Steven Sinofsky som envist höll fast vid att gränssnittet skulle tvingas på alla typer av enheter. Optimist som jag är så tror jag på succé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Fjaskot" med 8.1 är inte så mycket Microsofts fel utan mer trångsynta bakåtsträvande användare som inte kan erkänna att det faktiskt funkar riktigt bra om man bara använder det på "rätt" sätt. Jag vet, jag är/var en sådan användare själv men har faktiskt lyckats komma till insikt. :)

 

Så mitt alternativ 3 skulle vara "Windows 8.1 är den bästa Windows versionen hittills men Windows 9 kommer bli ännu bättre!". 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu jag ska kallas "trångsynt bakåtsträvare" så får det bli så, struntar rätt duktigt i vad folk tycker om mig på det stora hela. Jag är ingen död fisk som följer strömmen iallafall.

 

 

Mitt svar skulle vara: Väntar på release och ser med egna ögon hur många löften dom genomför  (alternativ 4?)

 

Redigerad av c80pro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad · Gömd av Andreas Stenhall, Augusti 30, 2014 - Ingen anledning gavs
Gömd av Andreas Stenhall, Augusti 30, 2014 - Ingen anledning gavs

Om nu jag ska kallas "trångsynt bakåtsträvare" så får det bli så, struntar rätt duktigt i vad folk tycker om mig på det stora hela. Jag är ingen död fisk som följer strömmen iallafall.

 

haha.. jösses.

Har läst lite av din spam-post, du är en frisk fläkt när du DAMP'ar loss.. kör så det ryker ..haha

Länk till kommentar

Jag tror personligen att windows 10 som kommer snart då kommer den tas emot som windows7, men windows 11 som också kommer lite senare den kommer också nog vara lika dålig som vista, men windows 12 kanske förändras lite.

 

Tycker inte om det här med 7 , 8 , 9 , 10 etc ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade) · Gömd av Andreas Stenhall, Augusti 30, 2014 - Ingen anledning gavs
Gömd av Andreas Stenhall, Augusti 30, 2014 - Ingen anledning gavs

haha.. jösses.

Har läst lite av din spam-post, du är en frisk fläkt när du DAMP'ar loss.. kör så det ryker ..haha

 

inte smart och döpa om åsikter och tycke till "dampa loss" men men..  jag vet att du ogillar mig pga att jag inte tror på och tänker på samma saker som du gör..  det kallas att ha en fri vilja.

 

Wikipedia länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fri_vilja  (om du inte vet vad det innebär)

 

---

 

Helt ärligt så har jag inget förtroende för windows kommande löften och lovord. Trodde till en viss del på vad dom sa i win 8.1 men det var ett luftslott när man såg resultatet.  att "dom skulle ta tillbaka start menyn".

Redigerad av c80pro
Länk till kommentar

Svarsalternativ 3: "Hur ska jag kunna veta det med så lite information?" saknas:-)

 

Frågan var ställd utifrån det lilla vi vet hittills (rykten) och kan gissa och spekulera oss till :)

 

"Fjaskot" med 8.1 är inte så mycket Microsofts fel utan mer trångsynta bakåtsträvande användare som inte kan erkänna att det faktiskt funkar riktigt bra om man bara använder det på "rätt" sätt. Jag vet, jag är/var en sådan användare själv men har faktiskt lyckats komma till insikt. :)

 

Så mitt alternativ 3 skulle vara "Windows 8.1 är den bästa Windows versionen hittills men Windows 9 kommer bli ännu bättre!". 

 

Håller helt med om att det fungerar riktigt bra om man använder det på rätt sätt. Men håller inte med om att det (bara) är baksträvande användare som klagar på Windows 8. Ett av de största problemen är att en genomsnittlig användare inte har en aning om skillnaden på IE i "metro" och på desktopen. Vet inte hur många gånger jag fått förklara att internetbanken, Skatteverket, FK och alla andra sajter som kräver bankid eller andra plugin inte fungerar i IE om det startas från startpanelen utan då måste man starta IE via genvägen i Aktivitetsfältet. Inte helt lätt om man inte vet om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"rätt" sätt för ms win är inte alltid rätt sätt för alla användare. Vad win 8/8.1 har gjort (vilket är ganska positivt) är att t o m pensionärer kan arbeta med dom utan hjälp numera, dom kan t o m lära sig själva.

För mig t ex så är det lite jobbigare då dom gömmer alla "farliga" kommandon och inställningar längst bak i systemet. Inställningar som jag gör varje gång jag installerar min dator.

 

Så jag väntar på win 9 och ser hur det verkar, om dom har rättat till det ok.

Redigerad av c80pro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen framtida enskild Windows-version kommer att bli en lika stor framgång som Windows 7 (som i sin tur är en mindre framgång än XP), det hinner ingen enskild version.

 

Om däremot gissningen¹ stämmer, att Windows 9 blir den sista grundversionen, och den följs av 9.1, 9.2, 9.3 (eller vad de kommer att kallas) o.s.v. i flera år, kan 9.x bli en rätt stor framgång (uppnå stor andel av OS-användningen). Hur stor den andelen kommer att bli är nästa intressanta fråga. Windows kommer att fortsätta att tappa andelar till konkurrenter, både gamla och nya. Det har hänt mycket i IT-världen sedan Windows 7 lanserades, i juli 2009. Folk behåller sina datorer länge, och lägger sina IT-pengar på telefoner och surfplattor. En annan fråga av betydelse, om gissningen stämmer, är om Microsoft kommer att ta betalt för uppdateringarna (9.1 o.s.v.). Gör de det, blir Windows det enda OS som det kostar att hålla uppdaterat. Hur länge kan det i så fall hålla?

 

¹ http://news.softpedia.com/news/Windows-9-Might-Be-Microsoft-s-Last-Standalone-Windows-Version-456420.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med om att det fungerar riktigt bra om man använder det på rätt sätt. Men håller inte med om att det (bara) är baksträvande användare som klagar på Windows 8. Ett av de största problemen är att en genomsnittlig användare inte har en aning om skillnaden på IE i "metro" och på desktopen. Vet inte hur många gånger jag fått förklara att internetbanken, Skatteverket, FK och alla andra sajter som kräver bankid eller andra plugin inte fungerar i IE om det startas från startpanelen utan då måste man starta IE via genvägen i Aktivitetsfältet. Inte helt lätt om man inte vet om det.

Ok det var väl kanske inget bra sätt jag uttryckte det på. Vad jag menar är att Windows 8.1 i sig funkar utmärkt och man med små inställningar kan få det att verka helt i desktop-läge och både se ut och fungera nästan exakt som Windows 7 för användaren. Så problemet ligger väl då snarast i bristande information eller att man inte gjort det tillräckligt enkelt/intuitivt hur man får till detta, men möjligheten finns alltså redan där. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok det var väl kanske inget bra sätt jag uttryckte det på. Vad jag menar är att Windows 8.1 i sig funkar utmärkt och man med små inställningar kan få det att verka helt i desktop-läge och både se ut och fungera nästan exakt som Windows 7 för användaren. Så problemet ligger väl då snarast i bristande information eller att man inte gjort det tillräckligt enkelt/intuitivt hur man får till detta, men möjligheten finns alltså redan där. 

 

Tycker ochså att Windows 8.1 funkar rätt så bra, så länge man kör det klassiska skrivbordet, Metro var ju inget vidare :)

Jag tror många kritiserar Windows 8/8.1 för att startmenyn är borta för att den är så typisk för Windows.

 

Tycker Windows 9 känns som tillagda funktioner till Windows 8.1, ungefär som Windows 7 var till Vista. Alltså Windows 9 är det Windows 8.1 skulle ha varit.

Redigerad av shadow_wolf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag gärna se ett Windows som är mer likt linux typ xubuntu, som är väldigt slimmat från början där man får använda tidigare licensnummer till appar/program om man redan har allt man behöver fast med enkelheten vid installationen som Windows ändå har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår ska Windows 9 bättre anpassa sig efter vad man använder. På en laptop utan touch skärm kanske det klassiska skrivbordsläget blir installerat by default.

Medan på en platta så ser man metro gränsnittet.

 

Sen blir det väl lite finputsningar i övrigt.

Jag tror det blir bra.

 

Windows 8 namnet är redan befläckat så hur bra det än blir förknippas det med nåt som är mindre bra.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att ha någon åsikt så här i förhand. Vore bra om man kunde ladda ner en testversion av Windows 9 och köra på en Windows 7 dator.

Den testversion som fanns att tillgå när  Windows 7 lanserades blev ju en verklig fullträff.

Tycker inte om 8.1.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag gärna se ett Windows som är mer likt linux typ xubuntu, som är väldigt slimmat från början där man får använda tidigare licensnummer till appar/program om man redan har allt man behöver fast med enkelheten vid installationen som Windows ändå har.

 

Ett windows med mindre julgran känsla skulle vara trevligt men vi får se hur det slutar som sagt. Vi kan inte påverka mycket som användare :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mitt dröm windows skulle vara en basinstallation som linux (bara basic) och man väljer själv om man vill ha en julgran eller inte. Jag vill ha prestanda med så lite julgran som det går, absolut minimalt utan automat tjänster som startar titt som tätt och normala ikoner istället för tiles etc.. Om dom skulle koppla det till deras store så man köper programmen är ingen kris för min del, då får man göra det isåfall, allt som jobbar i bakgrunden drar prestanda och den typen av slöseri vill jag ha minimal.

Redigerad av c80pro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mitt dröm windows skulle vara en basinstallation som linux (bara basic) och man väljer själv om man vill ha en julgran eller inte. Jag vill ha prestanda med så lite julgran som det går, absolut minimalt utan automat tjänster som startar titt som tätt och normala ikoner istället för tiles etc.. Om dom skulle koppla det till deras store så man köper programmen är ingen kris för min del, då får man göra det isåfall, allt som jobbar i bakgrunden drar prestanda och den typen av slöseri vill jag ha minimal.

Alltså all ditt "hat" emot Windows 8 går mera eller mindre ut på att hacka på metro gränssnittet, om du skulle prova installera 8an, och sätta dig och konfigurera den ordentligt, inaktivera metro, inaktivera flinade menyer om du så vill samt installera en startmeny så skulle du se att det inte bara är ett OS att kräkas över och våndas över nån julgranshistoria, Utan faktiskt ganska användarvänligt och likt föregående version.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mycket annat som inte är ok i win8 men jag kommer inte dra upp det här, för trött för det, klockan är halv 5 på morgonen och jag har inte kunnat sova på hela natten.  Jag väntar på 9an och ser hur dom har designat den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mycket annat som inte är ok i win8 men jag kommer inte dra upp det här,

 

Hej C80, hoppas jag kan få dej att glömma win8 en stund, du verkar kört fast  ;)

Win7/win8 är "samma" OS i botten, många användare tycker åttan är en aning klumpigt. 

Det krävs mer klurighet att navigera

 

Även MS har givit med sig idag, så det är som är, och vi hoppas nu att nian blir en fröjd för ögat, knäpper våra händer å låt oss bedja tillsammans   :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...