Gå till innehåll

Chrome strular idag!


agakhan

Recommended Posts

Jag kör Windows 7. Chrome har ändrat visningsstorlek och flera funktioner är borta.Måste zooma ner till 67% för att det ska passa min skärminställning.Är bara på Chrome, Explorer funkar normalt.Alla sidor som jag laddar ner med Chrome måste jag zooma ner till 67 %. Hittar inte någon inställning för storleken bara zoom. är det bara jag som har problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chrome 37 respekterar DPI-inställningen i Windows. Har du i Windows valt en DPI-inställnings som gör menytexter m.m. större, blir även texten i Chrome större.

 

Det släpptes dock en uppdatering, 37.0.2062.103, som något ändrar beteendet. Är det den versionen du har?

 

 

Ja det är den versionen som jag har.Var hittar jag DPI-inställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget som spökar. Windows fungerar så. ;)

 

I Chrome 37 är DirectWrite aktiverat (se bloggen). Det innebär bl.a. att Chrome respekterar den textstorleksinställning användaren gör i Windows. Jag tycker att det verkar rätt självklart att program skall bete sig så. Om en person behöver större text p.g.a. t.ex. nedsatt syn, eller att skärmen placerad på större avstånd en normalt, finns det behovet rimligen överallt, inte endast i systemets menyer.

 

Den senaste uppdateringen (.103) tycks ha gjort texten oönskat liten för vissa användare: “Looks as if windows is set to 100% though it is set to 125%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ställt in på visning 125% och det ser snart ut som tidigare. Tack så hemskt mycket JoWa

 

Tips, om du får fel size, så trycker du CTRL + 0 (nolla) så blir det "original 100".

Sen kan du hålla ner CTRL + scrolla på musen, för att snabbt välja din DPI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget som spökar. Windows fungerar så. ;)

 

I Chrome 37 är DirectWrite aktiverat (se bloggen). Det innebär bl.a. att Chrome respekterar den textstorleksinställning användaren gör i Windows. Jag tycker att det verkar rätt självklart att program skall bete sig så. Om en person behöver större text p.g.a. t.ex. nedsatt syn, eller att skärmen placerad på större avstånd en normalt, finns det behovet rimligen överallt, inte endast i systemets menyer.

 

Den senaste uppdateringen (.103) tycks ha gjort texten oönskat liten för vissa användare: “Looks as if windows is set to 100% though it is set to 125%.

 

Klart att det spökar för mig när det bara dyker upp utan förvarning. Men jag förstår basen till ändring men de kunde ju förvarna oss amatörer och halvblinda!!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...