Gå till innehåll

Långsamt att surfa på nätet...


Lugnagatan

Recommended Posts

Hej!
Önska någon kan hjälpa mig med mitt problem det är nämligen så att min dator är 2 månader gammal.
Det är en Acer e1-570g, vid nyköp gick det fint att surfa men nu på senare tid går det (extremt) väldigt långsamt att surfa med tanke på datorns prestanda och minne blir jag väldigt skeptiskt. Jag har endast bytt virusskydd eftersom det tidigare var utgående men även med det tidigare installerat gick det långsamt.
För övrigt fungerar internet hastigheten som det skall från leverantören.
Speciellt långsam blir datorn när man har öppen flera flikar samtidigt.



Bifogar screenshot från aktivitetshanteran.

Redigerad av Lugnagatan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att du använder Wi-Fi, börja så här, anslut till internet med en sladd/nätverkskabel och inaktivera ditt trådlösa, surfa in på www.bredbandskollen.se och gör ett test och se om det motsvarar det du betalar din operatör för.

Om det inte gör det så börja med att starta om din utrustning och prova igen, alternativt prova med en annan dator, om resultatet är det detsamma så får du kanske ut för lite från din operatör och denna bör kontaktas.

 

Om du får bra hastighet med kabel och det fungerar tillfredställande då men problemet återkommer när du byter till trådlöst, så återkom, kan vara läge att eventuellt byta kanal på det trådlösa eller uppdatera drivrutinen för nätverkskortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för snabba svar.
Cecilia jag använde mig utav kontrollpanelen. Så det är möjligt, tänkte aldrig så långt.

Si3rra det skiljer ca. 40 mbit/s med kabel jämnfört med utan. Vet inte hur jag ska tolka det men antar att det är rätt dåligt??
Min leverantör säger att jag ska ha 10/100mbit/s. Just nu med wifi ligger jag på 12,35 /48,56 mbit /s och med kabeln kom jag upp mot 90 mbit/s.
Testat starta om rubbet också men det verkar inte hjälpa.
:( :( :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du verkligen ha 10/100 (10 ner och 100 upp)? Hur som så verkar ju leverantören och modemet/routern leverera det dom utlovas till dig, vilket är positivt. Ett sidospår ser att du har bitcomet, gör det någon skillnad om du stänger av den så den inte genererar trafik när du gör testet? Eller annan torrentklient eller liknande. Ibland kan torrentklient skapa så många öppna anslutningar att routern inte orkar med det. Annars så skulle jag nog lämna över dig till Cecilia för att få hjälp att kika så du inte har något oönskat på datorn som kan påverka din upplevelse.

Skickat från min C6603 via Tapatalk

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SI3rra det är självklart (antar) 100/10 står bara så på fakturan antar att med den farten är 49/11 inte så bra är problemet routern då?

Bitcomet körs inte och den tror jag faktiskt inte är problemet men förstår vad du menar. För 2v. sedan installerade jag ett streaming program ( ACESTREAM)

möjligen kan den vara boven (programmet) är borta nu, någon med samma erfarenhet att den segat ner internet ( acestream ) ?

 

Tack för alla svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja om du har 100/10 och får ut 90/10 med kabel, men endast 50/10 trådlöst så kan det ha många orsaker, men ofta är det svårt att få ut maximal hastighet trådlöst.
Ska du få ut 100 så behöver du antagligen en router som stöder AC standard och gärna router och nätverkskort med dubbla antenner.

Upplever du att internet/datorn fungerar bättre efter du avinstallerat ACESTREAM ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för snabba svar.

Cecilia jag använde mig utav kontrollpanelen. Så det är möjligt, tänkte aldrig så långt.

Si3rra det skiljer ca. 40 mbit/s med kabel jämnfört med utan. Vet inte hur jag ska tolka det men antar att det är rätt dåligt??

Min leverantör säger att jag ska ha 10/100mbit/s. Just nu med wifi ligger jag på 12,35 /48,56 mbit /s och med kabeln kom jag upp mot 90 mbit/s.

Testat starta om rubbet också men det verkar inte hjälpa.

:( :( :(

 

Hej!

Behöver du hjälp med att hitta rätt "removal tool"?

Även om det nu inte verkar vara problemet i detta fall.

 

Vilken hastighet är den trådlösa anslutningen uppkopplad med?

I Windows 7 kan man se det t ex i Aktivitetshanteraren - Nätverk om man väljer Visa - Välj kolumner och bockar för Länkhastighet. När det gäller trådlösa förbindelser finns det mycket som kan störa, andras trådlösa nätverk, bärbara telefoner, Bluetooth-anslutningar mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det var Norton eller McAfee antivirusprogram från början rekommenderar jag att du kör Norton Removal Tool resp. McAfees MCPR eftersom det ofta finns kvar drivrutiner efter deras avinstallation och förr eller senare kan det bli någon konflikt med något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Link speed i Win8:

Task Manager/Performance, klicka på WiFi (så att grafen för den kommer upp).

Högerklicka och välj View network details. Där hittar du Link speed för WiFi i en av kolumnerna)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en länkhastighet på 72 Mbit/s är en överföringshastighet på 49 Mbit/s ett bra värde. Du kan pröva vanliga tips för att förbättra kvaliteten på det trådlösa nätverket för att om möjligt få upp länkhastigheten, t ex bättre placering av routern, andra vinklar på antennerna, minimera antal väggar och avstånd mellan router och dator, undersöka vilka kanaler som andras routrar använder och utifrån det ställa in en bättre kanal i din router, hålla bärbara telefoner och dess basstation på avstånd, stänga av Bluetooth i datorn (och i mobilen om den är nära).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...