Gå till innehåll

jätteseg dator!


Chloe

Recommended Posts

datorn med xp är helt sjukt långsam!det måste ha hänt nått - för detta är inte normalt? jag har ställt in prestandan att vara så snabb som det går med avstängd animationer å sånt ,samt prioriterat program före system. men det upplevs nästan mer och mer så någon komponent är på gång att krascha eller vad kan ha hänt.

ibland kan det ta flera minuter av lagg att bara växla programfönster.
webbläsaren chrome verkar ta extremt mycket minne också tror jag?

se printscreens när det i princip inte körs några tunga applikationer alls

 

mini_464927tana1.jpg
 

tana_2.jpg

 

 

http://postimg.org/image/mz89atufn/

 

 

 

 


speccsen:
 

xp professional  5.1.2500 SP3

AMD ~2000 Mhz

ATI Radeon HD 3200 Graphics

phoenix LTD 6.00PG  , 2009-10-20
physical memory 1 024,00MB
available memory 224,98MB  
tot virtual memory   2,00 GB
available memory  1,96 GB
pagefile   1,83 GB


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser din dators prestanda förstår jag att den är seg. Du kommer förmodligen att kunna använda din dator länge än, men någon snabbhet, kan du nog glömma.  Du har säkert städat tempfiler mm, om inte, kan det vara en början för att öka farten, Det finns också program som lösgör minne, men dess funktion överdrivs med råge. Höll själv fast i XP länge, på 2 gamla datorer, men datorer är ändå förbrukningsvara och till slut kommer man till vägs ände. HP har några modeller som är väldigt bra och väljer du något liknande som denna jag tipsar om, får du en snabb dator med bra minne och den är relativt billig. Du köper den med Windows 7, med möjlighet till Windows 8.1. Lycka till!

 

https://www.dustinhome.se/product/5010782773/proone-400-g1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn plötsligt blivit långsammare kommer jag att tänka på två saker, dels att hårddisken är dålig så att det tar lång tid för Windows att läsa ifrån den och dels att du har fått in något program (bra/olämpligt/dåligt) som startar automatiskt och tar mycket minne.

En första undersökning av hårddisken kan göras med HD Tune (Pro-versionen behövs inte) där Health-fliken ger en del grundläggande information om status på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...