Gå till innehåll

Windows startar upp automatiskt efter "vila/viloläge".


Hans42
Gå till lösning Löst av Hans42,

Recommended Posts

Har råkat på detta fenomen många gånger genom åren, och inget har hjälpt... inte ens ominstallation. Problemet har alltid återkommit, som ett dåligt ragg på krogen.

För ett par år sedan råkade jag av en händelse stöta på lösningen... "cmos reset". Uppgradera i första hand BIOS om möjligt. Det har samma effekt och du får dessutom tillgång till eventuella BIOS-förbättringar. Är BIOS redan fullt uppgraderad? Kör då en "cmos reset", som sagt. Moderkortsmanualen är en bra början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips! Jag tog den enklaste vägen och testade återställning av BIOS och det hjälpte!

 

---------

 

 

Tyvärr, det drog ut på tiden något, men sedan startade datorn upp igen.... :(

 

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips till dem som har liknande problem, men att BIOS lösningen inte funkar.
Jag märkte att när jag var inloggad på skype och någon skrev till mig medan jag hade datorn i viloläge så startades datorn automatiskt.
Testa logga ut ur skype eller andra chatt program innan du lägger datorn i viloläge och se om det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej den kan omöjligt fungera då det faller på sin rimlighet, det finns ingen reset-jumper på dagens laptop.

 

Kan ju vara så att jag missat något men TS har skrivit "datorn" inte att det är en laptop jag tolkar det iom det som att det rör sig om en stationär, ja jag vet jag är hopplöst omodern som använder stationär dator och tänker på en sådan om det inte står laptop i tråden men sådan är jag. :)

 

Redigerad av goranl
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så att jag missat något men TS har skrivit "datorn" inte att det är en laptop jag tolkar det iom det som att det rör sig om en stationär, ja jag vet jag är hopplöst omodern som använder stationär dator och tänker på en sådan om det inte står laptop i tråden men sådan är jag. :)

 

...eller också kan man ta reda på hur man gör för att åerställa bios utan "reset jumper", så slipper man gå okunnig och tro att det inte går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I BIOS finns det ett alternativ som heter WakeOnLan (eller liknande). Se till att den INTE är i bockad. Likaså kan du kolla inställningarna för ditt nätverkskort (tråd och WiFi) under enhetshanteraren och se till att dessa inte tar datorn ur viloläge.

 

// Manneman

 

post-738-0-80868500-1411119325_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

I mitt fall orsakas den oönskade uppstarten av min desktop av ett installerat pgm  PVRplayer, som används för att kolla HDTV via en USB-sticka. När jag jorde systemåterställning försvann problemet, men återkom efter det att jag återinstallerat PVRplayer.

 

Min laptop med 8.1 har inga problem med oönskad uppstart trots att PVRplayer är installerad på den.

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...