Gå till innehåll

Batteri hållare lös på moderkort


Gå till lösning Löst av matssportlife,

Recommended Posts

Om du är en fena på lödning kan du nog löda dit en ny batterihållare men skulle inte rekommendera!

Du kanske kan prova lägga i batteriet, lägga metallbiten ovanpå och en bit ICKE ledande tejp som håller ner metallbiten emot batteriet och emot ytan där den är avbruten.

Tejpa inte på moderkortet eller utanför på annat vis.

 

och kanske en bit dubbelhäftande tejp på undersidan av batteriet (ser ut som att strömmen leds ut där på sidan

 

Antar att den såg ut så här innan:

220px-Unioncarbide.jpg

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är en fena på lödning kan du nog löda dit en ny batterihållare men skulle inte rekommendera!

Du kanske kan prova lägga i batteriet, lägga metallbiten ovanpå och en bit ICKE ledande tejp som håller ner metallbiten emot batteriet och emot ytan där den är avbruten.

Tejpa inte på moderkortet eller utanför på annat vis.

 

Inget annat passar än det han har. Han får löda fast befintlig hållare igen.

Troligtvis lär han inte klara då han inte förstod att batteriet sitter i hållaren, det krävs ganska mycket våld,

samt en mejsel att bända med.

 

Sedan är inte backupbatteriet viktigt ens, (på en gammal härk) då den sitter stby på AC - jag ser inget problem.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion, den 24 Sept 2014 - 4:08 PM, skrev: Marion, den 24 Sept 2014 - 4:08 PM, skrev:

Inget annat passar än det han har. Han får löda fast befintlig hållare igen.

Troligtvis lär han inte klara då han inte förstod att batteriet sitter i hållaren, det krävs ganska mycket våld,

samt en mejsel att bända med.

 

Sedan är inte backupbatteriet viktigt ens, (på en gammal härk) då den sitter stby på AC - jag ser inget problem.

 

Fast jag vet inte riktigt ser ut på bilden som att hela hållaren är lös och absolut, men enligt beskrivningen så är det ju bara + "pinnen" som "fjädrat" trycks ned uppepå batteriet som är bruten, den borde inte heller lödas men kanske som sagt går att få den och batteriet att hållas på plats med tejp

 

220px-Unioncarbide.jpg

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag vet inte riktigt ser ut på bilden som att hela hållaren är lös och absolut, men enligt beskrivningen så är det ju bara + "pinnen" som "fjädrat" trycks ned uppepå batteriet som är bruten, den borde inte heller lödas men kanske som sagt går att få den och batteriet att hållas på plats med tejp

 

220px-Unioncarbide.jpg

Den sitter motsatta på min än vad bilden visar. på under sidan då

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag vet inte riktigt ser ut på bilden som att hela hållaren är lös och absolut, men enligt beskrivningen så är det ju bara + "pinnen" som "fjädrat" trycks ned uppepå batteriet som är bruten, den borde inte heller lödas men kanske som sagt går att få den och batteriet att hållas på plats med tejp

 

220px-Unioncarbide.jpg

 

Titta på bilden..

"Pluspinnen" har släppt som man lätt ser, titta på pilen, det sitter metallskor ingjutet i plasten/hållaren, som i sin tur är lödade (2 st) på moderkortet. Dessa har släppt, pg.a "våld"

 

Då har man två val. Dessa måste bort eller stickas in i sockeln, så man kan löda fast pluspolen igen. Annars bygger dessa "distans" är du med?

post-6485-0-08823100-1411586174.jpg

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Titta på bilden..

"Pluspinnen" har släppt som man lätt ser, titta på pilen, det sitter metallskor ingjutet i plasten/hållaren, som i sin tur är lödade (2 st) på moderkortet. Dessa har släppt, pg.a "våld"

 

Då har man två val. Dessa måste bort eller stickas in i sockeln, så man kan löda fast pluspolen igen. Annars bygger dessa "distans" är du med?

 

Det gick så bra håller så länge det gör

har bytt batteri

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...