Gå till innehåll

Starta felsäkert


Manneman
Gå till lösning Löst av Nicklas,

Recommended Posts

Har fått hjälpa en granne med hans ASUS laptop. Han har ignorerat uppdateringen till 8.1 en längre tid men till slut tröttnade han och klickade OK. Uppdateringen gick smärtfritt... ända fram till sista omstarten. Nu fryser den och hänger sig när man loggat in. Jag har lyckats komma så långt att jag hittat felet i ASUS egen dynga (bloatware) i form av diverse batteri-widgets osv osv.

Nu är kruxet att jag inte ens kommer in i uppstartsinställningarna för att starta om datorn i "felsäkert" läge. Samma sak när jag försöker starta den vanliga aktivitetshanteraren... datorn hinner krasha och påpeka att något är åt skogen.

Hur bär jag mig lättast åt? Kan jag starta med 8.1 skiva (har en egen liggande) och avaktivera oönskade program därifrån?

En total blåsning är helst det jag vill slippa, då han har lyckats (eller INTE) att missa backup av viktiga filer i datorn... ja, jag vet... men det kostar honom bara en extra whiskey när jag är klar :-)

// Manneman

Edit:

Enligt uppgift så ska man kunna hålla shift nere och välja "starta om" från inloggninsskärmen och då komma in i Windows 8.1's alternativ för återställning, felsäkert läge osv... Någon som kan bekräfta? Jag är "Out of the Office" just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Jo det där du nämner med shift och reboot stämmer.

Jag är inte säker men jag tror att F8 under boot fortfarande "fungerar" också, problemet är bara att win8 bootar så snabbt att den inte hinner snappa upp det. Men kanske om man spammar knappen som attan och försöker några gånger?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt uppgift så ska man kunna hålla shift nere och välja "starta om" från inloggninsskärmen och då komma in i Windows 8.1's alternativ för återställning, felsäkert läge osv... Någon som kan bekräfta? Jag är "Out of the Office" just nu.

 

Ja, håll ner shift + välj starta om. (när du befinner vid inloggningskärmen)

PS: F8 fungerar inte längre. (jag har iaf inte lyckats)

 

edit: men varför tar du inte ut disken och gör backupen därifrån?!

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion... jag vill försöka göra detta så enkelt som möjligt. Jag är 100% säker på vad som orsakat problemet och kommer jag bara åt att avaktivera eller avinstallera så är saken biff.

Är lite förvånad...trodde Asus förskonade sina laptops från Bloatware och egna program som orsakat detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är lite förvånad...trodde Asus förskonade sina laptops från Bloatware och egna program som orsakat detta.

 

Mjodå..  bloatwaren är inte det värsta, vi har slutat ge "extraservice" på Win8, det räcker med en liten "update" så kraschar det, hamnar i en loop osv.. Det första vi gör är att stänga av update innan det når nätet.

Sen packas den fortare än kvickt så den lämnar lokalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Som jag fick bekräftat och även testade med lysande resultat:

 

Håll shift nere och välja "starta om" från inloggninsskärmen och då komma in i Windows 8.1's alternativ för återställning, felsäkert läge osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...