Gå till innehåll

Windows 10!


Andreas Stenhall

Recommended Posts

  • Svar 78
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Microsoft dev here, the internal rumours are that early testing revealed just how many third party products that had code of the form

 

if(version.StartsWith("Windows 9"))

{ /* 95 and 98 */

} else {

 

and that this was the pragmatic solution to avoid that.

https://pay.reddit.com/r/technology/comments/2hwlrk/new_windows_version_will_be_called_windows_10/ckwq83x

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan teori var att eftersom versionen heter 6.4 så skulle det vara 6+4 = 10 :P

 

Windows 7 | 6.1 =7

Windows 8 | 6.2 =8

Windows 8.1 | 6.3 =9 (då skulle 8.1 Egentligen varit Version 9)

Windows 10 | 6.4 = 10

 

Annars kanske tanken kunde varit att det här är "nya tidens" Windows 1.0, eftersom det nu ska gå att köra den på "alla" olika enheter till skillnad

från dem "gamla" versionerna. Därav så skulle det skämtsamt på sätt och vis kunna var WindowsOne. (som är ett namn som passar in med Microsofts andra produkter

OneDrive, XboxOne, OneNote.. osv, vad får vi i så fall se här näst OfficeOne? :)

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allvarligt, hur ofta använder du startmenyn?

Har inte saknat den i Win 8/8.1 och kommer förmodligen inte att använda den särskilt ofta nu heller

 

 

Använder startmenyn hela tiden. Är endast någon gång i metro.

Jag kör win 8.1 moddat med start 8 och lite diverse program är jättenöjd med den lösningen.

Men jag är rädd att Microsoft inte får företagen att lämna win 7 med win10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan teori var att eftersom versionen heter 6.4 så skulle det vara 6+4 = 10 :P

 

Windows 7 | 6.1 =7

Windows 8 | 6.2 =8

Windows 8.1 | 6.3 =9 (då skulle 8.1 Egentligen varit Version 9)

Windows 10 | 6.4 = 10

 

Jag har två andra teorier. (Sätter pengarna på punkt 2.)

 

1. Det gick från office 2007 till 2010. Ett konstigt hopp.

2. De har ökat till "Win10" just för att steget skall öka till 2007, på så sätt skall Win7 låta gammalt, och nå fler intrisenter

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men jag är rädd att Microsoft inte får företagen att lämna win 7 med win10.

 

Varför skall ett företag byta? Vad kan Win10 som inte W7 kan?

Volvo pv bytte ganska nyss, vad kosta det tror du?

 

(Om jag går till mej själv, så kommer jag inte byta på jobbet, däremot hemma på "lekdatorn"...)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med Windows 8 så förändrades ju begreppet OEM till att bli personlig snarare än maskinbunden.

 

Okej, så när folk säljer sina laptops stannar licensen kvar hos första ägaren.

Mao ord så har OEM blivit en Retail - hade ingen aning om detta tack för info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu installerat även på min Sony Vaio Duo.

Än så länge fungerar allt bra, Office 2013 funkar, Dropbox håller på att synka över mina filer och än så länge är allt prima.

 

 

Kommer att testa lite mer hemma ikväll, men är nöjd än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en kopia av systemdiskens SSD (Samsung 840 pro) till en hårddisk (WD 4TB Red) för Windows 10 installationen.

Jag kunde uppgradera inifrån Windows 8.1 men bara de personliga filerna kunde behållas så det blev till att installera om

Office 2007 och alla andra program jag kört ( och vars installationspaket jag sparat undan sedan alltid ).

 

Enda problemen var antivirus programmet Avast! som inte kände igen sig och vägrade installation, samt moderkortets ASUS ROG

program som installerades trots varningar, med korrupt uppstart och återställning som enda tillgängliga åtgärd.

 

Personliga inställningar, gamla programfiler och Windows8 hamnar i en folder "C:\Windows.old" varifrån jag kunde hämta inställningsfiler m.m.

I princip alla program (exkl. Avast!) som jag körde i Windows 8.1 fungerar stabilt och jag kör nu "Windows Technial Preview Evaluation copy, Build 9841" i skarp drift.

 

P.S. "Java Runtime Environment" för t.ex. Firefox WEB-läsare har ännu inget stöd för nya Windows 10.

P.S.  Även Senaste iTunes installeras men vägrar starta.

 

Redigerad av waxinator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en äldre dator som jag tänkte installera på... men som det är nu kör jag virtuellt i Virtual box men får inte till upplösningen som skall vara 1280x800 får 1280x1156 inte så bra, mycket scrollande vad kan det bero på... är det något jag missat i Installationen av Virtual box? Det står något om guest addition men hur laddar jag ner det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänger inte gästsystemets upplösning med då du storleksförändrar VBox-fönstret? Det gör den för mig, inklusive då VBox-fönstret maximeras eller körs i helskärmsläge.

Nej det gör det inte. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...som det är nu kör jag virtuellt i Virtual box men får inte till upplösningen som skall vara 1280x800 får 1280x1156 inte så bra, mycket scrollande vad kan det bero på... är det något jag missat i Installationen av Virtual box?

 

I VBox manager.... Arkiv/Inställningar/Skärm. Ändra "Maximal storlek för gästskärm" till "Tips" (vad det nu är för jäkla översättning), och mata in önskad Bredd/Höjd.

 

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I VBox manager.... Arkiv/Inställningar/Skärm. Ändra "Maximal storlek för gästskärm" till "Tips" (vad det nu är för jäkla översättning), och mata in önskad Bredd/Höjd.

 

Funkar inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltid funkat här! Kör samtliga mina vdi:er (ett 20-tal) i 1024x768 fönsterläge, för att det är så jag vill ha det... om jag inte kör helskärm. Så även med Win 10.

Kan möjligen vara så, att inställningen endast appliceras på nyskapade maskiner.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får dessvärre backa tillbaka till 8.1 tills de värsta buggarna patchats upp... :wacko:

Både Firefox och Chrome låser datorn med hackande ljud, ofta som en video snutt spelas upp.

 

Jag får tvångstänga datorn och efter omstart får jag optionen att återställa föregående Firefox session.

Om jag väljer detta så är hängningen garanterad, men om jag däremot startar ny flik med hängande videon

så fungerar den normalt. Med samma installerade grafik och program versioner så fungerar det felfritt i Win 8.1.

Redigerad av waxinator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya tangenbordsgenvägar...

 

Fäst ett fönster vid skärmkanten (och dela skärmen i upp till 4 delar):
Win + Vänster-/Högerpil (Upp-/Nerpilarna delar skärmen vertikalt)

 

Aktivitetsvy:
Win + Tab – Nya aktivitetsvyn öppnas och stannar kvar på skärmen.

 

Skapa nytt virtuellt skrivbord:
Win + Ctrl + D

 

Stäng det aktiva skrivbordet:
Win + Ctrl + F4

 

Växla virtuellt skrivbord:
Win + Ctrl + Vänster-/Högerpil

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...