Gå till innehåll

Windows 10!


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Windows 8.1 och Windows 10 funkar, som förväntat, lysande i dualboot. En klar förbättring sen den "gamla goda tiden". Har gjort installation med både 8.1 som befintlig installation och även på en dator där Windows 10 redan varit installerad och sedan tutat in 8an. Smärtfritt och enkelt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 78
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Jag insåg att grafikdrivrutinen (14.9) var problemet så jag backade något...  (13.12).

Windows TPE har därefter varit stabilt.

 

Till min förtjusning så är nya Windows lättare att överklocka än Windows 7 & 8.1.

Jag har en gammal AMD FX-8150 som äntligen uppnår 5015MHz med enkel  vattenkylning.

Stabil drift under lång tid och med standard CPU spänning.:

 

Standard är: 3600 / 3900 MHz :mellow:

Windows  8 : 4200 / 4700 MHz :)

Windows 10: 4400 / 4970 MHz :D

 

post-459-0-98551000-1412919960_thumb.jpg

Redigerad av waxinator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag insåg att grafikdrivrutinen (14.9) var problemet så jag backade något...  (13.12).

Windows TPE har därefter varit stabilt.

 

Till min förtjusning så är nya Windows lättare att överklocka än Windows 7 & 8.1.

Jag har en gammal AMD FX-8150 som äntligen uppnår 5015MHz med enkel  vattenkylning.

Stabil drift under lång tid och med standard CPU spänning.:

 

Standard är: 3600 / 3900 MHz :mellow:

Windows  8 : 4200 / 4700 MHz :)

Windows 10: 4400 / 4970 MHz :D

 

attachicon.gifCapture.JPG

 

Vet inte om jag ska tro på det; Windows ska väl inte påverka hur man klockar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag ska tro på det; Windows ska väl inte påverka hur man klockar?

 

Nej nej, klart det inte gör. 

Häromdagen sa han att Win8.1 OEM-licens är mer "personbundet".?!

 

Han svamlar lite bara.. och du kommer aldrig att överbevisa honom ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag ska tro på det; Windows ska väl inte påverka hur man klockar?

 

Naturligtvis ändrar inte Windows hårdvarans klockning !

Klockning får man göra på egen hand i BIOS utanför operativsystem.

 

Ni som vet vad klockning innebär, vet att det är när operativsystemet drar igång som

det visar sig om klockningen fungerar eller resulterar i blåskärm resp. hängningar.

 

Jag kan bara konstatera att Windows TPE klarar drygt 200 MHz högre klockning än föregående Windows.

Jag har installationerna på var sin disk och växlar enkelt Windows version. Fotobevis räcker kanske inte ?!

 

Nej nej, klart det inte gör. 

Häromdagen sa han att Win8.1 OEM-licens är mer "personbundet".?!

 

Han svamlar lite bara.. och du kommer aldrig att överbevisa honom ;)

 

Ska du citera mig så vänligen ha hyfs nog att göra det riktigt ! Jag skrev exakt följande:

"I och med Windows 8 så förändrades ju begreppet OEM till att bli personlig snarare än maskinbunden."

 

 http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/answers?tId=271bbdf8-0e2b-4e84-83d7-aed17f387010

 

Det verkar onekligen som att du har rätt. Efter att ha kollat upp saken, ser det ut som att MS har lättat på licensreglerna.

  • Om Windows är förinstallerat på din dator, kan du inte flytta licensen till en annan dator.
  • Om du däremot köper licensen separat därför att du håller på att bygga en n y dator, har du rätt att flytta licensen till den nya datorn.

De nya reglerna gäller endast W8. En risk är dock att du måste aktivera licensen via telefon, men det är relativt snabbt gjort.

 

Tack för att du gjorde mig uppmärksam på denna ändring av licensreglerna. Det hade jag missat helt!

 

Sedan tycker jag att du kunnat uttrycka dig mindre respektlöst. Svamlandet sköter du bra själv.  :angry:

"Driver eget inom IT, mestadels inriktad på reparationer av "hårdvara" - då borde du ha någon aning om hur det funkar.

Redigerad av waxinator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ska du citera mig så vänligen ha hyfs nog att göra det riktigt ! Jag skrev exakt följande:

"I och med Windows 8 så förändrades ju begreppet OEM till att bli personlig snarare än maskinbunden."

 

Jag citera rätt, du hävdar att W8.1 OEM är "personligt" - vilket är nonsens, jag skrev "personbundet" - vad är skillnaden menar du?

Säger återigen att det inte är personligt på något sätt. Läste du ens igenom vad du själv pasta (?) se svaret:

 

  • Om Windows är förinstallerat på din dator, kan du inte flytta licensen till en annan dator.
  • Om du däremot köper licensen separat därför att du håller på att bygga en n y dator, har du rätt att flytta licensen till den nya datorn.

 

Dom diskuterar om man får byta moderkortet, vilket innefatta gråsonen på W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sedan tycker jag att du kunnat uttrycka dig mindre respektlöst. Svamlandet sköter du bra själv.  :angry:

"Driver eget inom IT, mestadels inriktad på reparationer av "hårdvara" - då borde du ha någon aning om hur det funkar.

 

Stämmer bra det, det är därför jag korrigerar, att bygga forumet på nonsens tycker jag känns fel.

 

Dom diskuterar huruvida man får byta moderkort idag, på Win-forumet du länka till, men dom är inte säkra.

På Win7 kan du byta det och flytta med dej licensen enkelt, frågan var om man fick (?) men det är en annan sak.

 

Idag påstår, obs: PÅSTÅR dom att man får, grejen är den att det inte går, då Win8 licensen är inbränt i kortet ;)

ps: det går ibland om man gör på ett speciellt sätt, men inte alltid. Poängen med detta är att det just INTE skall gå.

 

Så det finns en orsak till att det är inbränt i BIOS idag - just för de gjort det mindre "personligt / personbundet" - mot vad du påstod

 

Fler frågor?

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen är nu de sista inläggen off-topic eftersom det är en tråd om Windows 10.

 

Men det var endast för Windows 8, inte Windows 8.1, som OEM-varianten "Personal Use License" infördes, i Windows 8.1 återgick man till det tidigare.

http://www.infoworld.com/article/2612160/microsoft-windows/microsoft-kills-oem-system-builder-and-upgrade-editions-of-windows.html

 

Tillägg:

Själva avtalet för Windows 8 Personal Use License: http://personaluselicense.windows.com/sv/default.aspx

 

Kan jag överföra programvaran till en annan dator eller användare? Du får överföra programvaran till en annan dator som du äger. Du får även överlåta din rätt att använda programvaran (tillsammans med licensen) till en dator som ägs av någon annan om a) du är den första licensierade användaren av programvaran och B) den nya ägaren godkänner villkoren i det här avtalet. För att utföra överföringen måste du överföra originalmediet, äkthetsbeviset, produktnyckeln och inköpskvittot direkt till den andra personen och inte behålla några kopior av programvaran. Du får använda säkerhetskopian som du har tillåtelse att skapa eller mediet som programvaran levererades på för att överföra programvaran. När du överför programvaran till en ny dator måste du ta bort programvaran från den förra datorn. Du får inte överföra programvaran i syfte att dela licenser mellan olika datorer.

 

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Dom diskuterar om man får byta moderkortet, vilket innefatta gråsonen på W7.

 

 

Stämmer bra det, det är därför jag korrigerar, att bygga forumet på nonsens tycker jag känns fel.

 

Dom diskuterar huruvida man får byta moderkort idag, på Win-forumet du länka till, men dom är inte säkra.

På Win7 kan du byta det och flytta med dej licensen enkelt, frågan var om man fick (?) men det är en annan sak.

 

Idag påstår, obs: PÅSTÅR dom att man får, grejen är den att det inte går, då Win8 licensen är inbränt i kortet ;)

ps: det går ibland om man gör på ett speciellt sätt, men inte alltid. Poängen med detta är att det just INTE skall gå.

 

Så det finns en orsak till att det är inbränt i BIOS idag - just för de gjort det mindre "personligt / personbundet" - mot vad du påstod

 

Fler frågor?

 

Det är som Cecilia mycket riktigt skriver i sitt inlägg.

"Du får överföra programvaran till en annan dator som du äger."

 

Detta har inte med ett moderkort att göra, utan att licensen inte är bunden till hans dåvarande dator utan kan flyttas över till den nya nybyggda DATORN. Du får naturligtvis inte köra EN licens på TVÅ datorer samtidigt.

Jag har bytt både moderkort och dator och det enda man skall göra är att aktivera licensen igen via telefon.

 

Off-topic eller ej så startade detta med en Windows licens fråga som jag besvarade.

Jag anger där ingen Windows 8.1 licens (vilket är vad som säljs idag) utan en Windows 8 licens.

Att man sedan utan kostnad uppgraderar till 8.1 förändrar inte min licens.

 

Uttryck som "då Win8 licensen är inbränt i kortet" och "att det är inbränt i BIOS idag" säger mig att du inte

har minsta kunskap i ämnet.

 

Att du skulle ha något med datorverksamhet att göra kan jag inte fatta. Du måste ha blivit "inkvoterad" i så fall !

 

Om det är du som sköter forumet på detta sätt så betackar jag mig. Oförskämd med flummiga inlägg som

både saknar grund och referenser. Antingen trollar du med mig eller så har forumet totalt tappat greppet.

Redigerad av waxinator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är du som sköter forumet på detta sätt så betackar jag mig. Oförskämd med flummiga inlägg som

både saknar grund och referenser. Antingen trollar du med mig eller så har forumet totalt tappat greppet.

 

Jag följer ämnet noga och håller nog med just i denna kommentaren...

 

 

Från nu så släpper vi frågan om licenser. Och för en absolut sista gång så markerar jag att det går att ha en vänlig och vuxen framtoning i sina inlägg. Sitter man på fredagskvällen och gör inlägg i de mer seriösa trådarna så håller vi en trevlig ton. Om inte så håller vi oss till cafétrådarna med diverse fylleskoj! Det spårar ut väldigt enkelt... eller hur?

 

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Använder startmenyn hela tiden. Är endast någon gång i metro.

Jag kör win 8.1 moddat med start 8 och lite diverse program är jättenöjd med den lösningen.

Men jag är rädd att Microsoft inte får företagen att lämna win 7 med win10.

 

 

Jag har två andra teorier. (Sätter pengarna på punkt 2.)

 

1. Det gick från office 2007 till 2010. Ett konstigt hopp.

2. De har ökat till "Win10" just för att steget skall öka till 2007, på så sätt skall Win7 låta gammalt, och nå fler intrisenter

 

Faktum är att Windows 7 närmar sig 5-årsjubileet om bara ett par månader, sen går det in i "extended support", dvs bara säkerhetsuppdateringar och kritiska uppdateringar. Utvecklingen går framåt i rasande takt och det finns en hel del för företagen att ta hänsyn till i Windows 10. Om inte de funktioner och finesser som kommer vore nog så är det tyvärr så att ju längre man väntar att byta, desto svårare blir det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att Windows 7 närmar sig 5-årsjubileet om bara ett par månader, sen går det in i "extended support", dvs bara säkerhetsuppdateringar och kritiska uppdateringar. Utvecklingen går framåt i rasande takt och det finns en hel del för företagen att ta hänsyn till i Windows 10. Om inte de funktioner och finesser som kommer vore nog så är det tyvärr så att ju längre man väntar att byta, desto svårare blir det.

 

På vilket sätt menar du att det blir svårare ju längre man väntar? Vi kör Windows 8.1 idag, menar du att vi också borde skynda till Windows 10, i så fall varför? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt menar du att det blir svårare ju längre man väntar? Vi kör Windows 8.1 idag, menar du att vi också borde skynda till Windows 10, i så fall varför? 

 

Jag tänkte ställa samma fråga men avstod.. haha

Andreas företräder MS då får man dra på ett långskott då å då med försäljarargument..  ;) Eller hur Andreas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men det var endast för Windows 8, inte Windows 8.1, som OEM-varianten "Personal Use License" infördes, i Windows 8.1 återgick man till det tidigare.

 

Och det kan jag absolut förstå, det blir närmast omöjligt att återskapa en licens från en kraschad dator. Eftersom man inte får nyckeln i handen som "etikett". Det var väl detta som upptäcktes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det kan jag absolut förstå, det blir närmast omöjligt att återskapa en licens från en kraschad dator. Eftersom man inte får nyckeln i handen som "etikett". Det var väl detta som upptäcktes.

 

Inte riktigt säker på vad du menar, men det är fortfarande så att märkesdatorer som kommer med förinstallerad Windows 8.1, dvs en vanlig OEM-licens, har produktnyckeln inlagd på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt säker på vad du menar, men det är fortfarande så att märkesdatorer som kommer med förinstallerad Windows 8.1, dvs en vanlig OEM-licens, har produktnyckeln inlagd på moderkortet.

 

Och ja, eftersom nyckeln sitter i kortet, så blir det väldigt svårt för användaren att få ut denna så kallade "personliga licens/nyckel" som du kalla den, från microsoft, på en dator som är "kraschad" pga. kaffe-vin-vätska-åskskada-whatever där m-kortet behöver bytas. Fast man har rätt till sin nyckel, eller?

 

mena då.. att MS "stämpla" 8.0 som "personlig", men tog tillbaka detta avtal/villkor i samma takt när det bytte till 8,1. För att det fungera inte i verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ja, eftersom nyckeln sitter i kortet, så blir det väldigt svårt för användaren att få ut denna så kallade "personliga licens/nyckel" som du kalla den, från microsoft, på en dator som är "kraschad" pga. kaffe-vin-vätska-åskskada-whatever där m-kortet behöver bytas. Fast man har rätt till sin nyckel, eller?

 

mena då.. att MS "stämpla" 8.0 som "personlig", men tog tillbaka detta avtal/villkor i samma takt när det bytte till 8,1. För att det fungera inte i verkligheten.

 

"Personal Use License" gällde aldrig förinstallerade OEM-licenser, utan endast när privatpersoner köpte en OEM-licens i butik som de installerade på en dator de byggde för eget bruk. I det fallet finns alltså inte produktnyckeln på moderkortet utan i förpackningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...