Gå till innehåll

Gmail och Thunderbird = omöjligt?


Sir_N

Recommended Posts

Jag har använt T-Bird i många år tillsammans med mejl från Telia och det har fungerat utan problem, hade iofs två skickatmappar (Skickat och Sent items), men det kunde jag stå ut med. Jag har de senaste 2 åren kört IMAP mot Telia och det funkade också bra.

 

Nu lägger Telia ner "Internet 020" som härbärgerat mina mejladresser efter det jag övergav Telia ADSL.

 

Så jag skapade de gmailadresser jag behövde och konfigurerade TB efter alla konstens regler. Och får en hel drös med mappar, två Skickat, två Papperskorgar, Alla mail, Viktigt och Stjärnmärkt. Lyckades radera en papperskorg.

 

Jag har sökt runt på nätet, klickat i och ur rutor, försökt ändra inställningar i webbmail. En skickatmapp går att radera, men hamnar i papperskorgen som inte går att tömma! Fy tusan vad jag blir less på detta mappsvammel och jag är inte ensam som undrar vad man skall ha alla mappar till.

 

Provade idag Windows Live Mail och den är lite stillsammare, men de två konton jag skapade ser olika ut. Det ena har Utkast under Inkorgen medan det andra har det i [Gmail]. Det ena kontot har mappen Alla mail och det andra inte.

 

Generellt gillar jag TB bättre än WLM, men Gmails mappraseri gör att jag snart ger upp TB!

 

Inte utan att man saknar gamla trotjänaren Outlook Express! :)

 

Någon som har en Sesam öppna dig-lösning? :D

post-1185-0-16069800-1412799460.jpg

Redigerad av Sir_N
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar si3rra!

 

Men nu vill jag ha IMAP för att behålla mailen på servern, så att de är läsbara även i mobilen. (Man kan visst köra POP3 och ändå behålla en kopia på servern, men har för mig att det bara funkar för inkorgen.)

 

Sonymobilens e-postapp kan hantera Gmails mappstruktur och presentera den på sitt eget (bra) sätt, se bild.

 

Det lutar åt att byta till Windows Live Mail, den är mindre hispig an Thunderbird. Trist, jag har alltid gillat TB.

 

/Sir_N

post-1185-0-95605900-1412932784_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Sonymobilens e-postapp" är just googles egna app, så det vore ju något konstigt om den inte klarade av det.

Som sagt, annars är det att ta bort alla mappar i TB sen importera dem från servern, för mappar och meddelanden "speglas" ju bara mellan enheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar förstås att hantera din e-post där. Fungerar problem- och strulfritt. ;)

 

Jaha! men det är ju offtopic!

 

Nu har jag flera e-postkonton att hantera, det blir lite stökigt med webbmail att logga in, logga ut, logga in osv. Smidigare med en e-postklient.

Redigerad av Sir_N
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Sonymobilens e-postapp" är just googles egna app, så det vore ju något konstigt om den inte klarade av det.

Som sagt, annars är det att ta bort alla mappar i TB sen importera dem från servern, för mappar och meddelanden "speglas" ju bara mellan enheterna.

 

Så sant si3rra! Men jag använder inte Gmailappen utan den generella e-postappen, men den kommer ju också från Androidvärlden...

 

Alla oönskade mappar går inte att raderai TB. Lite kuriosa, när jag skickar mejl från PCn så hamnar de i "Skickade mail", men när jag skickar från mobilen, så hamnar de i "Skickat" i PCn!

 

Jag byter till WLM, den är lättare att konfigurera! EOD.

 

Trevlig helg!

Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha! men det är ju offtopic!

 

Nu har jag flera e-postkonton att hantera, det blir lite stökigt med webbmail att logga in, logga ut, logga in osv. Smidigare med en e-postklient.

Du hade börjat överväga alternativ, så jag gav ett (WLM vill man ju slippa). ;)

 

Gmail kan importerat e-post från fem andra adresser (förutom att du förstås kan vidarebefordra e-post från andra konton för att hantera den på ett ställe), och du kan skicka e-post från de andra (upp till) fem adresserna från Gmail.

 

Samla e-post från olika konton med Mailhämtaren

 

Change the “From” address when replying or forwarding

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade börjat överväga alternativ, så jag gav ett (WLM vill man ju slippa). ;)

 

Gmail kan importerat e-post från fem andra adresser (förutom att du förstås kan vidarebefordra e-post från andra konton för att hantera den på ett ställe), och du kan skicka e-post från de andra (upp till) fem adresserna från Gmail.

 

Samla e-post från olika konton med Mailhämtaren

 

Change the “From” address when replying or forwarding

 

Okej, tack för info JoWa!

 

Jag har sett detta med import av andra mailkonton till gmail, men inte satt mig in i det. Blir det inte rörigt när allt blandas i en inkorg? Fast de kanske går att sortera mha etiketter...

 

Just nu känns det som jag bränt allt krut på TB-eländet, får nog vila huvudet ett tag innan jag tar nya tag! :mellow:

 

Just nu har jag två konton i TB och två i WLM, för att känna mig för.

 

/Sir_N

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det inte rörigt när allt blandas i en inkorg? Fast de kanske går att sortera mha etiketter...

Jag har en primär adress som hamnar helt obehandlat i inkorgen. Sedan har jag ytterligare några adresser som automatiskt taggas/sorteras för sig själv med etiketter. Funkar klockrent för mitt behov. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en primär adress som hamnar helt obehandlat i inkorgen. Sedan har jag ytterligare några adresser som automatiskt taggas/sorteras för sig själv med etiketter. Funkar klockrent för mitt behov. 

 

...och världens övervakningsorganisationer tackar och bockar! :rolleyes:  Nu behöver man inte ens "samla in" data, eftersom allt redan ligger samlat hos Google. Och om 30 år, när du har blivit "rik och mäktig", alternativt storskurk, behöver överhögheten bara öppna paketet för att hitta det som kan krossa dig.

Fast det är klart... du har ju "rent mjöl i påsen".  ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son jag tillhör de 0,43% i Sverige som är mest insatta i integritetsdebatten så du behöver inte förklara för mig, jag har gjort ett medvetet val.

 

Det vet jag! Det var heller inte dig jag i första hand försökte förklara för. Det var de andra 99,57 procenten, varav någon promille sannolikt läser ditt inlägg.  ;)

 

Edit:

Vilken debatt föresten? Den debatten dog i samma ögonblick som alliansen fulade igenom Bodströms övervakningsprogram, i lagstiftande församling.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...