Gå till innehåll

Skapa Bootbar usb för win 8.1


Beldia

Recommended Posts

Ursäkta , men jag hittar inte något om detta

 

Har win 8.1 img o licence nyckel

 

Men min dotters bärbara har ingen dvd och det går inte komma åt recover partionen

 

Så jag vill göra en bootbar Usb sticka o få alla filer dit

 

Någon som kan ge mig en bra guide o vilka tool ska jag använda

 

 

Mvh

 

 

Beldia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en nyare dator så är det säkert EFI BIOS, och då fungerar det troligen inte med "Windows 7 USB/DVD Download Tool".

Det gör dock inte så mycket, eftersom det är enklare än någonsin att skapa en bootbar "win 8.1-pinne".

Formatera usb-minnet som FAT32 (NTFS funkar inte med EFI) och kopiera samtliga filer från Windows-CDn/-avbilden till pinnen, så är det klart. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det där verktyget fungerar bra, men om jag inte minns fel, så innebär det en seg nedladdning av ny installationsavbild... man kan alltså inte använda den iso man redan har?
 
Kan väl tillägga att metoden att skapa 8.1 boot-media, som jag beskriver ovan, även gäller för Windows 7 och 8, i EFI-läge. Fast då krävs ytterligare en liten filoperation, om det är 64-bitars system man vill skapa.
 
Eftersom "alla" nu undrar hur det går till, så har jag nedtecknat hela proceduren som en liten guide... vilken följer här.  ;)
 

Formatera först USB-minnet med FAT32 filsystem. Det kan göras på många sätt, men
kommandotolken har alla tillgänglig och då kör man följande kommandon i tur och ordning...

diskpart
list disk            (visar en lista över anslutna diskenheter
select disk x             (x är usb-minnets nummer från listan i förra kommandot)
clean                 (rensar usb-minnet från gamla partitioner)
create partition primary     (Skapar en ny primär partion)
select partition 1         (Fokuserar den nyskapade partitionen)
active                 (Anger partitionen som en aktiv systempartition)
format fs=fat32 quick         (Formaterar partitionen med FAT32 filsystem)
assign                 (Tilldelar usb-minnet en enhetsbokstav)
exit

När nu förberedelserna är klara behöver du bara kopiera samtliga filer från din Windows-CD/iso-fil, till usb-minnet, så är det klart att installera Windows.
För 64-bitars Windows 7 och 8, krävs dock ytterligare en operation, som inte behövs på Windows 8.1 eller 32-bitars Windows 7/8. Är det boot-media för 64-bitars Windows 7/8 du vill skapa måste du nu göra följande...

På usb-minnet kopierar du filen "bootmgfw.efi" från "sources/install.wim" och klistrar in den i "efi/boot", (fortfarande på usb-minnet) samt döper om den till "bootx64.efi".
För att kunna kopiera "bootmgfw.efi", måste man öppna "install.wim" och det görs lämpligen med t.ex 7-Zip, så slipper man en tidsödande uppackningsprocedur.

 

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt ja, men frågan är om man bör lita till ett tredjepartsprogram (som inte ens är öppen källkod) för något så viktigt som operativsystemets installationsmedia? Att släppa garden innan man ens har startat datorn, är närmast oansvarigt enligt min mening, men det är ju min personliga åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det där verktyget fungerar bra, men om jag inte minns fel, så innebär det en seg nedladdning av ny installationsavbild... man kan alltså inte använda den iso man redan har?

 

Kan väl tillägga att metoden att skapa 8.1 boot-media, som jag beskriver ovan, även gäller för Windows 7 och 8, i EFI-läge. Fast då krävs ytterligare en liten filoperation, om det är 64-bitars system man vill skapa.

 

Eftersom "alla" nu undrar hur det går till, så har jag nedtecknat hela proceduren som en liten guide... vilken följer här.  ;)

 

Formatera först USB-minnet med FAT32 filsystem. Det kan göras på många sätt, men

kommandotolken har alla tillgänglig och då kör man följande kommandon i tur och ordning...

diskpart
list disk            (visar en lista över anslutna diskenheter
select disk x             (x är usb-minnets nummer från listan i förra kommandot)
clean                 (rensar usb-minnet från gamla partitioner)
create partition primary     (Skapar en ny primär partion)
select partition 1         (Fokuserar den nyskapade partitionen)
active                 (Anger partitionen som en aktiv systempartition)
format fs=fat32 quick         (Formaterar partitionen med FAT32 filsystem)
assign                 (Tilldelar usb-minnet en enhetsbokstav)
exit

När nu förberedelserna är klara behöver du bara kopiera samtliga filer från din Windows-CD/iso-fil, till usb-minnet, så är det klart att installera Windows.

För 64-bitars Windows 7 och 8, krävs dock ytterligare en operation, som inte behövs på Windows 8.1 eller 32-bitars Windows 7/8. Är det boot-media för 64-bitars Windows 7/8 du vill skapa måste du nu göra följande...

På usb-minnet kopierar du filen "bootmgfw.efi" från "sources/install.wim" och klistrar in den i "efi/boot", (fortfarande på usb-minnet) samt döper om den till "bootx64.efi".

För att kunna kopiera "bootmgfw.efi", måste man öppna "install.wim" och det görs lämpligen med t.ex 7-Zip, så slipper man en tidsödande uppackningsprocedur.

Jo man var tvungen att ladda hem iso filen, gick inte att använda den man hade, men det gick rätt fort att få hem den ändå

Så det verktyget var helt perfekt för mina behov

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...