Gå till innehåll

Problem med Telia och Cisco!


Gå till lösning Löst av _at1981_,

Recommended Posts

Hejsan!

 

 

---

Utrustning:
Telia modem + router: Technicolor TG799TSvn v2

Cisco-router: Linksys E3000

Operativsystem: Windows 8.1 (min dator) / Windows 7 (föräldrarnas dator)

 

---
Eftersom det första telefonjacket finns vid föräldrarnas dator så är det Telias utrustning som förenar deras dator och telefonjack åt och sedan har jag den röda nätverkskabeln från det röda uttaget på baksidan av Telias utrustning till det gula ("Internet") uttaget på Ciscos utrustning. (Vid föräldrarnas dator är hastigheten ca: 18 m/bit sek)

 

---

Med denna utrustning så fungerar det trådlösa alldeles utmärkt ca: 10m bort (ca: 15 m/bit sek) men på andra sidan en vägg sedan så halveras kapaciteten (ca: 7 m/bit sek) och ca: 12m bort är det mellan 0-2 M/bit sek då mitt rum är längst bort i huset.

 

---
Nytt modem från Telias erhölls i samband med att vi uppgraderade vårt Internet men eftersom Telias utrustning är en kombination av modem och router så kan jag omöjligt komma åt Cisco-utrustningen via "192.168.1.1" utan när jag skriver in det så når jag bara Telias utrusning oavsett om det är från min dator eller föräldrarnas dator.

 

Via nätverkslistan så känner den dock av Cisco-nätverket men när jag inte kan konfigurera det (kommer inte åt det via "192.168.1.1") så får jag det inte att fungera då det har längre räckvidd än Telias egen utrustning för trådlös överföring.

---
Nu undrar jag bland annat om ni har något svar på hur jag skall komma åt konfigurationssidan för min Cisco-utrustning så att den uppfyller router-funktionen och att Telia-utrustningen endast uppfyller funktionen som modem?

---
Har ni några övriga tips är ni mer än varmt välkomna att dela med er av dem också! :).

 

---

Jag har provat reseta Telias utrustning och Ciscos utrustning med en nål i resethålet på resp. enhet men det verkar inte förändra någonting alls.

Målet är som sagt att jag skall kunna använda Internet från min egen dator med helst via trådlöst nätverk.

 

 

MVH Alexander T !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju börja med att stänga av routingen i telias låda, om det går. Telias prylar brukar vara låsta lite här och där. Anslut med kabel och gå till adressen http://192.168.1.254 (enligt telia). Kolla i Technicolor-manualen hur du stänger av routingen.

Du kan också ansluta till Cisco-burken med kabel, och köra ipconfig /all i kommandotolken, så bör du kunna se vilken gateway du fått. En kvallificerad gissning är 192.168.24.1

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får kontakta Telia och begära att de ska skicka signal till din router att den ska bryggas så den bara fungerar som modem. Fick själv göra det för några månader sedan när jag bytte till Telia. Kan vara att dem har ändrat så att man idag kan göra bryggningen själv. 

 

Observera att du ska ansluta Ethernetkabeln som går till Cisco-routern till port 4 ditt modem, annars fungerar det inte när den är bryggad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte allt detta upprepande om att det är en Cisco router, det är en Linksys router och företaget Linksys ägs numera av Belkin.

Cisco är en tillverkare av nätverksprodukter, och produkten heter inte Cisco-router, utan kallas till vardags just bara Router.

 

Stämmer i övrigt som Fredde säger, du kopplar in din router (Linksys) och sedan kontaktar Telias kundtjänst via telefon eller chatten på deras hemsida så hjälper dem dig att sätta Technicolor boxen i s.k "bridge-mode" som gör att den slutar vara en router och istället låter din externa sköta routnings  funktionen.

 

Dock:


Om du har vår TV-tjänst också så är det några funktioner som inte är kompatibla i bryggat läge, det gäller Spotify via TVn och våra appar för smarta mobiltelefoner: Zappa och Spela in. Övrigt påverkas inte. Ditalbox och eventuell extra telefoniadapter kopplas till port 1, 2 eller 3.

 

Källa: http://eforum.idg.se/topic/341760-thomson-799v2-i-bryggat-l%C3%A4ge/

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att om Telias router bryggas går det inte att ansluta föräldrarnas dator till den utan då måste den datorn också anslutas till Linksys-routern. Om man inte vill det utan i stället vill använda Linksys-routern som switch och trådlös accesspunkt är det enklast ansluta kabeln från Telia-routern till en LAN-port på Linksys-routern, inte Internet-porten, dessutom ska DHCP stängas av i Linksys-routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • Lösning

Hejsan allesammans!


Jag kan med enorm glädje berätta att problemen blev som bortblåste tackvare NETGEAR-Repetern från Kjell och Company!
(Nu fungerar även min Nintendo 3DS XL och Wii U utan problem när det gäller nätuppkoppling)

 

MVH Alexander T !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...