Gå till innehåll

Hitta dubbletter av filer?


Bigfoot13579

Recommended Posts

Hej, jag har "säkerhetskopierat" alldeles för många filer och mappar nu på olika ställen under åren och har totalt tappat kontrollen. :-( Vill ha tillbaka kontrollen :-s...

 

Vad jag är ute efter eller vill ha hjälp med är: Hur hittar jag dubbletter och med vilket program? Jag har provat ett antal program redan men jag hittar inte funktionen jag är ute efter så jag vet vad jag gör!?

Det finns ju en uppsjö av olika program som hittar dubbletter men de hittar ju ALLA dubbletter i ALLA mappar!??

 

Vad jag vill är att lägga till en specifik mapp (en originalmapp) och i den finns det t.ex 25 filer och då vill jag att programmet ska tala om i vilka ANDRA mappar samma filer finns. Eftersom jag har skapat en originalmapp så kan jag radera filerna i de andra mapparna.

De program som jag har testat talar ju om vilka dubbletter det finns i ALLA mappar som ingår i sökningen.

 

Några tips?

 

Med vänlig hälsning Peter

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller onekligen att vara försiktig, när man raderar viktiga filer. Jag har lärt mig att det är bättre att ha dessa dubbletter kvar och köper hellre en billig extern disk. Med billig menar jag, allt mellan 500-800 spänn och helst WD som jag har flera av. Sparar även på laptops och flyttar sedan till dom externa. Det program du efterlyser, finns säkert inte. Jag har tidigare testat liknande program, men litar bara till mig själv, när det gäller att radera och som sagt, sparar numera nästan allt, i alla fall vad gäller bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej OlleBull och tack för ditt svar... Jag är försiktig när jag raderar filer men det skulle vara en hjälp att hitta ett program som fungerar på det sätt som jag försökte förklara :-S Jag har ett antal diskar (oberoende av varandra, interna och externa) där jag sparar mina filer men en rensning eller kontroll efter dubbletter är vad jag vill göra... När jag väl har hittat alla dubbletter och tagit bort dom så tänkte jag säkerhetskopiera alla filer igen... Och precis som du skriver så är det ju bilder som är de filer jag är mest rädd om....

 

Någon annan som har nåt tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bigfoot13579, den 12 Oct 2014 - 09:36 AM, skrev: Bigfoot13579, den 12 Oct 2014 - 09:36 AM, skrev:

Hej, jag har "säkerhetskopierat" alldeles för många filer och mappar nu på olika ställen under åren och har totalt tappat kontrollen. :-( Vill ha tillbaka kontrollen :-s...

 

Vad jag är ute efter eller vill ha hjälp med är: Hur hittar jag dubbletter och med vilket program? Jag har provat ett antal program redan men jag hittar inte funktionen jag är ute efter så jag vet vad jag gör!?

Det finns ju en uppsjö av olika program som hittar dubbletter men de hittar ju ALLA dubbletter i ALLA mappar!??

 

Vad jag vill är att lägga till en specifik mapp (en originalmapp) och i den finns det t.ex 25 filer och då vill jag att programmet ska tala om i vilka ANDRA mappar samma filer finns. Eftersom jag har skapat en originalmapp så kan jag radera filerna i de andra mapparna.

De program som jag har testat talar ju om vilka dubbletter det finns i ALLA mappar som ingår i sökningen.

 

Några tips?

 

Med vänlig hälsning Peter

 

Är det inte bara att ta en fil "original" och sen söka efter den och radera den på ALLA andra platser den finns?

eller vad är det du söker?

 

http://www.anti-twin.com/

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack si3rra för ditt svar, visst kan jag söka efter EN fil på ditt sätt men eftersom jag har tusentals bilder så skulle det bli lite tidsödande att ta en och en :-S Så något annat tips?

 

Tack work för ditt svar men det programmet fungerar inte som jag vill.... Jag vill inte hitta ALLA dubbletter på ex. E: utan jag vill bara hitta dubbletterna som jag har i t.ex mappen Dokument och var dessa dubbletter finns på t.ex E: Det är ju mappen Dokument i detta exempel jag är intresserad av och endast den mappens filer som jag vill se om det finns dubbletter någonstans...  Alltså INTE ALLA dubbletter på E:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack si3rra för ditt svar, visst kan jag söka efter EN fil på ditt sätt men eftersom jag har tusentals bilder så skulle det bli lite tidsödande att ta en och en :-S Så något annat tips?

 

Jag förstår, men fråga är om programmet fattar sökvägen till just din specifika mapp.

Om du väljer "select one in each group" - kommer att underlätta endel iaf?!

post-6485-0-76669500-1413193553_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack si3rra för ditt svar, visst kan jag söka efter EN fil på ditt sätt men eftersom jag har tusentals bilder så skulle det bli lite tidsödande att ta en och en :-S Så något annat tips?

 

Tack work för ditt svar men det programmet fungerar inte som jag vill.... Jag vill inte hitta ALLA dubbletter på ex. E: utan jag vill bara hitta dubbletterna som jag har i t.ex mappen Dokument och var dessa dubbletter finns på t.ex E: Det är ju mappen Dokument i detta exempel jag är intresserad av och endast den mappens filer som jag vill se om det finns dubbletter någonstans...  Alltså INTE ALLA dubbletter på E:

 

Kollade du inte programmet som si3rra länkade? Det fungerar exakt som din beskrivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bigfoot13579, den 13 Oct 2014 - 1:45 PM, skrev:

Tack e-son, jag läste hans text om att söka efter en fil åt gången och tog ingen notis om länken till programmet anti-twin :-o Jag ska prova det när jag kommer hem ikväll.... Hoppas det funkar så som jag vill :-)

 

Med vänlig hälsning Peter

 

Hoppas det kan vara det du söker, får be om ursäkt för det något otydliga inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...