Gå till innehåll

Loggboken


Hampus

Recommended Posts

Tid sedan datorn startades upp första gången, varför jag letar detta beror på att jag nog ser ut att ha något hårdvarufel på gång, och det är mest för att om möjligt se "rimligheten" i att det kan börja dyka upp sånt.

Felet är av intermittent art, och jag försöker "ringa" in det något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intermittent betyder ju "då och då" vilket när det är en mekanisk hårddisk med stor sannolikhet kan vara ytfel på den plats som felet uppstår. Är det en systemdisk, byt ut den till en ny. Den gamla formaterar du och använder till lagringsmedia för allt som kan laddas hem igen.. Dvs inte personliga saker som foton, betyg, CV etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska beskriva felet närmare, men jag håller på med vissa kontroller, och att det dyker upp typ efter 30-50 minuter när jag startat från "kall dator" får mig att misstänka komponentfel, som orsakas av värmeutveckling.

Men jag återkommer när jag har samlat på mig lite mer "data".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså några såna uppgifter finns tyvärr inte i Windows, möjligt att det skulle gå att läsa ut drifttiden ur en hårddisks S.M.A.R.T data.

eller hur många timmar / dag datorn är igång * dagar sedan du köpte den = drifttiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!, men då för jag nöja mig med en överslagsberäkning som ju duger i detta sammanhang, där misstanke om att någon komponent börjat försvagas och troligen i samband med värmeutveckling.

Men tack så länge.

 

Kommer att starta en ny tråd med problembeskrivningen om detta med att datorn "fryses" och enda utvägen att komma vidare är Power off/ omstart.

Skall föra journal över frekvensen på problemet under några dagar för att om möjligt kunna "ringa" in felet närmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...