Gå till innehåll

Minnesproblem


Hampus

Recommended Posts

ser ut som du packat upp och kör filen från ditt usb-minne (k:\), och det går nog inte när den ska skriva till den.

Flytta ut filerna från usb minnet till skrivbordet eller likande och kör  imageUSB därifrån, och dubbelkolla så att sökvägen i steg 3 är samma som därifrån du kör imageUSB

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja memtestet tog längre tid än jag kunde tro, visserligen har jag 16GB RAM, men  tänkte mig väl sådär 2-3 timmar, även om min Acer är 3 år så är den relativt muskulös :) tycker jag.   i7-2600 processor/3,4 GHz.

Testet hittade inga fel, så då lurar uppdatering av av programvaran för SSD:en,

Ok bifogar Memtestresultat.

post-6630-0-16176200-1414655168_thumb.jp

Redigerad av Hampus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Fabriksny från Elgiganten.

Tyvärr så är mitt bredband nere sedan 12 - tiden och beräknas vara igång först vid 17 - tiden och jag vill nog kommunicera via datorn istället för via mobilen, för tempot blir väl så långsamt via mobilen.

 

Hej! Fabriksny komplett dator från Elgiganten.

Tyvärr så är mitt bredband nere sedan 12 - tiden och beräknas vara igång först vid 17 - tiden och jag vill nog kommunicera via datorn istället för via mobilen, för tempot blir väl så långsamt via mobilen.

Redigerad av Hampus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha ja det stormar runt bredbandsbolaget just nu, har du deras zyxel modem med? :)

nej men anledningen att jag frågar är att i instruktionen till att uppdatera står det att den eventuellt inte fungerar till enheter som kommit förinstallerade utan då ska uppdatering hämtas

och tillhandahållas av tillverkaren i detta fall då acer, har du ett komplett modellnummer på datorn så ska vi kika ifall acer har någon sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

he he, dessbättre så har jag 100 Mbit/s fiber, som tur är.

Idag har jag haft frysningar i stort sett varje timme.

Komplett modelnummer, då antar jag att det är på de där små etiketterna, med streckoder och diverse siffror/bokstäver som måste till för att kunna hitta rätt uppdatering.

Så detta duger inte kan jag tänka

Modellnamn Acer AG3610_H Produktserie Aspire G

Predator G3610

 

Faktiskt så finns en genväg Acer updater, men den har aldrig haft något att hämta hem de ggr jag testat att "söka efter uppdateringar" via den.

 

post-6630-0-08529500-1414692053.jpg

Redigerad av Hampus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså när vi nu pratar SSD uppgradering, så kan inte hitta någon på acers supportsidor, kanske så att du ska kontakta acer och dubbelkolla.

För i instruktionerna för uppdateringen hos Crucial står följande

 


OBS:
Denna firmware uppdatering är inte tillämplig på någon Micron SSD som var
köps separat eller som originalutrustning i ett datorsystem.

 

Och vill ju mena att din SSD kom som en del i ett datorsystem, till 90% så borde det inte innebära något problem för uppdateringsprogrammet bör ju säga ifrån om det är något som inte stämmer överense.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag kan försöka  med Acer, men tydligen har flera tillverkare med dem, helt överlåtit till SSD-tillverkarna/leverantörerna att sköta "räddningstjänsten".

 

Dock så undrar jag om risk att man kvaddar Windows i sammanhanget, jag har ju en OEM-licens, men jag har ju "startskivorna" som skapades per automatik när datorn startades upp första gången, och jag har dålig erfarenhet at detta. Fick haveri på min förra dator (HP) som rullat i 4 år, men det verkade som att startskivorna "krackelerat" :angry:  så det lyckades inte, så den skrotades

och ersattes av den jag nu har som tydligen dolde en "sjukdom" i 5184 timmar.

Nu rullar den med stabil felfrekvens 60 minuter mellan frysningarna, så nu ser man till att inte ha något större jobb utan att ta backup innan nästa nedgång.

 

Hur som helst så är ju detta inget som man kan köra vidare på, så det gäller väl att se om det går att hitta en enklare lösning, innan man måste ta till den grova släggan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En "enklare" eller annan lösning, skulle kanske vara att låna eller köpa en annan hårddisk (koppla bort SSDn och köra på den några dagar) och installera Windows på för att prova. Du kan ju hämta ett installationsmedia från internet och kör med det 30 dagar utan licensnyckel eller aktivering.

Skulle väl vara det jag kan tänka mig rakt upp och ner för att utesluta andra eventuella hårdvarufel.

 

Alltså din aktuella Windows installation borde inte påverkas alls, det är väl lite som med BIOS uppdateringar allt går bra, eller allt går åt skogen

Skulle anta att om uppdateringen skulle gå fel eller bli något fel så skulle SSD'n bli i princip obrukbar.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ja det är ju ett alternativ faktiskt, tänkte inte på "provperioden" 30 dagar. Har kollat en del på Acer:s hemsida, och det typiska är ju att när garantier har gått ut så leder de flesta vägar till en återvändsgränd.

Men på måndag ska jag ringa deras betalnummer för att om möjligt få något tips. Så nu tar vi paus för denna vecka.

 

Ha en trevlig helg

Hampus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som kuriosainfo, jag har också en i7 cpu och minnen som "ska" kunna köras 1333 men om jag gör det kraschar datorn precis som din..

Lösningen för mig är att sänka hastigheten på mina minnen för att allt ska funka.

 

Nu säger jag inte att du har samma fenomen, men det kan vara värt att testa att sänka farten lite

 

Problemet sitter i kernel-programvara i cpu

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med betalnummer verkade oroande och mycket riktigt som det står 13 :- minuten! Du kan få ringa mig för sisådär 8 :- minuten kan vi säga, så får du handskrivet kvitto och så drar vi av momsen :P skämt och sido.

Prova absolut först på de kostnadsfria och lokalsamtalstaxa nummren innan du ruinerar dig i något som det är ganska stor risk att dem inte vet något om ändå!!

Och tycker gott dem kan ta det som "garanti-ärende" då de flesta säkert inte använder sin dator 5000 timmar under garanti-tiden, om inte annat så är det ju faktiskt ett fabrikationsfel som fanns

där redan när du köpte datorn. Påtala det och hoppas på det bästa :)

 

Quote

Kostnadsfri support inom garantitiden: 060 – 10 25 00*

För support på en dator köpt från Elgiganten: 0771 - 115 115

 

Venoms, välkommen, bra med lite input och nya ideer.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#39 Ok. ja "ingenting är omöjligt" när det gäller datorer, men hade du samma frekvens på "frysningarna" i mitt fall  gäller 60 minuter och det stämmer helt med  felbeskrivningen från Micron.

 

#40 Har  hittat rät drivrutin till min SSD, men så  kollade jag köpdatum på min dator och såg att det är drygt 1 månad kvar  innan det gått 3 år sedan köpdatum, och eftersom felet fanns när jag köpte datorn så gäller konsumentköplagen, och då

väljer jag att lämna in den till Elgiganten bl.a om det skulle uppstå annat strul under uppdateringen, så är det deras problem i det läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde inte så noggrant analys som du men frysningarna kom ofta och det enda som hjälpte var omstart. Efter omstart så kunde det gå tio min till två timmar innan nästa frysning. När jag sänkte farten på mina minnen har allt fungerat bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den felbeskrivning som Micron Technology och Crucial lämnat stämmer till 100% med hur min dator reagerar, just exaktheten med antal timmar 5184, samt att omstart krävs varje timme

gör att jag nog går vidare med detta case, och nu när jag tydligen kan åberopa Konsumentköplagen så får Elgiganten ta över ärendet.

 

Men 1000 tack för hjälpen jag fått här, och jag återkommer och berättar hur det slutade.

 

Med vänlig hälsning

Hampus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag så fick jag även  2 st drivrutiner från Elgiganten suppport, och den ena var samma som jag själv grävt fram, så det var bara att packa upp och "köra" och nu har min dator rullat utan avbrott i drygt 3 timmar, så  då verkar

problemet vara löst.  

 

Så sammanfattningsvis  så tycker jag att detta var en mycket bra och lärorik tråd för min del

:D  :D  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tack för att du återkom med information :)

Ska bara rätta lite, det du fick var ingen drivrutin utan det var programvaru/firmware uppdatering till din SSD (alltså programvaran i enheten) precis den vi pratat om tidigare! :D

Måste säga att det ger lite känsla av seger att vi kunde isolera ditt problem till 90% säkerhet och du kunde få det löst på ett säkert sätt!

Var dem bra att prata med på elgiganten och löste dem det åt dig på en gång, så det verkade varit ett välkänt problem?

 

Bara för kuriosa så kan du säkert se nu om du startar HDD Guardian att raden "firmware version" har ändrats från 000002 som du hade tidigare till ett något högre nummer (gissar 007h).

Hoppas det ska fungera till 100% för dig nu och återkom gärna här i tråden eller i ett privat meddelande till mig om hur det går för dig längre fram! :)

 

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jo så sant, firmware.

 

Det var ju genom ditt kunnande och att gå systematiskt tillväga som vi kom fram till felkällan, och som jag skrev tidigare, faktiskt en rolig färd att få åka med i det som är överkurs för mig. :)

 

När det gäller Elgiganten så  besökte jag  butiken där jag köpte min dator, och där verkade man inte så bekant med felet, men dom ringde deras egna datorsupport i Växjö. och där var det

inget obekant problem, så jag fick uppdateringarna nedladdade till USB.

 

Och nu står det 070H som versionsnummer.

 

Så utan din hjälp har jag nog fått skicka datorn till Växjö, och antagligen fått strida vad det gäller kostnaden.

 

 

 

Jättetack för din hjälp och vi lär nog ses här igen :)

 

Hampus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...