Gå till innehåll

Radera poster i Excel-lista!


Recommended Posts

Hejsan!


Om jag t.ex. i kolumn A lodrätt skriver följande:

a b b c d e e e f f g h i j k l l m m m m n o p p


---
Nu är min fråga hur jag skall göra för att Excel per automatik skall radera alla bokstäver som förekommer mer än en gång
så att slutresultatet ser ut så här:
(Detta gjorde jag manuellt, men jag vill att det skall ske per automatik)
 

a c d g h i j k n o


---
Med Excels filtreringsverktyg som jag har försökt mig på blir slutresultatet så här: (Så vill jag inte ha det)
 

a b c d e f g h i j k l m n o p


--- ---
Syfte:
Om jag får det att fungera som jag vill skulle jag spara enormt med tid i mitt arbete :).

Om jag har en utskickslista på 2000 namn till ett seminarium och sedan anmäler sig 500 personer.
När jag skall skicka ut en påminnelse vill jag att Excel enbart skall redovisa de e-postadresser som INTE förekommer två gånger utan
enbart behålla dem som förekommer en enda gång. (De som anmält sig behöver ju inte få en påminnelse)
-> Jag klistrar in alla mailadresser i en lista på de som fick originalutskicket och sedan i samma lista på de som redan har anmält sig
så att Excel har något att utgå ifrån när det gäller att upprätta en lista per automatik för ett påminnelseutskick.

Excels grundläggande funktioner fungerar inte så bra för mig tyvärr då det inte raderar dubletter utan behåller en kopia av dubletten eller
hur jag skall uttrycka mig men jag hoppas mina exempel ovan hjälper er att förstå min text lite bättre!


Tack på förhand för er hjälp! :)
MVH Alexander T !! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv så här en tom kolumn(t.ex kolumn B), givetvis får du anpassa efter dina förutsättningar:

=ANTAL.OM($A$1:$A$4;A1)

 

Då får du en kolumn med siffror för hur många gånger vart värde i kolumn A förekommer i kolumn A i kolumn B. Nu är det bara att filtrera bort de rader som är större än 1 i kolumn B

 

Bok1.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...