Gå till innehåll

BLUE SCREEN - HJÄLP!


MiracleTear

Recommended Posts

Hej!
Först - jag har ingen större erfarenhet alls av datorers teknik och liknande så jag ber om ursäkt om min förklaring på problemet görs dåligt. Jag har dock en datorkunnig sambo, men eftersom vi inte fått det att funka och han inte är hemma tänkte jag att jag skulle försöka ta tag i problemet själv. Jag har ingen aning om vilka av mina dators specifikationer som är intressanta så jag skrev ner allt från dxdiag och via andra sätt. Är det några spec jag missat som är intressanta får ni skrika till. Sambon har byggt min dator.

DATORNS SPEC:
Operativsystem: Windows 7 Professional 64 bitar (6.1, build 7601)
Service Pack 1
Klassificering; 5,7

Processor: Intel® Core i5-2500K CPU @ 3.30 GHz (4CPUs) ~ 3.3 GHz
Installerat minne (RAM): 8,00 GB

Grafikkort: ASUS P8Z68V-PRO GEN3

Systemtillverkare: System manfucaturer
Systemmodell: System Product Name
Bios: Bios Date: 11/09/12 13:22:29 Ver: 36.03
Minne; 8192 MB RAM
Växlingsfil: 2274 MB används, 14042 MB är tillgängligt
DirextX-version: DirectX 11

Bildskärm: Enhet:
Namn: NVIDIA Quadro 4000

TIllverkare: NVIDA

Kretstyp: Quadro 4000
DAC-typ: Integrated RANDAC
Uppskattat total minne: 12727 MB

Aktuell buldskärmsläge: 1920x1060 (32 bit) (60 Hz)
Bildskärm: Allmän PnP-bildskärm

Drivrutiner: 
Huvuddrivrutin: nvd3dumx.dll,nvwgf2umx.dll,nvw
Version: 9.18.13.745
Datum: 2012-11-06 10.34.25
WHQL-signerad: ja
DDI-version: 11
Drivrutins-modell: WDDM 1.1

DirectX-funktioner: 
DirectDraw -accelaration: Aktiverad
Direct3D-acceleration: Aktiverad
AGP-struktursacceleratioN: Aktiverad

PROBLEMET:
För några månader sedan köpta min sambo ett nytt grafikkort till min redigeringsdator (Jag redigerar med AVID) Det var begagnat. Han satte i det och allting såg bra ut. Jag har dock inte redigerat sedan i våras (dvs. att jag inte använt datorn sedan vi satte in det nya grafikkortet). Förra veckan var första gången jag använde datorn då jag skulle börja med ett nytt redigeringsprojekt. Då fick jag dock stora problem med blue screen. Efter blue screen dök upp startades datorn om automatiskt. Trots att inte jag har använt datorn så har dock min sambo använt den en gång för att spela - då hade inga problem uppstått. 

Nu har jag dock problemen. Blue screen dyker upp när jag konverterar filer, importerar filer (ibland klarar datorn 2 timmar och ibland dyker blue screen upp redan efter 10 minuter). Det har ingenting med AVID att göra då detta även händer när jag konverterar i MPEG STREAMCLIP och ibland händer det även när jag klickar runt i datorn. Jag har ingen aning om det har med mitt nya grafikkort att göra, men det känns rimligt då jag inte haft dessa problem sedan vi bytte det. Jag har dessvärre inte kvar mitt gamla grafikkort då det är sålt.

Jag har fått upp två olika meddelanden" PNF_LIST_CORRUPT" och "MEMORY_MANAGEMENT". Vi har testat att installera om Windows och även installera om alla de program jag har i datorn och även att uppdatera grafikkortets drivrutin och BIOS. 

Min sambo lyckades få det att funka igår när vi uppdaterade BIOS och jag importera filer över natten. Allting gick bra - inga problem alls. Men när jag klickade runt imorse fick jag blue screen igen. Denna blue screen såg dock annorlunda ut än de jag fått tidigare. Jag hann tyvärr inte läsa vad det stod. Men det var inte mycket text. Det stod att massa uppdateringar behövde göras när datorn startades om. Så jag började uppdatera via Windows Update. Mitt i uppdateringen fick jag ännu en blue screen. Jag lyckades uppdatera allt nästa gång. Så nu är alla viktiga uppdateringar installerade. Jag uppdaterad sedan prestandaklassificeringen.

Någon som vet vad problemet kan bero på? Vad vi ska göra här näst? Tack på förhand!
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova först att hämta och installera en ny drivrutin för ditt grafikkort, din nuvarande är från 2012 - http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/79255/en-uk

Hämta http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html och bifoga information från den

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...