Gå till innehåll

F12-tangenten på HP-datorer


-64

Recommended Posts

Jag har en äldre bekant, något datorovan, men mest osäker inför "tekniska apparater". Vederbörande har just nu uppkoppling med RJ 45-kabel mellan modem och dator, men vill ha trådlöst. Modemet är både för trådlöst och kabelanslutet. Alltså valbart.

 

Nu kommer det svåra. Datorn, en HP, bärbar ca 7 - 8 år gammal. Typ och modell är okänt just nu. Den finns dessutom 50 mil härifrån så jag kan inte kolla något. Personen själv har nog inte tillräcklig kunskap i ärendet, så det kan bli svårt att ge något bestämt råd. Jag har i min närhet två HP Pavilion 17" bärbara datorer. Den ena två år gammal och den andra bara lite mer än ett ½-år. Båda dessa samt en ytterligare en HP-dator som jag känner till, 2 ~ 3 år gammal har funktionstangenten F12 som omkopplare mellan trådlöst eller sladdansluten uppkoppling.

 

Så nu undrar jag: Ni som har några år gamla bärbara HP-datorer, har ni den funktionen i F12-tangenten?

Om någon vet mer exakt, när kom den funktionen? Eller om man säger så, vilken är den äldsta kända HP-datorn med F12-omkopplarfunktionen?

 

På dom båda senare datorerna här är det samtidigt en liten symbol på F12-tangenten, en radioantenn med symboliska radiovågor och en lysdiod som markerar vid kabelanslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min, som är 2-3 år, är inte F12 en omkopplare mellan de två nätverkskorten utan den stänger av resp. sätter på sändaren i det trådlösa nätverkskortet (flygplansläge). Så vitt jag har märkt så används inte det trådlösa nätverket så länge som det finns en fungerande kabelanslutning.

Kan du inte fråga om personen har en sån antennsymbol på F12?

För 7-8 år sen var det rätt vanligt med en knapp på någon av datorns sidor.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, men personen är lite svår att nå tidvis. Därför var min tanke att skriva en liten "bruksanvisning" som hon får läsa själv nästa gång hon är vid datorn. Dessvärre kan det mycket väl dröja en tid, månader ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...