bonusvita Postad November 15, 2014 Dela Postad November 15, 2014 Jag försöker skapa ett dokument där jag skall ha en bild liggandes bakom texten. Och texten skall alltså vara transparant och låta därmed bilden synas i sin helhet. Jag har lyckats med detta förut i mitt gamla program office 2003, men det verkar inte gå att lösa i mitt nya office 365. Eller hur löser jag uppgiften? Se bifogad fil (Ej transparant) på hur jag menar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
fredde Postad November 15, 2014 Dela Postad November 15, 2014 Infoga en bild i Word-dokument. Klicka på rektangeln för inställning av Layoutalternativ. Välj alternativ "Bakom text", kanske går med "Framför text" också. Välj Teckenfärg och "Toning" och "Fler Toningar", längst ner till höger under "Formatera texteffekter" hittar du "Transparens". Ställ in "Transparens" och skriv din transparenta text. Klart Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
bonusvita Postad November 15, 2014 Författare Dela Postad November 15, 2014 (redigerade) Jag kanske uttryckte mig fel med min överskrift... På något vis så kommer den vita bakgrunden på dokumentet med i texten. Se bild ovan. Och det är den vita bakgrunden som skall bort... Din förklaring Fredde, transparerar bara texten, men inte bakgrunden så att bilden framträder med texten ovanpå. Så hur får jag bort den vita rutan som texten står i och som därmed döljer bilden? P.S. Ditt bifogade dokument har jag ej behörighet att öppna, så vad som finns däri, har jag ingen aning om... Redigerad November 15, 2014 av bonusvita Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
fredde Postad November 17, 2014 Dela Postad November 17, 2014 (redigerade) Vad lustigt, jag kan inte öppna den själv . Transparent_just.docx Det går att göra bilden transparent nästan på samma sätt som man gör texten transparent. Redigerad November 17, 2014 av fredde Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
bonusvita Postad November 17, 2014 Författare Dela Postad November 17, 2014 Ja det går... Men i mitt program så verkar ingenting fungera om jag inte först börjar med ett tomt blad och börjar med att lägga in en bild och sedan därefter skriver in texten, då fungerar det precis och exakt så som jag önskar och hela tiden ville... Men om jag senare vill byta ut bilden för att den inte längre är aktuell, så går inte det om jag inte börjar om från början igen... Det är och har alltså blivit någonting jobbigt och komplicerat på ett ämne som borde vara enkelt och simpelt. Och du fattar nog vart man hamnar i det läget... Risken är stor att programmet åker i papperskorgen och jag återgår till mitt gamla office... För det här är inte det enda problemet, menysystemet ska vi inte prata om, hittar nästan ingenting där... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
e-son Postad November 18, 2014 Dela Postad November 18, 2014 Kan man anta att filen ursprungligen är skapad i Office 2003? I så fall är filformatet .doc. Prova att spara om originalfilen i nya standardformatet .docx, så kanske det fungerar bättre. Ett långskott, men man vet aldrig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
fredde Postad November 18, 2014 Dela Postad November 18, 2014 (redigerade) Du kan flytta bilden utan att texten flyttas, då borde du kunna lägga en annan bild på samma ställe som den första bilden. Om man ska hålla på med bilder och text ovanpå varandra så är MS Publisher ett mer lämpligt program. Du kanske har detta program redan? Jag ser att du bytt upp dig ända från Office 2003 och då är det ett ganska stort steg. Jag hade precis samma problem när jag bytte till Office 2007 för några år sedan. Det tog ett par timmar men sen började man vänja sig och började hitta bättre i programmet. När man vant sig så ser man fördelarna och har konstaterat att Office 2007 och framåt är bättre på nästan alla områden. Jag använder funktioner som jag tyckte var avancerade och svåra att utföra som blir ganska enkla i Office 2007-2013, som t.ex kopplad utskrift mellan Word, Access och Excel. Ge det chans, jag tror inte du kommer att ångra dig. Annars finns det andra moderna gratisalternativ som LibreOffice som är mer likt Office 2003. Edit Gör som e-son skriver. Använd de nya filformaten så mycket som möjligt, bl.a eftersom filerna blir mindre. Redigerad November 18, 2014 av fredde Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
bonusvita Postad November 18, 2014 Författare Dela Postad November 18, 2014 (redigerade) Jag har båda varianterna. Jag har dokument i 2003 och konverterade och även helt nya anpassade för 365. Och det går inte inte... Jag har kollat publisher, men nej. Detta dokument är alltså mitt personliga brev där en bild på mig ligger som bakgrund. Alltså ett brev som jag nu i min arbetslöshet skickar ut till potentella arbetsgivare. Och då jag vid varje tillfälle måste ändra på texten lite granna här och där, och då bilden måste var så up-to-date som bara är möjligt. Så blir ett lätt jobb svårjobbat när jag inte lyckas få min design att fungera och visas så som jag vill på grund av att nån idi** på det där stället i Seattle har gjort någon förändring som jag inte finner orsaken på. Brevet är samtidigt en mall, så att jag slipper skriva nytt brev varje gång, men tydligen är det, det jag måste... Och libre, nej - Aldrig igen! Redigerad November 18, 2014 av bonusvita Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
johnh3 Postad November 20, 2014 Dela Postad November 20, 2014 Man ska ha i åtanke att det ibland är olika filformat och konvertera kan bli problematiskt ibland. Kan tipsa om Påvels Blogg: http://pavel.frimix.se/2010/11/28/varfor-microsofts-ooxml-format-aldrig-kan-bli-en-standard/ Mycket tips där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Recommended Posts
Delta i dialogen
Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.