Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag försöker skapa ett dokument där jag skall ha en bild liggandes bakom texten.

Och texten skall alltså vara transparant och låta därmed bilden synas i sin helhet.

Jag har lyckats med detta förut i mitt gamla program office 2003, men det verkar inte gå att lösa i mitt nya office 365.

Eller hur löser jag uppgiften?

Se bifogad fil (Ej transparant) på hur jag menar.

 

 

 

post-13602-0-40134300-1416069091.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Infoga en bild i Word-dokument.

Klicka på rektangeln för inställning av Layoutalternativ.

post-1361-0-28785100-1416071246.jpg

Välj alternativ "Bakom text", kanske går med "Framför text" också.

Välj Teckenfärg

post-1361-0-68407500-1416071970.jpg

och "Toning" och "Fler Toningar", längst ner till höger under "Formatera texteffekter" hittar du "Transparens".

post-1361-0-37544400-1416072025.jpg

Ställ in "Transparens" och skriv din transparenta text.

Klart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske uttryckte mig fel med min överskrift...

På något vis så kommer den vita bakgrunden på dokumentet med i texten.

Se bild ovan.

Och det är den vita bakgrunden som skall bort...

Din förklaring Fredde, transparerar bara texten, men inte bakgrunden så att bilden framträder med texten ovanpå.

 

Så hur får jag bort den vita rutan som texten står i och som därmed döljer bilden?

 

P.S.

Ditt bifogade dokument har jag ej behörighet att öppna, så vad som finns däri, har jag ingen aning om...

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det går...

Men i mitt program så verkar ingenting fungera om jag inte först börjar med ett tomt blad och börjar med att lägga in en bild och sedan därefter skriver in texten, då fungerar det precis och exakt så som jag önskar och hela tiden ville... Men om jag senare vill byta ut bilden för att den inte längre är aktuell, så går inte det om jag inte börjar om från början igen...

Det är och har alltså blivit någonting jobbigt och komplicerat på ett ämne som borde vara enkelt och simpelt. Och du fattar nog vart man hamnar i det läget...

Risken är stor att programmet åker i papperskorgen och jag återgår till mitt gamla office...

För det här är inte det enda problemet, menysystemet ska vi inte prata om, hittar nästan ingenting där... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man anta att filen ursprungligen är skapad i Office 2003? I så fall är filformatet .doc. Prova att spara om originalfilen i nya standardformatet .docx, så kanske det fungerar bättre. Ett långskott, men man vet aldrig.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan flytta bilden utan att texten flyttas, då borde du kunna lägga en annan bild på samma ställe som den första bilden. Om man ska hålla på med bilder och text ovanpå varandra så är MS Publisher ett mer lämpligt program. Du kanske har detta program redan?

 

Jag ser att du bytt upp dig ända från Office 2003 och då är det ett ganska stort steg. Jag hade precis samma problem när jag bytte till Office 2007 för några år sedan.

 

Det tog ett par timmar men sen började man vänja sig och började hitta bättre i programmet. När man vant sig så ser man fördelarna och har konstaterat att Office 2007 och framåt är bättre på nästan alla områden. Jag använder funktioner som jag tyckte var avancerade och svåra att utföra som blir ganska enkla i Office 2007-2013, som t.ex kopplad utskrift mellan Word, Access och Excel.

 

Ge det chans, jag tror inte du kommer att ångra dig.

Annars finns det andra moderna gratisalternativ som LibreOffice som är mer likt Office 2003.

 

Edit

Gör som e-son skriver.

Använd de nya filformaten så mycket som möjligt, bl.a eftersom filerna blir mindre.

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har båda varianterna. Jag har dokument i 2003 och konverterade och även helt nya anpassade för 365. Och det går inte inte...

Jag har kollat publisher, men nej. 

Detta dokument är alltså mitt personliga brev där en bild på mig ligger som bakgrund. Alltså ett brev som jag nu i min arbetslöshet skickar ut till potentella arbetsgivare. Och då jag vid varje tillfälle måste ändra på texten lite granna här och där, och då bilden måste var så up-to-date som bara är möjligt. Så blir ett lätt jobb svårjobbat när jag inte lyckas få min design att fungera och visas så som jag vill på grund av att nån idi** på det där stället i Seattle har gjort någon förändring som jag inte finner orsaken på.

Brevet är samtidigt en mall, så att jag slipper skriva nytt brev varje gång, men tydligen är det, det jag måste... :(

Och libre, nej - Aldrig igen!

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska ha i åtanke att det ibland är olika filformat och konvertera kan bli problematiskt ibland. Kan tipsa om Påvels Blogg:

http://pavel.frimix.se/2010/11/28/varfor-microsofts-ooxml-format-aldrig-kan-bli-en-standard/

 

Mycket tips där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...