WD Red Nas disk

bonusvita

Recommended Posts

Jag har 2 stycken 3 tb wd red nas diskar.

Som har slutat svara på anrop...

De går helt enkelt inte igång.

Och jag undrar om det finns något sätt att kickstarta igång dem, eller om de är bara att använda som sänke...?

Kan man kanske skruva loss skivan sätta in den i någonting annat, jag har sett att polisen gör så när de vill ha tag på möjlig info på brända diskar, men det knepet kanske inte finns för allmänheten.?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle absolut inte rekommendera att du skruvar upp och grejar med den, i så fall bör du anlita ett företag som vet vad dem håller på med.

http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/privat/

Kan det vara fel på ditt NAS, chassi eller likande, om du kopplar in dem i en dator hittas dem i BIOS/UEFI?

Länk till inlägg

Koppla in i en annan dator och kör "Diskpart" från kommandoraden.

från en kommandpromt med adminrättighet.

Diskpart

Diskpart> List disk

Diskpart> select disk (det nummer som är din disk)

Diskpart> (Nu ska du vara inne i din disk..) Clean

Diskpart> exit

Gör samma med den andra disken.. Nu är de helt tomma och kan monteras i din NAS och ominstalleras.

Du kommer att förlora ALLT som finns på diskarna med detta kommando

Edit: Det bästa är om du gör detta från ett 32bit system..

Själv har jag gjort detta på min Nas då jag råkat ut för samma problem..

Tipset är att gör en disk åt gången, speciellt om du har en RAID1 (spegling), så om du har tur kan återskapa spegeln till den fixade disken.

Vilket NAS-system har du?

Länk till inlägg

Diskarna är lösa, för den nas-hubben jag hade kraschade när båda diskarna kom i och då förlorade jag all information som låg på dem.

Flera 1000 gb med filmer som jag hade tröttnat på att leta efter på flera gamla ide diskar och annat.

Och naturligtvis så kraschade ju allt när jag hade raderat allt, och även slängt en massa gamla ide-diskar. När jag såg att allting fungerade, så .........poff..................

Efter det så har jag haft diskarna lösa, och de har fungerat från och till, och på den ena disken har jag lagt backuper från min ordinarie dator.

Men jag får inte igång någon av diskarna nu, och jag har prövat dem i alla mina 3 datorer.

Jag känner och hör att de börjar snurra, men de hugger inte tag och börjar arbeta...

Men jag har i stort sett ändå gett upp med diskarna, det är nog inte längre någon ide! :(

Edit:

I ikonen "Säker borttagning av maskinvara" finns disken, men där och endast där... Det finns ingen bokstav till var disken är.

Länk till inlägg

De flesta NAS-hubbarna är linuxsystem och den som jag har, är en ix2-200 Iomega numera Lenovo. På den ligger operativet i hårddisken, på hdd1 och inte i hubben som man skulle kunna tro.

Vilken modell på hubb är det?

Det du skulle kunna göra är att sätta upp en egen nas med t.ex. FreeNAS.. men jag skulle fortfarande lägga mina slantar på originalsystemet först.

Länk till inlägg

Jag insåg att jag har haft uppe denna fråga förut...

Se den diskussionen här - http://www.alltomwindows.se/forum/topic/27963-flera-hdd-dog-samtidigt/

Men man glömmer så lätt, och då lade jag ner diskarna i låddan, och glömde helt enkelt bort dem.

Så för ett halvår sedan eller nåt sånt så fann jag dem igen, och använde den ena till backupdisk, och då svarade den fint på kontakt, men det var nog dödsstöten...

Länk till inlägg

Om det är en sådan som länken.. så fungerar systemet så att det ligger en "Firmware" på hårddisken, inte i kabinettsystemet..vilket betyder det att vid byte av hårddiskar så måste systemet installeras om.

Ganska så troligt är att det är någon version av Linux som skapar din NAS. Min iomega fungerade precis på samma sätt.

Länk till inlägg

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.