Gå till innehåll

Komponenter till en stationär dator.


gebe

Recommended Posts

Jag skall be om råd angående datorkomponenter som jag skall låta sätta ihop till en stationär dator. Jag hade tänkt vänta till våren med detta till då nya W10 kommer ut, men jag behöver ha en nu. Jag har funderat på följande:

 

En datorlåda med prioritet på att den skall vara tyst, t.ex. Fractal Design Define R4. En Fractal Design Define Mini Svart skulle säkert också räcka då jag inte skall ha något skrymmande grafikkort.

 

Två stycken 250 GB SSD hårdiskar, Samsung eller Intel. Eller om någon har något annat fabrikat som är pålitligt och bra.

 

En processor med inbyggd grafik som  Intel Core i5 4690K 3,5 GHz. En Intel Core i3 4150 skulle kanske räcka då datorn inte skall användas för spel.

 

Ett moderkort som passar till någon av dessa processorerna.

 

Interminne: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz. Det borde räcka med 8GB och bli över för en bruksdator. Synd att snåla samtidigt skulle jag säga.

 

Ett nätaggregat som bör passa till dessa datordelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte lägga extra-pengar på en tyst låda, intel cpu 1150 med originalfläkt rullar svalt låter "ingenting" - det blir ju den enda rörliga delen.

 

MK Gigabyte B85M- DS3H, mATX - 600:-

Nätagg FSP 400W nätdel FSP400-60APN ATX OEM 85+  -- 325:-

Samsung ellerintel SSD - samma skräp

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det enda som kan ge ljud ifrån sig är ju fläktarna och de kan man ju byta ut ifall de låter för högt

http://www.inet.se/produkt/6308832/be-quiet-shadow-rock-2 och byta till tysta fläktar även till lådan kan man göra.

 


Samsung ellerintel SSD - samma skräp

 

Då blir det nog Intel SSD skulle jag tro. Men tack för svar Marion!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på en i5:a... en i3 duger fint som htpc, men skall du göra något vettigt (multi tasking), så räcker den inte riktigt till. Det blir lite segt, helt enkelt. Originalkylare är som sagt okay, numera.

En bra, tyst och prisvärd burk är Cooler Master Silencio 550. Har byggt ett flertal knäpptysta system i den. Levereras med bra fläktar redan från början, men man bör komplettera med åtminstone en extra i fronten (för att få önskat övertryck i burken). En annan fördel är att den tar ATX-kort, som håller bäst kvallitet. Nackdelen är att den inte är jätteliten... men inte stor heller.

Det som låter mest är ju nätaggregatet... så satsa på be quiet!. Dom håller hög klass. 400W räcker gott till din bestyckning.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du sa e-son så är det nog vettigt att satsa på en i5:a, det skiljer dessutom inte så många hundralappar i pris. Att burken är stor har ingen betydelse, så Cooler Master kan vara ett bra alternativ, och så sätter jag in en till fläkt i fronten. Det skadar inte om det är en tyst fläkt.

 

Det var bra tips på näraggregatet Be-quiet, ett pålitligt ett och det som jag också tycker är bra är att dess fläkt inte låter så mycket! Det var bra det så jag tackar så mycket för tipsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fördel är att den tar ATX-kort, som håller bäst kvallitet.

Nackdelen är att den inte är jätteliten... men inte stor heller.

 

Bästa kvalité?

Det som skiljer ATX vs. mATX är två extra PCIe-platser, sedan är det samma chipset-set osv..

Så det blir ju totalt poänglöst för hans bestyckning. Sedan åker han på en klumpigt miditower mot en mini.

 

Fläkten i fronten är också meningslös idag, även en varm sommardag. men visst, det låter "rätt"

En i5 borde man kosta på sej ja.

 

Gebe.. sätt igång å bygg nu.. med win7'an såklart, din lilla bakåtsträvare där..  :D

ps: dagens FSP-agg rullar tyst. men "bequiet" låter cooolare.. kompisarna blir mer impade.. haha.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir det nog Intel SSD skulle jag tro. Men tack för svar Marion!

Har varit med om massor av Intel SSD'er som gått sönder, Samsung däremot har fungerat bra. Enda problemet med Samsung var att vissa modeller kunde bli långsammare med tiden men tror det är åtgärdat med firmwareuppdatering. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit med om massor av Intel SSD'er som gått sönder, Samsung däremot har fungerat bra. Enda problemet med Samsung var att vissa modeller kunde bli långsammare med tiden men tror det är åtgärdat med firmwareuppdatering. 

 

Stämmer bra det.. jag har personligen under 4-5 års tid haft 3 kassa Intel, och 2 kassa Samsung -SSD,

det är mer krascher är mina gamla mekaniska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra med många synpunkter… då skall det nog bli bra när allt blir färdigt, så tack för det.

 

Gebe.. sätt igång å bygg nu.. med win7'an såklart, din lilla bakåtsträvare där..  :D
 

 

Jag kör med W7 idag, och är mycket nöjd med den, och den enda anledningen att jag tänkte sätta in W8:1 som os är för att jag räknar med att få uppgradera till W10 gratis, eller för någon liten kostnad, när den dagen kommer. Jag vet inte om man får samma ”deal” om man sitter med W7.

 

Jaha, jag trodde att Intel hade bäst kvalité, men där får jag nog tänka om. Annars har jag ju Intel nu, och tycker att deras Intel SSD Toolbox är behändig att använda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Nu min dator hopsatt och klar. Med hjälp av flera fina tips från Marion, e-son m.fl. som jag tackar så mycket för, så blev det till slut en dator med följande bestyckning:

 

Chassi: Fractal Design Define Mini.  Mini tower, men den var stor nog till mig.

Moderkort: Gigabyte B85M-DS3H mATX

Processor: Intel Core i5 4690K / 3.5 GHz processor

Två hårddiskar av typ: Samsung mSATA 840 EVO 250GB

Internminnen: Corsair Vengeance - DDR3 - 8 GB : 2 x 4 GB Nätaggregat: Be quiet! Pure Power L8 CM - nätaggregat - 430 Watt

 

Chassit skulle vara av det tysta slaget, men jag är inte riktigt nöjd och kommer att byta ut chassits fläktar till tystare. Men jag får inte rätt på upplösningen på skärmen. Jag har en Dell UltraSharp U2412M 24tum 1920 x 1200. Den s.k. optimala skärmupplösningen på 1920x1200 gör ju allting blir otroligt smått, och t.ex. en webbläsare fyller ju inte ut hela skärmen. Jag har provat med alla upplösningar som finns, och jag får en rätt bra storlek som jag vill ha, men tittar jag då t.ex. på en cirkel så blir inte cirkeln en cirkel utan mer som en ellips.

 

Är det någon som har några bra tips för att ställa in bildskärmen och dess upplösning.  

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ skärmupplösningen i 1920 x 1080... Webbläsaren får du väl till att fylla hela skärmen men vad som sen visas på dom olika hemsidona fyller aldrig hela skärmen. Tror inte där är någon hemsida som görs för att fylla hela bredden i den upplösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller att det är smått kan du pröva med att sätta en förstoring. Se sidan http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/get-best-display-monitoravsnittet "Gör text och andra objekt på skrivbordet större". I en webbläsare kan du zooma med Ctrl och plus resp. minus-tangent (eller Ctrl + musens scrollhjul).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ändra hastigheten på fläktarna i bios. Sätt dom i silent mode så blir det tystare. Kolla under "pc health status"   :)

 

Just det, fläktarna gick på högsta varv, och det var rätt bra tryck på utluften från bakre fläkten. Så stort tryck kan man kanske ha en mycket varm sommardag, men inte idag, så jag sänkte varvtalet och nu är burken acceptabelt tyst. Jag skall kolla upp temperaturerna och se om jag kan sänka fläkthastigheten kanske lite till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått det som jag vill ha det med skärmen. Jag har satt skärmupplösningen på lägsta - 1024x768. Då fyller Webbläsarna och Officens alla program hela skärmen. Jag provade samma upplösning igår men då blev en cirkel inte en riktig cirkel utan mer en ellips. Jag har hållit på och filat med det ena och det andra och jag vet inte alls vad jag gjorde men nu är även en cirkel en cirkel på min bildskärm. Och jag är nöjd och belåten, och vågar inte peta mer i inställningarna, på ett tag i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har satt skärmupplösningen på lägsta - 1024x768. Då fyller Webbläsarna

 

Okej jag förstår att du vill ha valuta för pengarna med din nya skärm och på så sätt fylla ut och bekläda hela skärmen med grafik/text.  ;)  Iofs, en teori jag aldrig sett förr. haha. smart drag såsett.

 

Först: Det är webdesignern som avgör sizen på sidan, den är alltid avsevärt mycket mindre än 1920p.

 

Poängen: Du har  sänkt upplösningen till 1024x768 - med detta har du "slaktat" din högupplösta skärm, och är tillbaka till 1995, vitsen med högupplöst är att du skall ha 2-4 fönster öppna på samma gång... serru.

 

Och vad jag fatta det, så är det inte synen du har problem med, utan att skärmen inte är fylld?

mao, du skall "fylla" den med fönster/program

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en perfekt bildskärm tidigare, en 20" Samsung SyncMaster 205BW. Den la av och jag skulle gärna ha köpt en likadan igen, eller motsvarande, men jag hittade ingen. Med den kunde jag fylla hela skärmen med webbläsare och annat, och det var perfekt. Jag tänkte att max en 22" till den nya skulle passa. Men det fanns inga i den storleken, som jag ville ha, och för något år sedan köpte jag den 24"-are jag har nu. Och den är för stor, och fick jag göra om det så skulle jag gå ner till åtminstone till 21,5" - 22".

Det är inte optimalt med upplösningen som jag har nu. Det blir för stort. Jag får prova igen med nya inställningar. Men...

 


Och vad jag fatta det, så är det inte synen du har problem med, utan att skärmen inte är fylld?

mao, du skall "fylla" den med fönster/program

 

det är just för synens skulle jag behöver ha en lägre upplösning. Men det ordnar sig säkert...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det normala när man har dålig syn och behöver få saker större på bildskärmen är inte att ändra skärmupplösningen utan att sätta 125 % eller 150 % i förstoringen. Detta för att när man ställer in skärmupplösningen till ett värde som inte motsvarar antalet pixlar i skärmen blir det suddigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Chassit skulle vara av det tysta slaget, men jag är inte riktigt nöjd och kommer att byta ut chassits fläktar till tystare.

 

Nåväl grattis till en bra bestyckad dator, (en av mina på jobbet är lika bestyckad)

Om du lyssnar noga så skall du få tips till en tyst burk - gratis.

 

Du har idag en dator avidag 2014, du har inga delar eller mekaniska diskar som bygger värme.

Om du kör in handen och känner på cpu'nflensen så är den faktiskt kall idag. Känn gärna vidare på diskar, minnen. När du kommer G-chipset, så kanske du har 40 grader och enda delen som alstrar lite värme. (räknas som ingenting i sammanhanget)

 

Så vad försöker du egentligen kyla med dina fläktar? Lika meningslöst som att köra en AC vintertid - det bara väsnas i onödan.

 

Din dator av dags datum drar 35watt, verkningsgraden ligger nog på 90% dvs 10% försvinner i värme.

Du kan bekläda hela burken med blymatta, men det blir inte tystare ändå, ty du har din susande chassifläktar. En sak till, ditt nätagg agerar som chassifläkt. 

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du lyssnar noga så skall du få tips till en tyst burk - gratis.

 

Det är bra Marion, jag uppskattar dina gratis tips väldigt mycket. Jag har inte själv installerat komponenterna i min ny dator, och den som gjorde det anslöt antagligen chassifläktarna direkt till nätaggregatet, annars hade jag tänkt visa värmen vid olika hastigheter på fläktarna i SpeedFan. I och med att inte anslutningen är gjord till moderkortet så får man inte upp fläktarna i det programmet.

Nu har jag ett mekaniskt reglage där jag har dragit ner hastigheten på chassifläktarna till minimum, och om jag har läst rätt någonstans så ligger då hastigheten på 850 varv/min.  Max varvtal är på 1200 v/min. Vid minvarv så är datorn praktiskt taget helt tyst - inget att klaga på i det avseendet alltså.

 

Nedan ser vi att värmen bara går upp ett par grader med chassifläktarna på min varv, och efter att jag har öppnat ett par program och tittat på strömmande video från SVT-sporten under en timmes tid idag.

 

33c3nso.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, värmen från förr är borta, bra av intel å komma så lågt ner i temp.

 

Du är inte ensam om att bekläda en dator med fläktar, Jag håller just nu på en vattenkyld som de lyckats stoppa in 38.000:-

I detta vidunder, bl.a har han valt ett dyrt dämpat chassi, sedan ett svindyrt helswitschat fläktlöst nätagg, (för att slippa fläktbrus)

 

Nu det till det perversa, han stoppa sedan två kylare och fyra 160mm fläktar?! "Goddag adjöss godbye"  :ph34r:

 

 

post-6485-0-18293500-1417992118_thumb.jp

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...