Gå till innehåll

Recommended Posts

Bättre att förekomma, än förekommas...  :rolleyes:

Dagens "stora" nyhet på programfronten tycks vara Detekt. Det är ofärdigt skräp. Inte värt att uppmärksammas ens... åtminstone inte i detta skede. Som vanligt när EFF är inblandade i mjukvaruprojekt, frestas man tillägga.

En annan detalj som får varningsklockorna att ringa, åtminstone hos mig, är att "Reporters without borders" ingår i den koallition som också stöder det här projektet. Det är ju ingen hemlighet att "media" älskar övervakning... åtminstone är det så här i Sverige. Ju mer som finns lagrat på någon disk någonstans, desto lättare för media att gräva fram skit om folk. Några säkra databaser existerar som bekant inte.

 

Jag kan så klart ha fel om Detekt... men magkänslan har genom åren visat sig väldigt träffsäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detekt presenteras i EFF:s blogg: Detekt: A New Malware Detection Tool That Can Expose Illegitimate State Surveillance

En annan detalj som får varningsklockorna att ringa, åtminstone hos mig, är att "Reporters without borders" ingår i den koallition som också stöder det här projektet. Det är ju ingen hemlighet att "media" älskar övervakning... åtminstone är det så här i Sverige.

Du tycks bunta ihop riktiga reportrar med skvallerspridare, som inte har mer att oroa sig för än att inte vara först med den senaste ”nyheten”. Reportrar utan gränser (och många andra) befinner sig långt ifrån skvallerträsken, och säkerhet är sannerligen inte någon bagatell för dem, eller deras källor. Säker/privat kommunikation kan skydda både reportern och källan från att fängslas eller avrättas, beroende på var i världen det är. Freedom of the Press Foundation arbetar med säkerhet för reportrar och källor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tycks bunta ihop riktiga reportrar med skvallerspridare, som inte har mer att oroa sig för än att inte vara först med den senaste ”nyheten”. Reportrar utan gränser (och många andra) befinner sig långt ifrån skvallerträsken, och säkerhet är sannerligen inte någon bagatell för dem, eller deras källor. Säker/privat kommunikation kan skydda både reportern och källan från att fängslas eller avrättas, beroende på var i världen det är. Freedom of the Press Foundation arbetar med säkerhet för reportrar och källor.

 

Nej då, Jag har inga problem att skilja en rapporterande reporter från övriga slemproppar. Icke destomindre, (miss)brukar bägge kategorierna de datakällor de kan få tag i, och om du tror att rapporterande reportrar är någon sorts rättfärdiga änglar så tror du fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Änglar? Det handlar inte om värdering av reportrarna, utan vilken typ av uppdrag de utför, och var i världen det görs. Yttrande- och meddelarfrihet är inte en självklarhet i alla länder. Både källor och reportrar behöver skyddas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte behovet av skydd jag ifrågasätter, utan organisationens inställning till övervakning... och då menar jag inte någon krystad officiell sådan.

Jag vill påstå att i den bästa av världar (ur medias synvinkel) får övervakningen fortgå utan begränsningar och t.o.m. gärna expanderas ytterligare, förutsatt att dom själva åtnjuter full immunitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...