Gå till innehåll

Bluescreen of death på ny laptop


__087

Recommended Posts

Hej, för ca 1 månad sedan köpte jag en ny laptop. De följde med windows 8 men jag föredrog windows 7 så jag började formatera den.

Sedan efteråt upptäckte jag att de var väldigt svårt att hitta drivrutiner för windows 7 utan alla var i princip för windows 8. Efter mycket om och men lyckades jag hitta några.. Nu däremot lyckas jag få bluescreen of death. 

 

Datorn jag köpte är en ASUS R510DP-XX029H

Drivrutinerna hitta jag genom programmet slimdrivers, de programet har gett mig mycket bluescreen på en del drivrutiner tidigare med.

 

Meddelandet:

 

Problemsignatur:

  Problemhändelsens namn: BlueScreen
  OS-version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
  Språkvariant-ID: 1053
 
Ytterligare information om problemet:
  BCCode: 124
  BCP1: 0000000000000000
  BCP2: FFFFFA80081E68F8
  BCP3: 0000000000000000
  BCP4: 0000000000000000
  OS Version: 6_1_7601
  Service Pack: 1_0
  Product: 256_1
 
Filer som hjälper till att beskriva problemet:
  C:\Windows\Minidump\112614-32729-01.dmp
  C:\Users\tompa\AppData\Local\Temp\WER-49577-0.sysdata.xml
 
Läs vår sekretesspolicy online:
 
Om sekretesspolicyn online inte är tillgänglig kan du läsa vår sekretesspolicy offline:
  C:\Windows\system32\sv-SE\erofflps.txt

 

Temp filen finns här: http://pastebin.com/GjK5e8bU

 

snälla, hjälp mig lösa detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 50
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Se om WhoCrashed eller BlueScreenView kan visa dig vilken drivrutin det hänger på. Men annars är det väl bättre att återgå till Windows 8 och slippa problem med dåliga drivrutiner.

 

Jag ska absolute se över båda dessa program och se om de kan ge någonting. Usch, jag är inte sugen på windows 8, vi har de på jobbet och de är bara krångel tycker jag. Återkommer med mer info

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppgraderat till Windows 8.1 eller använde du bara Windows 8?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/update-from-windows-8-tutorial

 

När uppdateringen är gjord kan du välja att gå direkt till skrivbordet med en enkel inställning så då har du en skärm med ett klassiskt gränssnitt:

http://alltommicrosoft.se/2014/05/03/starta-direkt-skrivbordslaget-med-windows-8-1-sa-enkelt-ar-det/

 

Den inställningen går inte att göra i Windows 8. Bäst är att lära sig det nya snarare än att gå baklänges.

Dessutom är Windows 10 inte så långt borta heller.

 

 

Edit:

Kan också tipsa om den här guiden:

http://faktabocker.se/windows-81-guiden.html

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutinerna hitta jag genom programmet slimdrivers, de programet har gett mig mycket bluescreen på en del drivrutiner tidigare med.

 

Slimdriver är bra om man använder den rätt.

Du kanske skall backa bandet och bara lägga in det du behöver, dvs. G-card, (W)-Lan,

hoppa över chip, smbus, usb3, bluto, sd.card osv.. de är sannolikt överflödiga..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta hem drivisar nästa gång, innan du byter OS från tillverkarens hemsida, vilket sparar mycken möda och besvär!  :)

 

Det finns inga drivrutiner på ASUS hemsidas för den datorn och W7 vad jag kunde se. Det blir att leta på hårdvarutillverkarnas sidor vilket gör det svårare att hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Sådär, nu äntligen har jag fått bluescreen igen. Om man nu ska säga så hehe.. Provade Bluescreen viewer och fick bara detta..

Som tidigare nämnts så vill jag inte ha windows 8, och de drivrutiner jag behöver finns inte på asus hemsida då denna laptop är för ny!

 

Såhär blev krasch-dumpen ifrån bluescreen viewer: 

 

PS. Den minidump fil som dom hänvisar till nedan finns med som bifogad i detta inlägg.

Tyvärr säger inte detta mig speciellt mycket, kanske behöver testa kraschdump programet också?

 

==================================================

Dump File         : 120714-18595-01.dmp
Crash Time        : 2014-12-07 12:23:34
Bug Check String  : 
Bug Check Code    : 0x00000124
Parameter 1       : 00000000`00000000
Parameter 2       : fffffa80`089c78f8
Parameter 3       : 00000000`00000000
Parameter 4       : 00000000`00000000
Caused By Driver  : ntoskrnl.exe
Caused By Address : ntoskrnl.exe+4adb5c
File Description  : NT Kernel & System
Product Name      : Microsoft® Windows® Operating System
Company           : Microsoft Corporation
File Version      : 6.1.7601.18526 (win7sp1_gdr.140706-1506)
Processor         : x64
Crash Address     : ntoskrnl.exe+4adb5c
Stack Address 1   : 
Stack Address 2   : 
Stack Address 3   : 
Computer Name     : 
Full Path         : C:\Windows\Minidump\120714-18595-01.dmp
Processors Count  : 4
Major Version     : 15
Minor Version     : 7601
Dump File Size    : 262 144
Dump File Time    : 2014-12-07 12:23:38
==================================================
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju ett dilemma. Windows 7 är ju ett utgående system och med Windows 10 runt hörnet lär knappast Asus eller nån annan ta fram drivrutiner till Windows 7 mer:

http://tech.firstpost.com/news-analysis/microsoft-to-put-an-end-to-windows-7-oem-supply-from-october-31-235720.html

 

Så jag tror fortfarande det bästa är att simma med strömmen snarare än emot den och använda Windows 8 eller 8.1.

 

I värsta fall kan man ju installera nån startmeny som tar enheten tillbaka till det mer klassiska utseendet:

http://www.iobit.com/iobitstartmenu8.php

 

Eller så får du väl stå ut med problemen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu äntligen har jag fått bluescreen igen. Om man nu ska säga så hehe.. Provade Bluescreen viewer och fick bara detta..

Som tidigare nämnts så vill jag inte ha windows 8, och de drivrutiner jag behöver finns inte på asus hemsida då denna laptop är för ny!

 

Såhär blev krasch-dumpen ifrån bluescreen viewer: 

 

PS. Den minidump fil som dom hänvisar till nedan finns med som bifogad i detta inlägg.

Tyvärr säger inte detta mig speciellt mycket, kanske behöver testa kraschdump programet också?

 

Det framgår inte vad som anropar ntoskrnl.exe utan du får kolla de rosa raderna, se bilden http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html.

Men annars håller jag med de andra och det går ju inte att jämföra Windows på jobbet med att använda Windows 8.1 hemma med en startmeny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag behöver prova ett annat program då bluescreen viewer inte ger någonting mer..

Här är dump på hur det ser ut.. De kanske inte räknas som bluescreen, allt jag hinner se är att skärmen blir svart och datorn startar om sig

post-5915-0-53483400-1418135911_thumb.jp

Redigerad av __087
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte var en blåskärm (BSOD) hade du inte fått en dumpfil. Om du vill se blåskärmen ändra här:
 
Kontrollpanelen - välj "Visa efter" som "Små ikoner" - System - Avancerade systeminställningar
Start och återställning Inställningar
Ta bort bocken framför "Starta om automatiskt".
 
Jag tror att den första fil som inte ingår i Windows är amdkmpfd.sys och det är "AMD PCI Root Bus Lower Filter", vilket är en drivrutin från AMD, sen kommer några till AMD-filer.

 

Jag vet inte om någon här analyserar dumpfiler på sin fritid, men det finns några som gör det i Microsofts engelska Answers-forum och i sevenforums.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte var en blåskärm (BSOD) hade du inte fått en dumpfil. Om du vill se blåskärmen ändra här:

 

Kontrollpanelen - välj "Visa efter" som "Små ikoner" - System - Avancerade systeminställningar

Start och återställning Inställningar

Ta bort bocken framför "Starta om automatiskt".

 

Jag tror att den första fil som inte ingår i Windows är amdkmpfd.sys och det är "AMD PCI Root Bus Lower Filter", vilket är en drivrutin från AMD, sen kommer några till AMD-filer.

 

Jag vet inte om någon här analyserar dumpfiler på sin fritid, men det finns några som gör det i Microsofts engelska Answers-forum och i sevenforums.com.

Jätte bra! Nu har jag ändrat inställningen så det är bara vänta på nästa BSOD :/ Går det att skärmdumpa i i bluescreen läge eller behöver man en extern kamera? Kan vara bra att veta ifall det händer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Sådär ja, nu kom bluescreen. Det som händer är att skärmen låser sig och sen blir den bara svart och startar om sig,

ag ser inte alls någon felkod trots att jag ställt in att inte starta om sig automatiskt. Jag är ingen höjdare på WhoCrached.

 

Jag läste in lite information och dumpade 2 st filer.. Drivers.txt och dumpfiles.txt jag laddade upp dom på dropbox för det blir lättast.

Hoppas de blir rätt, hör av er om ni behöver mer information eller förklara hur jag ska dumpa "rätt". Mvh

 

Dump: https://www.dropbox.com/sh/nxk9caemaz1zvdo/AAAhlKR-vXD6mITCxkSwBN3Ba?dl=0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär ja, nu kom bluescreen. Det som händer är att skärmen låser sig och sen blir den bara svart och startar om sig,

 

 

Dessa what-do-my-bsod-applikationerna är rena skämtet, det går aldrig att läsa nånting från från dom.

Men du får en "hängning" var tredje vecka. Detta blir väldigt luddigt att spå då det är så sällan.

 

Det behöver inte alls bero på Win7 drivers, det kan bero på dålig/billig dator. Eller rent av "Windows" Du vet ju nog inte ens hur stabil den var med Win8. Gilla läget, det är inget problem. Jag har själv en "frysning" i månaden, om inte oftare?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa what-do-my-bsod-applikationerna är rena skämtet, det går aldrig att läsa nånting från från dom.

Men du får en "hängning" var tredje vecka. Detta blir väldigt luddigt att spå då det är så sällan.

 

Det behöver inte alls bero på Win7 drivers, det kan bero på dålig/billig dator. Eller rent av "Windows" Du vet ju nog inte ens hur stabil den var med Win8. Gilla läget, det är inget problem. Jag har själv en "frysning" i månaden, om inte oftare?!

 

Nej, jag tänker inte "Gilla läget" det är fel, har man köpt en dator ska man ju fan kunna använda den.

Grejen är ju nu också att frysningarna kommer nog oftare egentligen, bara jag som itne använt den

laptopen pga problemet.. Gjort en del viktiga grejer och inte haft "råd" ifall materialet går förlorat.

Finns de fler andra sätt att se? Förutom BlueScreen viewer och WhoCrasched

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt Windows 8.1 med de senaste uppdateringarna är ju en rätt stor skillnad jämfört med det tidiga Windows 8.

Du kan ju ställa in den till ett mer klassiskt utseende. Nog kan du använda den men det verkar som du helt enkelt inte vill lära dig.

 

Du skulle i så fall ha köpt en Windows 7 dator från början.

 

Att göra tvärtom och nedgradera är ju ett välkänt problem sen rätt länge tillbaks:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.476118/hp-nedgradera-inte-nya-pc-till-windows-7

 

Med lite bättre research hade du kunnat köpa en Dell med Windows 7.

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=ca104le55408emea&model_id=latitude-e5540-laptop&c=se&l=sv&s=bsd&cs=sebsdt1

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Finns de fler andra sätt att se? Förutom BlueScreen viewer och WhoCrasched

 

Nej. Du löser detta genom sunt och systematiskt förnuft.

 

Först vill jag säga såhär, jag gör mitt bokslut nu och ser att jag köpt och lagt in 300st Win7 licenser på "nedgraderingar" bara i år, inga problem!

Jag vet att du installerat drivers via Slim, Du skall göra en ominstall, och då skall du endast lägga in Wifi och G-drivern - inget annat. Ej heller "korkade" virusprogram.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Du löser detta genom sunt och systematiskt förnuft.

 

Först vill jag säga såhär, jag gör mitt bokslut nu och ser att jag köpt och lagt in 300st Win7 licenser på "nedgraderingar" bara i år, inga problem!

Jag vet att du installerat drivers via Slim, Du skall göra en ominstall, och då skall du endast lägga in Wifi och G-drivern - inget annat. Ej heller "korkade" virusprogram.

 

Ok, men då kommer datorn inte fungera helt 100 som den ska?

 

Jag kan tänka mig prova Windows 8 på datorn, men då behöver jag lite hjälp..

Jag tog bort dessa dryga partioner med recovery och skit, när jag gjort det tidigare

på win7 och äldre säger den att nyckeln inte är giltig, hur får man den att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...