Gå till innehåll

Momsfaktura


Gå till lösning Löst av bonusvita,

Recommended Posts

Jag prenumererar på office 365. 

Och varje månad så får jag en momsfaktura från Microsoft, på summan 78.25:- + moms = 89.99:-

Jag har ringt Microsoft i Stockholm och de skickar mig vidare till deras kundcenter på Irland, och de fattar där absolut ingenting, jag kan väl kanske inte förklara mig på ett rätt och riktigt sätt, för jag vet inte vad allt heter på Engelska. Jag har även skickat dem ett mail med inscannad bild på fakturan, där jag undanber mig framtida utsändelser.

Den här fakturan är alltså ingen faktura i ordets rätta bemärkelse, den är avsedd för bokföring för företag.

Och den är ställd till mitt gamla företag som jag avvecklade år 2003, det företaget har alltså ej varit i bruk på över 10 år.

Och hur Microsoft har fått tag på de uppgifterna om mitt gamla företag, vet jag inte.

Men hur bär jag mig åt att få Microsoft att förstå att jag ej vill ha detta papper?

För det är ju även så att varje månad då Microsoft drar 89.99:- från mitt konto, så får jag en emailbekräftelse på summan och även ett kvitto där i stort sett alla uppgifter som finns på momsfakturan står med. Så varför dubbla uppgifter och dubbla utskick?

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men hur bär jag mig åt att få Microsoft att förstå att jag ej vill ha detta papper? Så varför dubbla uppgifter och dubbla utskick?

 

haha.. är detta ett i-landsproblem?

Men det är väl lätt att det blir en viss byråkrati, men den energin du lägger på detta är nog mer anmärkningsvärt?!

 

Sedan att ett ditt "företag" duttar med en månads-prenum på småpengar är mer förbryllande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha.. är detta ett i-landsproblem?

Men det är väl lätt att det blir en viss byråkrati, men den energin du lägger på detta är nog mer anmärkningsvärt?!

 

Sedan att ett ditt "företag" duttar med en månads-prenum på småpengar är mer förbryllande.

 

Jag fattar inte...

Om jag har ett huvudbry som jag inte får ett svar på hos de instanser som borde kunna tänkas veta någonting om det, så borde väl jag kunna få lov att posta den på ett forum just som detta ställe nu är? Eller?

Jag anser att rätt skall vara rätt, och om jag kan se till så att ett papper mindre skickas ut plus kuvert, så har jag gjort ett steg i rätt miljöriktig väg, eller hur? För många bäckar små! Sedan så har jag inget företag numer, därav orsaken till varför jag inte vill ha denna faktura!

Men det är inte första gången du hackar ner på mig och det jag gör, så jag borde väl inte vara förvånad, men jag tycker för den sakens skull inte om att hamna i försvarsställning varenda gång du skriver någonting på mina frågor, som för mig oftast är en gåta, men för dig är en droppe i havet och absolut ingenting att bry sig om! grrr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skickar tillbaka fakturan till avsändaren och skriver på fakturan att den bestrides. Microsoft måste väl ha en svensk kundtjänst som kan ta i ärendet utan behöva skicka det vidare tilI Irland?

 

Betalar du dubbelt?

 

Ser fakturorna likadana ut.

 

Fakturor som företag skickar till privatpersoner är normalt likadana som de som de skickar till andra företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte...

om jag kan se till så att ett papper mindre skickas ut plus kuvert, så har jag gjort ett steg i rätt miljöriktig väg, eller hur? 

 

Ojaaa, jag försöker bara förklara för dej.

Microsoft är en stor organisation deras pappersystem är automatiserat, som alla andra företag med den omfattningen.

Dom kan inte gå in i system med maskiner, datorer, rutiner och ändra detta bara för dej.

 

Så det du kan göra som jag skrev, välj "ettårsabbonemang", då det handlar om kaffepengar, så sparar du miljön.

Själv får jag kilovis med reklam fast jag har en stoppskylt, och så även du antar jag - det är värre. Så du silar mygg å sväljer kameler.

 

Sedan vet jag att du älskar när jag spankar dej  :rolleyes: Men du är för himla rolig, vi är så olika, men "mångkulturen" berikar och gör oss kompletta, din gamle miljöaktivist ..haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skickar tillbaka fakturan till avsändaren och skriver på fakturan att den bestrides. Microsoft måste väl ha en svensk kundtjänst som kan ta i ärendet utan behöva skicka det vidare tilI Irland?

 

Betalar du dubbelt?

 

Ser fakturorna likadana ut.

 

Fakturor som företag skickar till privatpersoner är normalt likadana som de som de skickar till andra företag.

Nej det är ingen sådan faktura, det är ett kvitto på att jag har köpt en vara som innehåller moms, och jag kan använda detta kvitto i min bokföring, när jag gör min momsredovisning. Grejen är ju bara den att jag har inget företag och jag har köpt denna vara i egenskap av privatperson, jag har aldrig nämnt flaska till någon på microsoft om att jag har köpt denna tjänst i egenskap av företagare och då via det företag som ej längre existerar.

Bifogad fil visar hur den ser...

Momsfaktura1.pdf

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är ingen sådan faktura, det är ett kvitto på att jag har köpt en vara som innehåller moms, och jag kan använda detta kvitto i min bokföring, när jag gör min momsredovisning. Grejen är ju bara den att jag har inget företag och jag har köpt denna vara i egenskap av privatperson, jag har aldrig nämnt flaska till någon på microsoft om att jag har köpt denna tjänst i egenskap av företagare och då via det företag som ej längre existerar.

Bifogad fil visar hur den ser...

 

Microsoft, liksom Google, Facebook och en hel drös andra företag och stater, övervakar, registrerar och lagrar precis ALLT. Någonstans, någon gång har du säkert knackat ner din koppling till ditt företag och därmed är det för evigt registrerat.

Behöver jag säga att detta är en mild och bagatellartad konsekvens av det övervakningssamhälle amerikanerna tvingat på västvärlden... det kommer att bli värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ensam ute på det blå, blir du enklare än någonsin att övervaka (och där är det möjligen befogat). GPS, satelittelefon och en hiskelig massa spionsateliter håller dig på kartan. ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lugna och fina nu, pojkar och flickor. Det blir lite väl OT nu, eller hur?

 

@bonusvita: Maila Microsoft och poängtera att ditt företag är avreggat sedan länge. Inte över telefon, utan mail. Det ser inte bra ut för MS att ha ditt företag noterat efter all denna tid och dom kommer att ta bort dessa uppgifterna förr eller senare. Poängtera gärna för dem att ett stort företag som MS borde ha bättre koll på detta och att du förväntar dig rättelse.

 

OBS... Se till att mailet hamnar hos MS Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lugna och fina nu, pojkar och flickor. Det blir lite väl OT nu, eller hur?

 

bonusvita undrar i flera av sina inlägg, hur microsoft kan ha uppgifter om hans tidigare företag... jag försöker förklara det. Hur kan det vara off topic?

Att sedan trådskaparen själv dristar sig till en personlig reflektion över mitt svar, måste väl ändå vara tillåtet.

Manneman bör inte låta sina personliga åsikter om mig/massövervakning/amerikaner eller dylikt, färga sitt modererande. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lugna och fina nu, pojkar och flickor. Det blir lite väl OT nu, eller hur?

 

@bonusvita: Maila Microsoft och poängtera att ditt företag är avreggat sedan länge. Inte över telefon, utan mail. Det ser inte bra ut för MS att ha ditt företag noterat efter all denna tid och dom kommer att ta bort dessa uppgifterna förr eller senare. Poängtera gärna för dem att ett stort företag som MS borde ha bättre koll på detta och att du förväntar dig rättelse.

 

OBS... Se till att mailet hamnar hos MS Sverige.

Ok...

Något tips om vart jag kan finna lämplig adress att skicka detta brev till?

Eller jag skall kanske hellre skicka det via snigelpost?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ensam ute på det blå, blir du enklare än någonsin att övervaka (och där är det möjligen befogat). GPS, satelittelefon och en hiskelig massa spionsateliter håller dig på kartan. ;)

Ja, jo, visst,,, Men där är det inte riktigt samma sak.

Här hemma känner man sig bara övervakad och till viss del trakasserad. Där ute utgör det en del av säkerhetstänket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maildress finns inte, utan ett mailformulär på Microsoft.se. Snigelpost? Varför inte?

 

Microsoft AB

Box 27

164 93 Kista

bonusvita undrar i flera av sina inlägg, hur microsoft kan ha uppgifter om hans tidigare företag... jag försöker förklara det. Hur kan det vara off topic?

Att sedan trådskaparen själv dristar sig till en personlig reflektion över mitt svar, måste väl ändå vara tillåtet.

Manneman bör inte låta sina personliga åsikter om mig/massövervakning/amerikaner eller dylikt, färga sitt modererande.

 

 

Jag modererade i förbyggande syfte. Inget otillåtet har skett från någon, men jag gillar inte att det blir FÖR OffTopic på en rak och rättfram fråga. Påpekandet var riktat till alla deltagande i tråden. Åsikterna har jag inget emot... och du har helt rätt, dom ska inte färga mitt omdöme. Ser inte att dom gör det heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det var ett omotiverat moderatorinlägg, så klart.

 

Edit: Det kan svårligen uppfattas som något annat än att jag givit uttryck "fel" åsikter, alternativt att du i största allmänhet ogillar mina inlägg.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 men jag gillar inte att det blir FÖR OffTopic på en rak och rättfram fråga.

 

Bonusvita hade två "problem".

 

Det första var att microsoft var miljöbovar, där lämna jag en rimlig förklaring

Det andra, han hade problem hurvida ms hade fått tag på hans gamla adress, där lämna e-son en rimlig förklaring.

 

(Övrigt manneman så vill jag bara lämna en protest, du får rannsaka ditt moddande, även i annan tråd )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lägger vi ner! Börjar tröttna på detta riktigt ordentligt! Anledningen till min anmärkning? Här:

 

haha.. är detta ett i-landsproblem?

 

Men det är väl lätt att det blir en viss byråkrati, men den energin du lägger på detta är nog mer anmärkningsvärt?!

 

Sedan att ett ditt "företag" duttar med en månads-prenum på småpengar är mer förbryllande.

 

Jag fick ett antal anmälningar om DITT inlägg Marion! Något som uppenbarligen behöver förtydligas, med tanke på vidare inlägg i tråden?! Jag skulle kanske redan då rida på forumets paragrafer?

 

Vidare i forumreglerna:

 

§5

 

2.Alla synpunkter på moderering hanteras via PM eller e-post, inte i forumet.

 

 

 

Har jag gjort mig tydlig nog?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det var ett omotiverat moderatorinlägg, så klart.

 

Edit: Det kan svårligen uppfattas som något annat än att jag givit uttryck "fel" åsikter, alternativt att du i största allmänhet ogillar mina inlägg.

 

Tråkigt att du ser det så... se mitt inlägg ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bolaget är ju avregistrerat för F-skatt men

 

Bolagsform:  Enskild firma 
Status:  Bolaget är aktivt

 

Antagligen har dem väl gjort en slagning på adressen och hittat att det finns ett bolag där och antagit att produkten används av bolaget.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bolaget är ju avregistrerat för F-skatt men

 

Bolagsform:  Enskild firma 

Status:  Bolaget är aktivt

 

Antagligen har dem väl gjort en slagning på adressen och hittat att det finns ett bolag där och antagit att produkten används av bolaget.

Var någonstans finner du att mitt bolag är aktivt...?

 

Edit: En följdfråga blir ju per automatik här. Hur länge står sådana uppgifter med i register? Register som är sökbara på internet.

Det är väl ingen här som kan svara på den frågan, men faktum kvarstår. Hur raderar man information som ej längre är relevant?

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bonusvita, den 02 Dec 2014 - 3:29 PM, skrev: bonusvita, den 02 Dec 2014 - 3:29 PM, skrev: bonusvita, den 02 Dec 2014 - 3:29 PM, skrev:

Var någonstans finner du att mitt bolag är aktivt...?

 

Edit: En följdfråga blir ju per automatik här. Hur länge står sådana uppgifter med i register? Register som är sökbara på internet.

Det är väl ingen här som kan svara på den frågan, men faktum kvarstår. Hur raderar man information som ej längre är relevant?

 

Skriver personligt meddelande till dig.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...