Gå till innehåll

Avancerade egenskaper Wifi nätverkskort


Venoms
Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Jag undrar lite över de avancerade egenskaperna för ett nätverkskort jag har.

2.4 GHz kanalerna ger sig självt men när behöver jag ställa om 5 GHz kanalerna?

 

Nu vet jag att för mitt nätverkskort, ett Belkin usb wifi.. så var den helt fel som standardinställning, men eftersom jag inte använder 5 GHz så spelar det ingen roll men för den som har möjligheten, blir det någon skillnad om man konfigurerar enheten rätt?

 

Nu enl ett program jag har, så är kanalerna [36, 40, 44, 48 och  149, 153, 157, 161] = 5180Mhz, 5200Mhz, 5220Mhz, 5240Mhz, 5745Mhz, 5765Mhz, 5785Mhz och 5805Mhz.

 

Skulle någon vilja prova de olika och se om det blir skillnad.. för att sedan posta svaret här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang 5ghz bandet exl 5180; 5200 mfl enligt ovan finns väll för att kunna välja om någon övrig utrustning krockar med detta dvs ligger på samma frekvens och stör ut. Rent hastighets mässigt är det ingen skillnad vad jag vet.

Oftast kan man köra auto.då routern själv väljer bästa inställning

Eller fin inställa manuellt enligt de frekvenser du angav

Redigerad av alex_m
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så används nästan enbart de frekvenserna som finns i de lägre bandet (36 - 48), men vad händer om man ändrar till de övre, syns de så att de går att använda? 

Om så, blir inte nätverket snabbare då de inte finns så många användare i de övre registren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5ghz kom som ett komplement eftersom när många datorer/ samt trådlös utrustning använde samma frekvens trådlöst. Kunde det uppstå seghet vid tyngre belastning som streaming av film mm. Detta skulle avlasta ge stabilare nät/internet. Dock beror det helt på vilken form av uppkoppling/ hastighet man köper från teleoperatör 10 100mbit exempelvis. Fördelen med 5ghz tycker jag främst är om man kör med wlan dvs på enheter många på samma gång.

Redigerad av alex_m
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

5745Mhz, 5765Mhz, 5785Mhz och 5805Mhz

Så vitt jag kan se i frekvensplanen som PTS ger ut är de frekvenserna inte tillåtna att använda för trådlösa nätverk i Sverige: http://e-tjanster.pts.se/radio/frekvensplanen/Service.aspx

Utan de är reserverade för militär användning, amatörradio, allmän kortdistansradio och vägtrafiksystem: http://e-tjanster.pts.se/radio/frekvensplanen/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5745Mhz, 5765Mhz, 5785Mhz och 5805Mhz Så vitt jag kan se i frekvensplanen som PTS ger ut är de frekvenserna inte tillåtna att använda för trådlösa nätverk i Sverige: http://e-tjanster.pts.se/radio/frekvensplanen/Service.aspx Utan de är reserverade för militär användning, amatörradio, allmän kortdistansradio och vägtrafiksystem: http://e-tjanster.pts.se/radio/frekvensplanen/

Det förklarar ju varför de inte syns... undrar varför de är med i min app som visar tillgängliga frekvenser.

Ok, tack.. då har jag fått klarhet i min fråga :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet tillägg bara..

 

I nätverkskortets avancerade egenskaper kan man ställa in omfånget inom 5 GHz bandet man vill använda. Där var naturligtvis inte det rätta alternativet inställt som standard.

Nu, när förklaringen har uppdagats för mig om det hela funkar, så är det ganska lätt att ställa in det rätta.

Efter det har gjorts, så är uppkopplingen både snabbare och stabilare än tidigare.

 

Tack Cecilia för informationen som visade mig rätt :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...