_at1981_ Posted December 5, 2014 Share Posted December 5, 2014 Hejsan!Jag har en fundering om "summa.om" och nedan presenterar jag ett exempel och sedan kan ni hjälpa mig med att skriva formel .Koluma A Koumn B Kolumn C Sax Olle 3 Sax Per 4 Sax Olle 5 Påse Oskar 6 Påse Per 1 Påse Per 3Sten Olle 2 Sten Per 4 Sten Oskar 7 *** Hur skall jag skriva formeln för att Excel skall summera värdena (i Kolumn D) där den räknar ut summanenbart där namnet "Olle" och ordet "Sax" förekommer? (Som ni ser så skall ju summan med formelns hjälp bli 8 (3 + 5)).Så långt som jag har kommit med parametern" Summa om" är att Excel kan räkna ut det numeriska värdet för samtliga fall där namnet"Olle" är med och i detta fallet blir det ju 10 (3 + 5 + 2). -> =SUMMA.OM(B:B;"Olle";C:C)(Skulle jag kunna byta ut ordet "Summa.om" till "Medel.om" om jag vill ha medelvärdet istället för summan av detta?)---Tack så jättemycket på förhand för er hjälp? .---MVH at1981! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 (edited) Använd dig av SUMMA.OMF(). Där kan du speca flera villkor. Det finns motsvarande MEDEL.OMF() för medelvärde Edited December 6, 2014 by gsb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts