Gå till innehåll

filen dfrg.msc startar ej


Rolas

Recommended Posts

Har problem med filen dfrg.msc (som startar defragmenteraren )  Vad jag förstår är det en fil i systen32 som heter MMC som ska starta defragmenterren.

 men det gör den inte. Har laddat ner filen från installationsskivan så den finns WINDOWS\System32.

 

När jag söker på system32 får jag träff på 4 ?  mappar .

Mapparna heter:

C:\$win_NT$~BT och

C:\WINDOWS

C:\WINDOWS\LastGood(2)

C:\WINDOWS\LastGood(3)

 

Är det normalt ?

 

Tacskam för synpunkter/råd

 

Mvh/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hänvisnig o länkar. Har gått igenom tipsen och installerat enligt anvisningarna. Tyvärr utan att filen dfrg.msc startar på normalt sätt.

 

Jag har kollat på filen MMC.exe och när jag klickar på den så är den tom.  Det är tydligen en  konsol och jag föreställer mig att den ska normalt innrhålla startfiler för diverse program.

 

Jag har problem med ett filmredigerigsprogram PremierePro som när jag klickar på hjälpknappen bara stängs ner.  Kan det hänga ihop med att MMC är tom ?

 

Mvh>/Rolas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du högerklickar på disken och väljer Properties/Egenskaper?

Kan du välja fliken Tools/Verktyg och sen klicka Optimize/Optimera (fel OS!) Degrament Now/Defragentera?

Redigerad av gsb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hänvisnig o länkar. Har gått igenom tipsen och installerat enligt anvisningarna. Tyvärr utan att filen dfrg.msc startar på normalt sätt.

 

Jag har kollat på filen MMC.exe och när jag klickar på den så är den tom.  Det är tydligen en  konsol och jag föreställer mig att den ska normalt innrhålla startfiler för diverse program.

 

Jag har problem med ett filmredigerigsprogram PremierePro som när jag klickar på hjälpknappen bara stängs ner.  Kan det hänga ihop med att MMC är tom ?

 

Mvh>/Rolas

 

MMC ska vara tom vid start. Välj File->Add/Remove Snap-in... Där kan du lägga till Disk Defragmenter och sen välja Close.

 

(Nej, PremierePro:s fel är något annat. Gå in i Kontrollpanelen/Lägg till Program, markera progammet och klicka på Reparera.).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och om att MMC skall vara tom. SFC /scannow är körd men utan ngn förbättring. Start från

Tools/Verktyg och sen Degrament Now/Defragentera ? resutlerar i samma felmeddelanmde som via kontrollpanelen/tillbehör/systemverktyg

 

File->Add/Remove Snap-in..anel/systeverktyg/diskfragmenteraren. ger  en ny konsol   konsol1 (?)  och ger samma felmeddelande.

 

Jag fick ett ett annat tips för att starta diskfragmenteraren. Jag har letat rätt på filen dfrg.msc bytt namn på den till dfrg_ny.msc , gjort en genväg som ligger på skrivbordet  och klick på den genvägen så startar diskfragmenteraren utan problem . Så sällan som jag startar diskfragmenteraren kan jag leva med att strarta den via skrivbordet.

 

Däremot dyker fortfarande Premiere Pro så fort hjälpknappen trycks in och det är lite mera olägenhet.   Jag ska prova med en ominstallation men jag trodde att det hade att göra med MMC på ngt sätt. Jag kan starta hjälpfilen och  letar fram filen " help.js"  . Då startar hjälpprogrammet .    Kan den den filen  help.js   läggas in i MMC för att få hjälpfilen att starta "normalt" ?

Mvh</>R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...