Gå till innehåll

Datorn går ej längre att starta


Space

Recommended Posts

Skärmen börjad plötsligt blinka och bli svart och strax efter blev den full av dollartecken. Startade om datorn och under första delen av uppstarten blev nu skärmen full av röda prickar och sedan återkom dollartecknen. Windows önskar att jag kör en startreparation. För normal start fungerade inte. Tyvärr så har jag bara en uppgraderingsskiva för Windows 7 och den är inte användbar i det här fallet. Hände inget när jag försökte starta från uppgraderingsskivan.

 

Kan det vara någon av de två diskarna i datorn som har lagt av? Datorn är en 6 år gammal Dell XPS420. 

De två diskarna är 320GB vardera. Vid ett eventuellt byte av diskarna vad har ni för förslag? SSD diskar passar väl hård / mjukvarumässigt inte?

Tacksam för förslag   

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det mer låter som problem med grafikkort eller skärm, särskilt om det visar sig redan när bara BIOS är igång (men jag kanske missförstår vad du menar med "första delen av uppstarten").

Har du möjlighet att testa med en annan skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft liknande problem när jag kör "digital" drivrutin dvs dvi till displayen, ett sätt att återställa det är att använda en vga-kabel och starta med..om det är möjligt förstås, den blå kontakten..

Det som blivit fel då är grafikdrivrutinen, prova med en äldre drivrutin..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

När jag slår på datorn så kan jag se uppstartförloppet och det ser normalt ut, förutom att det är röda prickar över hela skärmen. Efter uppstarten så kommer Windows Starthanterare upp och de röda prickarna har nu försvunnit. Där ska jag sätta in installationsskivan för Windows för att reparera datorn. Har ingen annan skiva än den jag använde när jag uppgraderade från Vista och den är ju inte användbar.

 

Det finns också en statusinformation. 0xc000000f

 

Har tyvärr ingen annan skärm.

 

Kan tillägga att för några dagar sedan var samma symtom , Men det gick då att få igång datorn med att starta om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen annan skiva än den jag använde när jag uppgraderade från Vista och den är ju inte användbar.

Du kan skapa en egen installationsskiva genom att ladda ner en Iso-fil här och bränna ut:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.432425

och denna för att få skivan att fungera med samtliga windows7-versioner.

http://lifehacker.com/5438005/eicfg-removal-utility-lets-you-use-any-product-key-with-your-windows-7-disc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ladda ner Iso-filen med W7 och filen eicfg_removal_utility.zip på sidan http://lifehacker.co...-windows-7-disc

 

Filen eicfg_removal_utility.zip ska du inte bränna ner utan använda för att göra iso-filen med W7 användbar för fler W7-versioner innan du bränner den till skiva (lite svårt och förklara).

 

Inget måste att göra steget med eicfg_removal_utility.zip om man vet att man laddat ner rätt iso-version av w7.

 

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Fredde,

 

Har extraherat fileneicfg_removal_utility.zip. Den ligger nu här i min laptop. Hur använder jag nu fileneicfg_removal_utility för att få en iso-fil till W7 Home Premium 32 bitar på en skiva som jag kan använda i den defekta datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Fredde,

 

Har extraherat fileneicfg_removal_utility.zip. Den ligger nu här i min laptop. Hur använder jag nu fileneicfg_removal_utility för att få en iso-fil till W7 Home Premium 32 bitar på en skiva som jag kan använda i den defekta datorn?

 

Starta eicfg_remover, bläddra dej fram till isofilen, bränn den sedan till skiva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Marion,

 

Har klickat på eicfg_remover. Men där är det tomt. Ingen isofil. 

 

 

Givetvis, men gjorde du inte som Fredde skrev? Du skulle ju ladda hem iso-filen via den, eller?!

 

ps: Jag är inte säker på att du vet vad killarna bett dej göra?

 

Jag skrev att ditt G-kort är kass, vilket det ÄR. Iom att det är trasigt, så kommer detta "bromsa booten".

Mao du kommer aldrig lyckas ominstallera eller en boota dator med ett kass G-kort.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Marion,

 

Fredde föreslog följande.

 

Du kan skapa en egen installationsskiva genom att ladda ner en Iso-fil här och bränna ut:

http://pcforalla.idg...2.1054/1.432425

och denna för att få skivan att fungera med samtliga windows7-versioner.

http://lifehacker.co...-windows-7-disc

 

Ska de båda filerna laddas ner och brännas på samma installationsskiva? Skivan sätts sedan i datorn och installationen startar?

 

Du verkar helt säker på att det är grafikkortet som gör att datorn inte bootar. Det innebär att jag måste inhandla ett nytt grafikkort på vinst och förlust!

Så får det ju inte vara i en avancerad dator. Där måste finnas möjligheter att mjukvarumässigt göra felsökning. Ska man använda hårdvarumetoden så måste man tydligen ha en dator i reserv. Nu har jag en laptop som väl är!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...