Gå till innehåll

Datorn går ej längre att starta


Space

Recommended Posts

för att göra allt enkelt.. ladda hem den .iso fil från http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.432425 som passar dig. Ta även Jellybean keyfinder, den är bra om du inte har ditt licensnummer ...

Spara iso filen på en plats så du vet var den finns.

Öppna ditt brännarprogram, t.ex imgBurn http://www.filehippo.com/download_imgburn som är ett mycket bra program för ändamålet..och gratis.

Installera och öppna imgBurn, välj Bränn image till skiva..

När du är färdig.. starta din andra dator med denna skiva du precis gjort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Venoms,

 

Tack för en utförlig beskrivningen av tillvägagångsättet. Ska testa det i helgen. Behöver nog inte ladda ner Jellybean Keyfinder för jag har en produkt nyckel till uppgradering för Windows 7.

Det behövs i vilket fall som helst en komplett skiva om man framöver får problem. Uppgraderingsskivan är ju inte användbar om det blir allvarliga problem med mjukvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Marion,

 

Fredde föreslog följande.

Du kan skapa en egen installationsskiva genom att ladda ner en Iso-fil här och bränna ut:

 

Ja vännen, ta med dej detta, som du kanske missat.

 

1. Ja, och vad gör "eicfg_remover"? ..den låser upp filen så du kan välja (alla) Din version.

 

2. Det är välan bra att ha en stationär (?) när du bara behöver investera kanske 300:- ..?

 

3. Bortkastat 300kr säger du? Nej, köp ett på netonnet öppna förpackningen snyggt,

    skulle det visa sej mera fel, lämna tillbaka utan problem. (säg bara att: "det var för dåligt")

 

Good Luck.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isofilen som jag ska bränna är på 2445MB. Mina CD skivor är på 650MB. ImgBurn frågar då följande. 

 

Write until end of image (Overburn)

Write until end of disk. 

 

Vilka av dessa två frågor ska jag välja?

Fungerar det att använda flera diskar i följd vid test av den krånglande datorn.?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isofilen som jag ska bränna är på 2445MB. Mina CD skivor är på 650MB. ImgBurn frågar då följande. 

 

Write until end of image (Overburn)

Write until end of disk. 

 

Vilka av dessa två frågor ska jag välja?

Fungerar det att använda flera diskar i följd vid test av den krånglande datorn.?

 

Du skall köpa DVD-skivor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms,

Har nu bränt isofilen efter dina instruktioner. Stoppade in skivan i datorn men den uppförde sig likadant som tidigare, tyvärr.

Marion har förmodligen rätt när hon säger att det är grafikkortet som strular.

Kortet som sitter i datorn är ett Single 512MB NVIDA GeForce 8800GT. Får väl satsa på ett nytt grafikkort.

Ska jag köpa samma eller har någon förslag på annat lämpligt kort som passar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion har förmodligen rätt när hon säger att det är grafikkortet som strular.

Kortet som sitter i datorn är ett Single 512MB NVIDA GeForce 8800GT. Får väl satsa på ett nytt grafikkort.

Ska jag köpa samma eller har någon förslag på annat lämpligt kort som passar?

 

Ditt 8800 kort lever klart på övertid, (de brukar hålla 3-4 år).

Men då kan vi konstatera att ditt G-kort ÄR kass?   :) .

 

men ditt kort är än idag ett bra spelkort, liknande med samma prestanda kostar 1500:-

spelar du inga krävande spel, så är det bortkastade pengar, ett kort för 300:- är hur bra som helst för dej isf.

 

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/evga-geforce210/179133.7050/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon Marion!

 

Jag är ingen spelfreak så någon häftig och "dyr" grafik är bortkastade pengar.

Det är väl bara att sätta in det föreslagna kortet i Dell:en och ladda ner lämplig mjukvara eller hur?

Vi har sedan en vecka NetonNet i Jönköping. Ska kolla med dom. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla hjälpsamma datorexperter!

 

Nu sitter ett nytt grafikkort GeForce 210 i datorn, inhandlat på NetonNet som Marion föreslog.

Och allt fungerar nu som vanligt. Dell:en får härmed hänga med ett tag till innan den går till återvinning...!

 

Tack för all hjälp och God Jul och Gott Nytt År,

 

Space

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...