Gå till innehåll

Ominstallera OEM utan recovery


Manneman
Gå till lösning Löst av Marion,

Recommended Posts

Har ett par frågor när det gäller en kollegas dator. Naturligtvis så har jag fått jobbet att rätta till den... hade det varit min egen så hade jag testat mig fram men så är inte fallet.

 

En Packard Bell-dator. Det går inte att komma åt eller ens använda recoverypartitioner då de inte stämmer överens med originalkonfigurationen(säger Packard Bell programmet när jag försöker). Jag misstänker att han har pillat med dessa så de blivit obrukbara. Hursomhaver... Windows 8.1 ska installeras om igen. Och detta ska göras från ett bootbart usbminne. Datorn har ingen dvd-enhet.

 

När jag bootar på usb-minnet så får jag besked att det enda giltiga alternativet är Windows Boot Manager. Har detta med Secure Boot att göra? Kan jag bara stänga av Secure Boot så där utan vidare? Jag kan gå in i UEFI och ändra bootordningen men det blir samma ändå, bara WBM finns som alternativ.

 

OM jag stänger av Secure Boot, kan det befintliga OS fortfarande starta? Är det bara att stänga av och sätta på så där utan vidare?

 

När jag väl kommer fram till en ominstallation... kan jag plocka bort ALLA befintliga partitioner på HDD´n? Även de som är markerade EFI i diskhanteraren?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KAN jag låta en lagringspartition vara kvar? Eller kommer den vara "rökt" per automatik?

Edit: jag var tvungen att ta bort alla för att windows ens skulle ta emot installationen.

I vilket läge aktiverar jag tillbaka de parametrarna du visar, Marion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket läge aktiverar jag tillbaka de parametrarna du visar, Marion?

 

Du behöver inte ändra nånting, den kan stå på "Legacy". Ingen sexuell betydelse

Men om du har tvångstankar, så ändra bara Secureboot ON, så kör den en "owerride" mot det andra parametrarna.

 

Ibland, kan det bråka/bugga, sätt Secureboot OFF igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...