Gå till innehåll

Köpa ny bärbar dator


rainerg

Recommended Posts

En ganska liten c partion gör att datorn blir snabbare i systemet. Idag, när den mesta lagringen sker i "molnet" så behövs inte så stora hårddiskar. Office etc finns ju i moln variant dvs office365..

128gb duger gott för en bärbar anser jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min dator jag sitter vid nu har jag gjort av med ca 40 GB av C: (Windows, Office och lite annat), All data har jag på D: och där är ca 130 GB förbrukat.

 

128 GB kommer att räck till en början, men om valet finns, välj snäppet större disk. 240 GB SSD lär räcka ett tag.

SSD är att föredra framför mekanisk disk av prestandaskäl.

 

(Lagring i molnet för privatpersoner, när jag hör det täbker jag på Dropbox, Google Drive eller OneDrive.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia frågar, vad ska du ha datorn till? 

 

128GB räcker mer än väl för de flesta till Windows, diverse nyttoprogram, lite arbetsdokument och foton.

Det finns dock 3 saker som kan göra att det blir trångt. Har du ett stort fotoarkiv med högupplösta bilder? Vill du spara många/högupplösta filmer? Ska du ha flera större spel installerade? 

 

Personligen skulle jag aldrig välja något annat än SSD disk som systemdisk. Hade jag inte råd med en tillräckligt stor SSD skulle jag köpa en extra mekanisk disk om den bärbara datorn har plats för 2 interna hårddiskar, eller en extern USB hårddisk eller NAS (nätverkslagring). 

 

Sedan är där ju andra aspekter än lagringsutrymmet att ta hänsyn till också såsom storlek/upplösning på bildskärmen, RAM-minne och grafikprestanda men det beror på vad du ska ha datorn till. 

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som övriga inlägg har påpekat beror det vad man ska använda datorn till.

 

Själv kanske jag skulle titta närmare på nån av HP Stream modellerna som nu har kommit till Sverige:

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Offer.aspx?p=c-hp-stream-notebook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...