Köpa ny bärbar dator

rainerg

Recommended Posts

En ganska liten c partion gör att datorn blir snabbare i systemet. Idag, när den mesta lagringen sker i "molnet" så behövs inte så stora hårddiskar. Office etc finns ju i moln variant dvs office365..

128gb duger gott för en bärbar anser jag.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min dator jag sitter vid nu har jag gjort av med ca 40 GB av C: (Windows, Office och lite annat), All data har jag på D: och där är ca 130 GB förbrukat.

128 GB kommer att räck till en början, men om valet finns, välj snäppet större disk. 240 GB SSD lär räcka ett tag.

SSD är att föredra framför mekanisk disk av prestandaskäl.

(Lagring i molnet för privatpersoner, när jag hör det täbker jag på Dropbox, Google Drive eller OneDrive.)

Länk till inlägg

Om man idag ska köpa en nu bärbar dator i prisklass 5000-7000 vad bör man köpa

har kollat på ssd lagring men 128 gb tycker jag verka lite är det bättre med en hårdisk på 1 tb

kom gärna med förslag

Vad använder du datorn till?

Länk till inlägg

Som Cecilia frågar, vad ska du ha datorn till? 

128GB räcker mer än väl för de flesta till Windows, diverse nyttoprogram, lite arbetsdokument och foton.

Det finns dock 3 saker som kan göra att det blir trångt. Har du ett stort fotoarkiv med högupplösta bilder? Vill du spara många/högupplösta filmer? Ska du ha flera större spel installerade? 

Personligen skulle jag aldrig välja något annat än SSD disk som systemdisk. Hade jag inte råd med en tillräckligt stor SSD skulle jag köpa en extra mekanisk disk om den bärbara datorn har plats för 2 interna hårddiskar, eller en extern USB hårddisk eller NAS (nätverkslagring). 

Sedan är där ju andra aspekter än lagringsutrymmet att ta hänsyn till också såsom storlek/upplösning på bildskärmen, RAM-minne och grafikprestanda men det beror på vad du ska ha datorn till. 

Länk till inlägg

Som övriga inlägg har påpekat beror det vad man ska använda datorn till.

Själv kanske jag skulle titta närmare på nån av HP Stream modellerna som nu har kommit till Sverige:

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Offer.aspx?p=c-hp-stream-notebook

Länk till inlägg

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

• Liknande innehåll

• Av Sandstone50
      Nu är de daxigen - jäkla virus eller liknande   Öppnade på skoj min gamla Acer och försökte fabriksåterställa den 2 gånger men det gick inte. Istället kom det upp ett stort meddelande om att jag genast skulle ringa ett svenskt supportnummer för att datorn var hackad. Det ringde en del klockor, men eftersom numret var svenskt så ringde jag. På det svenska numret - som ringde tillbaka för en stund sedan - 0762899452- pratade man nån typ av asiatisk engelska och skulle vara representanter för Microsoft. Jag skulle i slutänden ge dom mitt kreditkortsnummer och betala för servicen med ca 1000sek. Vilket jag inte gjorde och det är jag ju så klart glad för ...
      MEN, jag skulle gärna vilja fabriksåterställa om du har nåt knep ?? Det är bara W7i den och hade ju varit bra med W10, men det är väl knappast möjligt ?? Vet inte vad som är kvar i datorn efter en återställning OM det nu skulle kunna fungera..... För övrigt var det ju ett bra tag sedan´jag´var inne på sidan, så man känner inte igen sej.
      Tack på förhand. Förväntar mej inget svar under fotbollen :-) 
    • Av Hanne
      Har tidigare haft problem med mitt tangentbord, som plötsligt låst sig. Då har det alltid hjälpt att starta om datorn, men nu hjälper det inte. Måste skriva med skärmtangentbordet. Har försökt med återställning till tidigare punkt, uppdatering av drivrutiner och Bios, men inget hjälper. Musen som är ansluten via det dockningsbara tgt-bordet, funkar. 
      Har en Acer switch 10e, modell SW3-013.
    • Av rainerg
      Har blåst en acer dator och installert windows 10 Problemet är når jag startar upp från avstäng dator
      så vill starta till första windows fönster Den roterande symbolen kommer inte upp och datorn står stilla

Om jag tvångs stänger den med strömbrytern och starta den medesamma så startar den normalt
      Har ingen aning vad som kan påverka det Någon som har förslag.
    • Av margrehte
      W. 10 ikonen säger att dator`n  klarar w.10, blev dock fundersam och gick in på Acer`s sida och där står att Acer Veriton X2610G ej stöds för uppgradering.
      Har flera enheter att uppgradera och är något bekymmer med varje enhet som säkert gör att uppgraderingen inte kommit till någon.Fråga : Om jag då installerar w.10 så kan jag väl räkna med bekymmer med att köra w.10 ?   Bättre att avstå kanske.
    • Av plaincollar
      Hej
      För att kunna dra igång SystemRescueCD måste jag enligt en källa aktivera Legacy Support och inaktivera Secure Boot.
      Jag får då ett felmeddelande i setup enligt bifogad bild/rubrik.
      Fråga: Är detta en standardnotifiering som alltid poppar up eller är det något speciellt för min dator?
      Orkar inte riskera ytterligare en död dator att återuppliva.
      (Måste köra SRCD på en skadad HDD)

Windows 8, 64 bit, HP Envy Notebook.

Tack på förhand//pc

• Av tetrapond
      Har en extern HP-hårddisk som inte vill komma igång.
      Man hör att den startar igång, men den vill inte öppna sig. Och den är inte synlig i utforskaren/enhetshanteraren/diskhantering
      Fungerar dock i min Mac .

När det kommer till min PC med Windows 8.1 Fås följande indikation "felaktig parameter".
      Och HD'n kan starta om och om och om....,datorn(pc'n) försöker läsa den med den bara står och tuggar liksom.Jag har provat åtkomst via annan PC. 
      Jag har provat annan USB port(2.0 och 3.0).
      Jag har provat felsäkert läge.

Vad betyder egentligen "felaktigt parameter"?
      Vad mer kan jag göra för att komma åt den igen?